Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn Benelux Edition (PS3)
90 100 1

Review Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn Benelux Edition (PS3)

Final Fantasy XIV is eindelijk beschikbaar op de PlayStation 3. Na de behoorlijk slecht verlopen lancering op de PC enkele jaren geleden, besloot Square Enix het roer flink om te gooien, vele gameplay-elementen te vernieuwen en het spel een complete make-over te geven. Nu is er dus Realm Reborn, het spel dat Final Fantasy XIV vanaf het begin had moeten zijn.

Een frisse start
Mensen die zich enkele jaren bekocht voelden, toen ze het origineel aanschaften, krijgen gelukkig gratis toegang tot deze nieuwe versie. Ik zal bekennen dat ik door de jaren heen een aantal MMO’s in hun beginfases heb ervaren (DCU Online en Lord of the Rings Online bijvoorbeeld), maar dat ik de eerste versie van Final Fantasy XIV vanwege alle slechte berichten aan me voorbij heb laten gaan.
Daarom betrad ik onlangs de wereld van Eorzea als een volslagen nieuwkomer, zonder een specifiek beeld van wat ik kon verwachten. Je moet een game tenslotte beoordelen op wat het is, niet op wat het geweest is of zou kunnen zijn. En MMO’s zijn extra lastig te beoordelen aangezien het een ontwikkelend geheel is. Maar laat ik bij het begin beginnen: de wereld van Eorzea. Deze wereld wordt bevolkt door vijf verschillende rassen waaruit je kunt kiezen als speelbare personages. Zo zijn er de Hyul, het mensachtige volk dat de meest voorkomende bevolkingsgroep is. De Lalafell zijn kleine dwergachtige wezens, Roegadyn zijn werkelijk enorme kolossen, de Miqo’te zijn katachtigen en tot slot zijn er nog de Elezen, die het beste te omschrijven zijn als elf-achtigen.

‘Even’ installeren ... drie uur later
Nadat ik het spel op mijn PS3 geïnstalleerd had (wat even duurde, het was een installatie van ongeveer 12 gigabyte) was het tijd om een personage aanmaken. Na een keuze te hebben gemaakt uit de vijf verschillende rassen, het geslacht en een korte achtergrond van mijn karakter  (geboortedatum, dat soort dingen), kon ik mijn personage wat gedetailleerder gaan vormgeven. Uiteindelijk had ik een Hyul van ongeveer 1.80m, met blond haar, blauwe ogen, een aantal littekens op zijn gezicht en een bos haar dat me nog het meeste aan Tidus uit Final Fantasy X deed denken. Ik heb dan ook de indruk dat mensen met wat tijd en moeite, dankzij alle mogelijkheden makkelijk personages uit andere games na zouden kunnen maken.
Elk ras heeft een aantal voorbepaalde statistieken die vooral een bepaalde affiniteit met een klasse hebben. In de praktijk is dit verschil tussen de rassen verwaarloosbaar en kun je het beste gewoon een ras uitkiezen dat je qua uiterlijk het meest aanspreekt. In Realm Reborn is het namelijk mogelijk om elke klasse met elk ras uit te proberen. Daardoor wordt het eigenlijk overbodig om meerdere karakters aan te maken. Natuurlijk kun je dat nog altijd doen wanneer je meer op wilt gaan in het hele rollenspel dat bij MMO’s een grote rol kan spelen, maar puur vanuit het perspectief van gameplay bekeken is het totaal niet nodig.

Veranderen van klasse (was het in het echt ook maar zo makkelijk)

Na een half uur stoeien was ik redelijk tevreden en besloot ik de wereld van Eorzea te betreden. Zoals bij vele andere MMO’s is je startgebied afhankelijk van je gekozen klasse. Mijn personage was een Gladiator, vooral geschikt als tank en het aantrekken van groepen tegenstanders, en startte in Ul’dah. De Thaumaturge (welke vooral gebruik maakt van aanvalsmagie) en Pugilist (deze klasse maakt gebruik van zijn vuisten tijdens gevechten) zijn ook in groten getale in dit gebied te vinden. De Conjurer (deze klasse gebruikt elementale magie) Archer en Lancer starten alle drie in Gridania. De  twee andere klasses (Marauder en Arcanist)zijn in Limsa Lominsa te vinden. Wat mij tijdens mijn speelsessies vooral opviel was de mate van vrijheid om je personage steeds opnieuw uit te vinden.
Door simpelweg van wapen te veranderen verandert ook je klasse. Je moet je wel eerst bij een desbetreffende Guild hebben aangemeld om een wapenset en een beginnersquest te krijgen, maar daarna kun je altijd heel gemakkelijk van klasse wisselen. Je kunt zelfs hele voorgeselecteerde lijsten maken waarmee je klasses kunt uitrusten met sets van wapens en armors waardoor je personage niet spontaan in zijn ondergoed komt te staan. Met een simpele druk op de knop kun je die selectie ook bijwerken als je bijvoorbeeld een nieuw wapen voor die klasse hebt uitgerust.

Bijklussen als smid (niet Jan Smit gelukkig)
En dat zul je ook zeker doen, aangezien je steeds nieuwe dingen tegenkomt. Naast de acht verschillende klasses die gericht zijn op de strijd op het veld, zijn er ook een tiental klasses te vinden die zich richten op het produceren van voorwerpen. Denk aan een blacksmith, een carpenter of een weaver. Deze hebben elk hun eigen materiaal dat ze gebruiken om wapens, kleding of potions te maken. Met elk gemaakt voorwerp verdien je ervaringspunten voor die klasse, waardoor er steeds nieuwe voorwerpen beschikbaar komen. Het is daarbij ook zaak om je werktuig af en toe te verbeteren, aangezien je daardoor ook effectiever wordt in het maken van de betere voorwerpen.
Vooral in het begin is geld een schaars goed, als je tenminste in de verschillende specialisaties investeert. Pas als een klasse level dertig of hoger is wordt het produceren van goederen rendabel. Helaas heb ik dankzij een heleboel server-problemen FFXIV niet zo vaak kunnen spelen als ik zou willen. Dus mijn held zit op alle klasses rond level 15. Ik wilde tenslotte ook een beetje een beeld van alle verschillende klasses proberen te krijgen.

Jobs (als in: specialisaties, niet de film)
De acht hoofdklasses kunnen op een gegeven moment ook een specialisatie krijgen. In Realm Reborn noemen ze dat een job. Om daarvoor in aanmerking te komen moet je hoofdklasse minimaal level dertig zijn en een specifieke secundaire klasse level vijftien. In het geval van mijn Gladiator (30) zou dat een combinatie met een Conjurer (15) moeten zijn. Die combinatie zou mij dan een Paladin op moeten leveren. Zo zijn er op zijn minst nog acht andere combinaties, maar Square Enix heeft al aangekondigd dat er mogelijk nog nieuwe combinaties en jobs toegevoegd zullen worden. Het voordeel van een MMO zullen we maar zeggen.

Serverproblemen
Het klinkt alsof Realm Reborn een heleboel te bieden heeft. En dat is gelukkig ook zo. Ik had aanvankelijk mijn twijfels of een game als deze wel goed uit de verf zou komen op een PS3, maar ondanks een simpelweg waardeloos verlopen lancering (servers die vol zaten, uit nood heb ik me op een Amerikaanse server aangemeld) spreekt het voor de enorme kwaliteit en aantrekkingskracht van het spel dat ik de serverproblemen vervloekte aangezien ik zo graag verder wilde spelen.

Duty-finder

De manier waarop je het enorme aanbod opties aan je controller toe kunt kennen is heel gebruiksvriendelijk, sowieso een woord dat mijn ervaring (afgezien van de serverproblemen... je begrijpt wel wat ik bedoel) met FFXIV typeert. De wereld is bevolkt met vriendelijke mensen die beginners graag op weg helpen, de verschillende grand companies (waar je lid van kunt worden om bijvoorbeeld een Chocobo mount vrij te spelen), de manier waarop je makkelijk klasses kunt wisselen en laat ik de Duty-finder niet vergeten.

Deze optie stelt je in staat om je voor een instance in te schrijven waar je meerdere mensen voor nodig hebt. Vervolgens ga je gewoon rustig verder met spelen, totdat andere spelers die dezelfde quest willen doen zich ook hebben aangemeld. Is je team compleet, dan krijg je een bericht dat de Duty beschikbaar is. Met een druk op de knop teleporteer je vervolgens naar de quest. Het is een hele simpele optie, maar het werkt uitstekend.

Onbegonnen werk
Een review van een MMO schrijven is eigenlijk onbegonnen werk. Zeker als je een redelijk toegankelijke tekst wilt schrijven. Dat blijkt wel uit het feit dat ik het tot nu toe eigenlijk alleen maar over gameplay-elementen heb gehad. Natuurlijk is dat wel het allerbelangrijkste aan een game, maar het mag ook niet onvermeld blijven dat FFXIV er op de PS3 werkelijk fantastisch uitziet. Het zal natuurlijk niet in de buurt komen van een krachtige PC, maar de sfeer en de locaties die je bezoekt zijn soms sprookjesachtig mooi te noemen.

Dat geldt ook voor de soundtrack. Niet zozeer de stemacteurs, want die zijn slechts sporadisch aanwezig, maar de orkestrale muziek draagt enorm bij aan de sfeer. Misschien moet je de geluidseffecten gewoon eens uitzetten en door de wereld lopen terwijl je geniet van de muziekstukjes van Nobuo Uematsu.

13 euro per maand, is het dat waard?
Misschien wel de belangrijkste vraag is voor het laatst bewaard. Is Realm Reborn een aanschaf waard? Er zullen ongetwijfeld gamers zijn die dertien euro per maand veel geld vinden en hopen sommige mensen er misschien zelfs op dat deze game binnen afzienbare tijd Free-to-play wordt. Met FFXI als voorbeeld denk ik dat die mensen beter verder kunnen zoeken. Realm Reborn is momenteel enorm populair, maar het is natuurlijk lastig te voorspellen hoe drukbevolkt de servers zullen zijn als de eerste dertig dagen (die gratis zijn) erop zitten.

Ik kan echter nu al zeggen dat mijn verblijf in Eorzea dusdanig indruk heeft gemaakt, dat ik al een kaartje heb gekocht om minstens twee maanden speeltijd toe te voegen. Best bijzonder hoor, aangezien er de komende maanden enorme hoeveelheden toffe games zullen verschijnen, en ik waarschijnlijk ook druk zal zijn met mijn PS4 en alle andere toptitels die er aankomen. Dat ik ondanks al die games tijd vrij zal maken voor extra avonturen in Eorzea spreekt voor de kwaliteit die Square Enix heeft weten te leveren.

Realm Reborn is de game die Final Fantasy XIV oorspronkelijk had moeten zijn. De gebruiksvriendelijkheid van het spel is erg hoog, en de vele spelers die de servers nu bevolken zijn over het algemeen erg behulpzaam en vriendelijk. Ten tijde van het schrijven van deze review zijn de meeste server-problemen inmiddels opgelost, dus nieuwkomers kunnen probleemloos genieten van de vele honderden avonturen die ze zullen ervaren in de wereld van Eorzea. Nu ga ik snel weer verder met de game want ik wil die Chocobo mount heel graag hebben. Of zal ik voor die eenhoorn gaan? Zoveel mogelijkheden ... zo weinig tijd.

Deze review is geschreven door Ollie1981

Oordeel Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn Benelux Edition (PS3)

• Replay 100