Gears 5 (XboxOne)
80 100 1

Review Gears 5 (XboxOne)

Het heeft bijna drie jaar geduurd, maar met Gears 5 pakt ontwikkelaar The Coalition de cliffhanger van het vorige deel dan eindelijk op. Weet Gears 5 een vermakelijke game op te leveren of heeft The Coalition wat steken laten vallen? Je leest het hier.

Gears of War 4 introduceerde gamers met de nieuwe generatie Gears. JD Phoenix, Delmont Walker en Kait Diaz wisten samen met Marcus een spoor van vernieling achter te laten tijdens hun zoektocht naar de Swarm en hun link met de Locust van de eerste trilogie. Het verhaal eindigde met een duidelijke cliffhanger naar de familie van Kait en Gears 5 pakt deze verhaallijn vrij snel na de start van de Campaign weer op.

RPG-Lite
Hoe dat verhaal precies verloopt zullen we in het belang van spoilers niet te veel op in gaan, maar Gears 5 heeft duidelijk ambities om op meerdere vlakken de Gears-serie nieuw leven in te blazen. Zo heeft het spel lichte RPG-invloeden gekregen door middel van upgrades en skilltrees voor je robot Jack. Deze mechanische helper kan tijdens de gevechten onder andere wapens voor je verzamelen, elektrische schokken uitdelen, je team onzichtbaar maken, vijanden kapen en voor je laten vechten en nog veel meer. Je bepaalt zelf waar je punten in investeert en door middel van het voltooien van side-quests en het verkennen van de wereld om je heen zul je zo een Jack kunnen opbouwen die toegespitst is op jouw speelstijl.

Keuzevrijheid
En keuzevrijheid is een groot onderdeel van Gears 5. Niet alleen op het gebied van hoe je gevechten benadert door bijvoorbeeld voor stealth of een aanvallende stijl te kiezen, maar ook of je de hoofdmissies wilt volgen voor het verhaal of de vele side-quests voor extra achtergrond en beloningen wilt doorlopen. Gears 5 geeft je vanaf de tweede acte namelijk wat meer ruimte en vrijheid om een behoorlijk open gebied te verkennen. Dat doe je door middel van een skiff, een schip dat voortgetrokken wordt door zeilen en waarmee je over ijs en zand kunt varen. Deze grotere omgevingen zijn overigens niet bepaald drukbevolkt en eigenlijk is de schaal vooral indrukwekkend op het grafische vlak. Eigenlijk doe je niet veel meer dan je van locatie tot locatie te verplaatsen, waar je vervolgens weer een aantal gevechten moet leveren. Het zou de game ten goede komen als ook in de grote open gebieden iets meer te doen zou zijn, bijvoorbeeld door Swarm tegen te komen. De vele locaties die je bezoekt tijdens de campagne zijn bezaaid met collectibles en componenten om Jack mee op te waarderen. Het loont vrijwel altijd om een gebied te bezoeken en uit te kammen. Soms levert je dat een nieuw onderdeel voor Jack op, soms een component om zo’n onderdeel te verbeteren en af en toe tref je zogenaamde Relic-versies van de wapens die het spel je voorschotelt. Deze wapens hebben vaak een extra perk die het net iets beter maakt dan de normale versies. Zo kun je extra schade toebrengen of heb je meer ruimte om een perfect-reload te scoren.

Technische en andere mankementen
Deze extra’s zorgen ervoor dat je met een beetje goed speuren zo enkele uren verder bent voor je het verhaal weer echt oppakt. Gears 5 van begin tot eind doorlopen kost je ongeveer acht tot tien uren de tijd, en als je alle collectibles wilt verzamelen kun je daar twee uren bij optellen. De meeste levels zijn zo gestructureerd dat je de meeste verborgen items redelijk snel kunt en zult vinden. Het open karakter van de tweede en derde acte van de campagne is simplistisch en soms zelfs ietwat saai te noemen. Ook op het technische vlak valt er behoorlijk wat op Gears 5 aan te merken. Zo loopt het spel soms vast, starten cutscenes niet en blijven ze hangen in een zwart scherm, worden collectibles niet geregistreerd en zijn de checkpoints soms gewoon niet van toepassing. Zo kan het voorkomen dat je bepaalde items opgepakt hebt, maar deze simpelweg naderhand niet opgeslagen blijken te zijn. In een grote titel waarbij achievements gekoppeld zijn aan het verzamelen van dingen is dit natuurlijk behoorlijk irritant. Nu zijn de levels van het verhaal absoluut het spelen waard, maar kort na elkaar meerdere stukken moeten herspelen past niet bij een serie als Gears of War. Hoewel de Gears-serie met de jaren af en toe wat kleine technische mankementjes had door de Unreal Engine, het inladen van textures terwijl cutscenes al afspeelden bijvoorbeeld, is het nog nooit zo erg geweest als met Gears 5. Het voelt daadwerkelijk alsof The Coalition niet goed genoeg gekeken heeft of hun servers de enorme toestroom aan spelers wel aankon. Dat door het gebruik van Gamepass Ultimate nu meer gamers dan ooit de Gears-serie oppakken is natuurlijk logisch. Maar dat de The Coalition en Microsoft hier meer rekening mee hadden moeten houden ligt ook voor de hand.

Trifecta aan multiplayer modi
Maar mensen spelen de Gears-serie meestal maar kort voor het verhaal en blijven hangen voor de multiplayer. Ondanks wat sporadische vastlopers en stabiliteitsproblemen weet Gears 5 hier vooral zijn waarde te tonen. Naast Horde Mode en Versus is er nu ook de Escape Mode. Hierin moet je in een klein team zien te ontsnappen uit een vijandelijke basis nadat een Snatcher je gevangen heeft genomen en in een pod heeft opgesloten. Nadat je uit zo’n pod ontsnapt bent, plaats je een container met gif in de basis en moet je binnen een bepaalde hoeveelheid tijd zien te ontsnappen. Met het verslaan van vijanden verdien je kleine beetjes extra tijd en langzaam maar zeker moet je dus een weg door een map zien te vinden. Er zijn momenteel een handjevol verschillende locaties die je kunt doorlopen en elk van de te kiezen personages kun je hierbij levelen. Deze personages lopen uiteen qua klassen en ook cameo’s van Sarah Connor en The Terminator komen voorbij. Escape is best vermakelijk, maar zal waarschijnlijk vooral gespeeld worden in korte potjes aangezien het weinig afwisseling heeft. Heb je één map gespeeld, dan weet je ook wat je bij de andere maps kunt verwachten. Wat meer missie-specifieke opdrachten had de speelduur van deze modus misschien iets meer verlengd.

Hordelopen
Gelukkig weet Horde Mode wel wat meer plezier te bieden. Elk personage heeft een unieke combinatie aan wapens en vaardigheden die vooral bedoeld zijn om een aanvulling op de andere klassen te zijn. Vooral Jack als Scout en Del en Kat als Engineers kunnen een groot verschil op de slagingskansen van een speelsessie hebben. Het goed neerzetten van turrets en wapenkluisjes kunnen ervoor zorgen dat de strijd vaak in je voordeel beslecht wordt. Omdat de personages met elk nieuw level weer nieuwe kaarten en upgrades verdienen, blijf je constant nieuwe dingen proberen. Deze manier van spelen is ook terug te vinden in de Versus Mode, waar je kunt kiezen uit de Arcade modus waar je punten scoort door goed te spelen en de Ranked modus die – zoals de naam al aangeeft – vooral gericht is op je ranking.

De afwisseling van de maps is momenteel goed verdeeld tussen locaties die ruim opgebouwd zijn en locaties die wat nauwer zijn, waardoor je meer close-combat gevechten hebt. Gears 5 maakt in de multiplayer ook gebruik van een overkoepelend Tour of Duty levelling-systeem, waarbij je elke dag een drietal missies hebt waarmee je sterren en nieuwe rangen kunt verdienen. Deze missies lopen uiteen van executies uitvoeren met specifieke personages tot een x aantal kills met een bepaald wapen. De multiplayer heeft enorm veel content om vrij te spelen met de kaarten die je verdient en op kunt waarderen en dan zijn er natuurlijk ook nog de verschillende personages om te levelen in Horde en Versus.

Gears 5 probeert in de Campaign Mode vernieuwingen door te voeren in de open gebieden. De lichte RPG-elementen in de upgrades van Jack zorgen ook voor meer diepgang en afwisseling. De multiplayer is als vanouds lekker vlot en vermakelijk om te spelen en de nieuwe toevoeging Escape weet net een beetje extra afwisseling te bieden. Helaas is Gears 5 ook enorm wisselvallig op het gebied van technische aspecten. Vastlopers, cutscenes die niet starten, texturen en zelfs hele karaktermodellen die niet zichtbaar zijn en collectibles die niet geregistreerd worden kunnen enorm frustrerend zijn. Het is jammer dat de game zichzelf op die vlakken in de weg zit, aangezien Gears 5 als totaalpakket een van de beste delen in de serie is. Je krijgt als gamer veel waar en speelplezier voor je geld. Als je tenminste niet met de vele technische problemen te maken krijgt.

Aantal keer bekeken: 5831

Laagste 1 prijzen voor Gears 5 (XboxOne)

25.99 25.99 1