Guild Wars 2 (PC)
85 100 1

Review Guild Wars 2 (PC)

De wereld veranderen is niet zo eenvoudig. Koningen, presidenten en ministers, allemaal proberen ze hun eigen ideeën aan anderen op te leggen. Met honderden tegelijk zijn ze, allemaal hebben ze wel een menig over iets. Nee, het is inderdaad niet eenvoudig de wereld te veranderen. Dan maar iets proberen in zijn virtuele tegenhanger moet ArenaNet gedacht hebben. Stereotiepe opdrachten, maandelijkse kosten, monsters talloze keren afslachten voor dat ene item en al die andere clichés mogen de vuilnisbak in. Dat is althans wat ons beloofd werd met Guild Wars 2. Maar zouden andere, ik denk bijvoorbeeld aan The Old Republic, Rift en Aion, ons ook niet een totaal vernieuwende ervaring bieden, waarna het allemaal wel bleek mee te vallen? Een game op zoek naar vernieuwing in misschien wel het meest vastgeroeste genre der spellen: Guild Wars 2.

De originele Guild Wars dateert ondertussen al van zeven jaar geleden en kon rekenen op een relatief grote groep trouwe fans. Voor diegenen die deze voorganger niet gespeeld hebben, is het handig om te weten dat dit spel eigenlijk geen echte MMORPG is. Tijdens het queesten werd je gewoon in een aparte, tijdelijke wereld zonder andere spelers gedropt, 'instances' genaamd. Alleen in de grote steden waar je spullen kan kopen of verzamelen met vrienden, kwam je in contact met de andere leden van je server. Eigenlijk is Guild Wars 2 dus de eerste keer dat ArenaNet een volwaardige MMO maakt, wat de release des te interessanter maakt. Het spel moet voldoen aan de eisen van de trouwe leden die het origineel speelden, maar moet ook aantrekkelijk zijn voor nieuwelingen die een MMO met alles erop en eraan verwachten. Geen makkelijke opdracht dus!

And this is my story

Velen zullen al de vele artikelen over de 'beta events' gelezen hebben, of misschien wel zelf gespeeld hebben. De kans bestaat dus dat je al het een en ander weet over Guild Wars 2. Voor diegenen die mijn eigen ondervindingen gemist hebben: hier een linkje. Er is niet bijster veel veranderd sinds de laatste bèta, maar doordat ik nu een hele poos door kon spelen, is het interessant om te zien of alle vernieuwingen je zoet kunnen houden voor langere tijd.

De keuze van je klasse, beroep en achtergrond gebeurt nog altijd via prachtig artwork die ook de rest van het spel opfleurt. Het mag een detail lijken maar als je regelmatig naar een laadscherm moet kijken, is het toch aangenamer als dat een knap staaltje digitaal tekenwerk is. Nog steeds heb je de keuze uit vijf rassen en acht beroepen. De eerste keuze bepaalt je startgebied, uiterlijk en een deel van je verhaallijn. Je beroep bepaalt dan weer je vaardigheden, wapens en uitrusting. Opvallend is dat geen van beide je bindt aan de traditionele rol van heler, tank of aanvaller, iets wat sinds de bakermat EverQuest een zekerheid was in een MMO. Iedere klasse kan helen en heeft voldoende arsenaal in huis om een pak schade aan te richten. Een keuze die vooral impact heeft wanneer je 'dungeons' met een groepje probeert te voltooien, maar daarover straks meer.

Onrust in Tyria

Naargelang de keuze van je ras begin je in een van de startersgebieden in Tyria, de wereld waarin alles zich afspeelt. Tyria is een broeihaard van kleurrijke omgevingen en is een van de hoofdelementen die ervoor zorgt dat je steeds weer je computer wil aanzetten om te spelen. Prachtige mystieke wouden, vurige en woestijnachtige gebieden, pittoreske dorpen en machtige steden uit al die sprookjesboeken komen tot leven in Guild Wars. De designers van ArenaNet zijn een van de besten in hun vak en zijn er in geslaagd om geloofwaardigheid en fantasie hand in hand te laten gaan.  Het is werkelijk heerlijk vertoeven in Tyria.

Helaas wordt die prachtige wereld bedreigd door de Elder Dragons. Een stel oeroude wezens die alleen verslaan kunnen worden wanneer alle rassen van Tyria samenwerken. In de vroegere levels zul je hier echter weinig mee te maken krijgen. Afhankelijk van je ras en achtergrondkeuzes zal je een persoonlijk verhaal voorgeschoteld krijgen dat als rode draad beschouwd kan worden voor je ontdekkingstocht. Deze opdrachten worden altijd volbracht in zo'n eerder vermelde 'instance' wat de ontwikkelaar toelaat om wat gevarieerder en persoonlijker uit de hoek te komen. De verhaallijn is niet bijster origineel maar biedt voldoende inhoud, spelplezier en beloningen om door te zetten. Je hoeft er ook niet constant mee bezig te zijn aangezien het minimum aangeraden level om aan zo'n opdracht te beginnen snel stijgt. Bovendien zijn deze opdrachten vaak behoorlijk pittig. Je zal dus andere manieren moeten vinden om ervaringspunten te verdienen.

Grinding not allowed!

Neen, je wordt op geen enkel moment verplicht steeds dezelfde groep monsters te verslaan om toch die paar benodigde levels te stijgen. Integendeel zelfs, doden van vijanden levert in vergelijkingmet andere activiteiten bitter weinig ervaringspunten op. Je krijgt dan weer een heleboel punten door simpelweg de wereld te verkennen. Het ontdekken van portalen, uitzichtpunten en interessante plekken is vaak al genoeg om regelmatig een level omhoog te gaan. Bovendien krijg je een extra bonus wanneer je alles in een gebied gezien hebt. Een zeer goede keuze die een grote impact heeft op je manier van spelen. Het heeft een zeer verslavend effect en wist me altijd te overhalen om alles van een gebied te ontdekken.

Traditioneler zijn de opdrachten die je gewoon in de spelwereld tegenkomt. Of misschien is traditioneel niet het goede woord. Guild Wars 2 introduceert namelijke dynamische gebeurtenissen die her en der in de wereld verschijnen. Met een oranje cirkel op je minimap word je gewaarschuwd wanneer zo'n gebeurtenis plaatsvindt. Je kan meteen deelnemen en je beloning ontvangen. Geen geleuter in de vorm van saaie tekstblokken die je zo snel mogelijk wegklikt om de opdracht te accepteren. Je krijgt een korte beschrijving van wat er gaande is en hoe dit op te lossen linksboven je scherm, waar ook de informatie over je persoonlijke verhaallijn komt. De opdrachten variëren veel: het escorteren van een personage, het beschermen van een dorp, het afslachten van vijandelijke centauren of een soort eindbaas waar je met tientallen anderen moet samenwerken om hem te bedwingen. De moeilijkheidsgraad wordt bijgesteld naargelang het aantal deelnemende spelers. Het systeem werkt goed en beloont de speler royaal. Er is echter een kleine kanttekening. Wanneer het aantal deelnemers groot wordt bij een gebeurtenis, en dan vooral bij de gevechten met die sterke monsters, worden de opdrachten vaak té makkelijk. Toegegeven, het geeft een kick wanneer je met dertig man zo'n sterk wezen neerhaalt, maar een uitdaging kan je het bezwaarlijk noemen. Gelukkig is dit zeker niet altijd het geval en zal je vaak aandachtig te werk moeten gaan.

Check my skills

En aandachtig zal je vaak moeten zijn. Een vijand bekampen blijft bij de meeste MMO's meestal beperkt tot enkele wel getimede muisklikken. Ook hier probeert ArenaNet innoverend uit de hoek te komen. Spreuken, pijlen en slagen resulteren niet automatisch in een succesvolle aanval. Spreuken kunnen missen, pijlen afketsen en slagen lucht vangen. Door op het juiste moment weg te springen kan je aanvallen ontwijken. Het is noodzakelijk hier gebruik van te maken aangezien je levensbalk verrassend snel naar beneden gaat. Je zal het ook later nooit echt makkelijk krijgen doordat je level geschaald wordt naar het niveau van het gebied waar je je bevindt. Als je later van plan bent om nog wat gebieden te doorgronden, zal je niet zomaar als een Rambo door het gebied kunnen walsen. Een mes dat langs twee kanten snijdt dus. Het zorgt ervoor dat je altijd geconcentreerd te werk moet gaan en dat het spel uitdagend blijft. Toch blokkeert dit het gevoel van progressie. Je mag dan wel level tachtig zijn (het maximale level momenteel), je blijft opvallend veel tegenstand krijgen van die kleine monsters uit het startersgebied. Iedereen zal voor zichzelf moeten uitmaken wat voor hem het belangrijkste is: uitdaging of progressie.

Guild Wars 2 behandelt vaardigheden een tikkeltje anders dan andere MMO’s. Elk wapen brengt vijf aanvallen met zich mee die eerst vrijgespeeld moeten worden. Of je nu een Guardian of Warrior bent, een zwaard zal voor beiden hetzelfde arsenaal bieden. Voorts zijn er nog vijf andere, klasse-specifieke vaardigheden. Standaard heb je altijd één helende spreuk, drie standaard vaardigheden en een ‘elite’ vaardigheid. Deze laatste is een zeer krachtige aanval. Door de lange hersteltijd vooraleer je hem opnieuw kunt afvuren, zal je hier slim gebruik van moeten maken. Het hele systeem blijft boeiend doordat elke wapenwissel een heleboel nieuwe verrassingen in petto heeft.

Make your own stuff

Als je het vechten en verkennen even beu bent kan je altijd nog een heleboel andere dingen doen. Je eigen items maken bijvoorbeeld. Een MMO is tegenwoordig niet meer compleet zonder een uitgebreid ‘craft’-systeem. Bijna al de voorwerpen die je vindt in Tyria, als beloning voor het volbrengen van een klus of het doden van een vijand, kunnen gebruikt worden als grondstof. Zwaarden en andere afgewerkte producten kunnen met speciale kits terug omgezet worden tot kostbare materialen. Op zich is het maken van voorwerpen niet zo bijster verschillend van andere genregenoten, op één element na. Om recepten te ontdekken kan je via een ontdekkingspaneel allerlei materialen met elkaar combineren. Er zijn honderden combinaties mogelijk en het zorgt voor een leuke dynamiek. Als je het liever wat vlugger wilt, kan je ook gewoon recepten kopen, Deze kosten echter een aanzienlijke som geld en je mist hierdoor de enorme hoeveelheid ervaringspunten dat het 'craften' met zich meebrengt. Je kan makkelijk een paar levels stijgen door enkel en alleen die kostbare voorwerpen te verwezenlijken!

Het 'craften' is leuk en belonend, je hebt echter veel plaats in je inventaris nodig om alle spullen te bewaren, Dure plaatsen, zo blijkt. Voor je grondstoffen heb je nog wel een apart deel waar je de meeste dingen in kwijt kunt. Voor alle andere spullen zal je het  moeten doen met je persoonlijke rugzak(ken) en de bank, die belachelijk weinig plaats biedt. Na een paar gebieden doorkruist te hebben zit je al gauw tegen je limiet. Het enige wat erop zit is zoveel mogelijk grondstoffen uit je spullen halen en de rest verkopen. Voor verzamelaars, waaronder ik mezelf reken, zit er niet veel anders op dan je bank uit te breiden. Dit kan je kopen met diamanten, die je op hun beurt kan kopen met echt geld, de beruchte microtransacties. Het is het enige smetje op een voorts perfect systeem. Alle items die je kan kopen met geld geven geen in-game voordeel en worden niet opgedrongen aan de speler. Er is zelfs een optie om je goud in te ruilen voor diamanten, alleen is de ruilkoers zodanig nadelig dat dit voor de meesten niet interessant is.

What’s next?

Als je eens iets anders wilt dan het gewoonlijke verkennen, kan je ook nog de wereld versus wereld (WvW) modus spelen. Het concept is simpel: je strijdt samen met twee andere servers tegen elkaar met als doel totale dominantie. Je verovert forten, wachttorens en geheime plaatsen om punten te verdienen. Je doet dit niet voor niets, de hele server heeft baat bij goede prestaties tijdens WvW. Zo kan je bijvoorbeeld een (kleine) hoeveelheid extra ervaringspunten krijgen per verslagen vijand, of kunnen je aanvallen krachtiger worden. De gevechten zijn leuk en kunnen oplopen tot honderden spelers die op elkaar inhakken om dat ene fort te veroveren. Het ziet er impressionant uit maar maakt soms dat tactiek ver te zoeken is. Het is leuker en efficiënter om in kleine groepjes te werk te gaan die afspraken met elkaar maken. Als je vriend nog maar pas begonnen is met spelen kan hij trouwens meteen meedoen. Je hoeft geen level tachtig bereikt te hebben, je level schaalt wederom gewoon mee. Alleen je skills zal je eerst moeten vrijspelen om ze te kunnen gebruiken. Je verdient ook gewoon ervaringspunten dus in principe kan je het queesten helemaal achterwege laten en je de hele tijd bezighouden met deze modus.

Ook leuk zijn de eerder vernoemde 'dungeons'. Dit zijn 'instances' die elk een eigen verhaal met zich meebrengen. Met een groep vrienden probeer je alle tegenstand te verslaan en kan je zo leuke beloningen in de wacht slepen. Om de herspeelbaarheid wat te verhogen, heeft ArenaNet twee speltypes voorzien. Een verhaalmodus en een ontdekkingsmodus die vrijgespeeld kunnen worden. Deeerste voorziet tussenfilmpjes en verhaalelementen. De ontdekkingsmodus doet eigenlijk hetzelfde maar dan met minder context waardoor je je meer op de actie zelf kunt focussen. Er zullen ook meerdere keuzes vrijkomen die je eerst niet had. Op dat moment wordt teamwork belangrijker en zal je al een pak meer moeite hebben om verder te geraken. Met een totaal van acht 'dungeons' die vanaf level dertig vrijgespeeld worden, wordt het aantal uren dat je in Guild Wars 2 kunt steken aanzienlijk verlengd.

Wanneer kan je een MMO van dit kaliber pas echt goed beoordelen? Dat is een vraag waar niemand een sluitend antwoord op kan geven. Het aantal spellen dat er na een paar maanden de brui aan moest geven of hun concept grondig moest wijzigen, is ontzettend groot. Op dit moment is Guild Wars 2 echter de beste ervaring die je in het genre kan vinden. Het probeert voorzichtig te vernieuwen met dynamische opdrachten, een persoonlijk verhaal door middel van 'instances' en een vechtsysteem dat meer aan een actiegame doet denken dan het gebruikelijke geklik. Ik kan ook niet benadrukken hoe geweldig de tekenstijl is, zowel de spelwereld als interface (de wereld map is een kunstwerkje op zich!) zijn een genot voor het oog. Toch moeten we eerlijk zijn, het zijn geen baanbrekende of echt revolutionaire elementen zoals we misschien stiekem gehoopt hadden. Toch kan ik iedereen die van sfeervolle, actiegerichte spellen houdt Guild Wars 2 aanraden. Buiten de eenmalige aanschaf zijn er geen extra kosten aan de game verbonden waardoor je ongelofelijk veel spelplezier voor je geld krijgt. De wereld heeft ArenaNet met Guild Wars 2 misschien niet veranderd, maar het heeft een verdomd goede MMO uit de grond weten te stampen die mij nog vele uren achter mijn computer  gekluisterd zal houden.

Deze review is geschreven door Jenthe Pondt

Oordeel Guild Wars 2 (PC)

• Replay 95