Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Injustice: Gods Among Us (Xbox360)
80 100 1

Review Injustice: Gods Among Us (Xbox360)

Als je een willekeurig persoon vraagt om de naam van een superheld te zeggen dan zullen ze ongetwijfeld Batman, Superman, Spider-Man of Iron Man noemen. In tegenstelling tot Marvel hebben de helden en tegenstanders van DC Comics nogal gemengde resultaten opgeleverd qua games. Batman doet het wat dat betreft nog het beste met de Arkham-spellen. NetherRealm Studios probeerde reeds enkele jaren geleden de werelden van Mortal Kombat en DC al samen te smelten tot een fighter, maar die stelde uiteindelijk teleur omdat een Mortal Kombat zonder fatalities toch niet helemaal natuurlijk aanvoelt. Met Injustice: Gods Among Us besloot de ontwikkelaar dan ook om zich volledig op de wereld van DC Comics te richten. Een goede beslissing, aangezien Injustice: Gods Among Us een vermakelijke game is geworden.


Superman is de weg kwijt

Het verhaal draait om een alternatieve dimensie waarin Superman de slechterik is. Dankzij een incident, waarbij de Joker en een kernwapen betrokken waren, zijn er vele miljoenen slachtoffers gevallen. Onder hen Lois Lane, het liefje van Superman. Overmand door emoties verliest de man van staal zijn zelfcontrole en doodt hij de Joker. Dit kan natuurlijk niet door de beugel en niemand minder dan Batman leidt al snel het verzet tegen zijn voormalige vriend. Omdat deze versie van Bruce Wayne al snel beseft dat hij een verloren strijd aan het vechten is, besluit hij om de helden van het reguliere universum naar zijn dimensie te halen. Daardoor is het mogelijk om een gevecht van Superman tegen Superman te hebben. Tijdens het verloop van de story-modus wordt al snel een simpele superpil geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat alle vechtersbazen niet al teveel voor elkaar onderdoen. Het is verhaaltechnisch een nogal makkelijke verklaring waarom de Joker het plotseling tegen een held als Superman op kan nemen en daadwerkelijk nog een kans maakt om het gevecht te winnen. Maar Injustice is ook niet echt een titel die het van de geweldige plotwendingen en diepgang qua verhaal moet hebben.

 

Fanservice

Waar de kracht van Injustice wel ligt, is de enorme hoeveelheid content en behoorlijk diepgaande gameplay die je langzaam maar zeker ontdekt. Dat begint al bij de Training-modus. Zoals gebruikelijk krijg je hier een serie opdrachten die je bekend moeten maken met de vele mogelijkheden van het gevechtssysteem. Hierin leer je vluchtig hoe je combo's maakt, hoe je tegenstanders kunt counteren en alle andere gangbare special moves van je personage. Tot zover niets nieuws onder de zon. Zodra je echter te maken krijgt met transities tussen gebieden in de levels zelf en de interactieve voorwerpen die overal te vinden zijn, komen er gelukkig al wat nieuwe elementen om de hoek kijken. Door je pook van je tegenstander af te drukken en de A-knop te gebruiken kun je een tegenstander namelijk door bepaalde locaties van een level slaan. Soms is dat een muur waar je ze doorheen ramt, andere keren is het een celdeur in Arham Asylum en zie je cameo's  van Killer Croc, Two-Face en de Penguin. En juist op zulke momenten besef je hoeveel fanservice Injustice bevat. Dat zie je ook terug in de selectie van personages waar je uit kunt kiezen, de details die in de levels verborgen zitten en de uitstekende stemacteurs. Zo zullen de fans van de Justice League-animatieserie Kevin Conroy als Batman herkennen. Maar ook Stephen Amell, die de hoofdrol speelt in Arrow, heeft zijn stem verleend aan Green Arrow. Oh, en dan hebben we ook nog Jennifer Hale, de vrouwelijke Commander Shepard, die Hawkgirl en Killer Frost voor haar rekening neemt. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het komt er op neer dat de vele stemacteurs hun personages goed uit de verf laten komen.

Unlockables

Naast de story-modus kun je ook kiezen uit de Battle-modus. In deze modus kun je meerdere reeksen van tegenstanders verslaan waarbij elke keer andere voorwaarden van toepassing zijn. Zo kun je een Speed Run doen en moet je al je tegenstanders binnen drie minuten verslaan. Meerdere van deze modi zijn aanvankelijk niet beschikbaar, maar kun je vrijspelen in de Archives.
In de Archives kun je namelijk Armory- en Archive-kaarten inruilen voor nieuwe kostuums, artwork, muziekstukken en nieuwe opties voor de singleplayer. Deze kaarten verkrijg je simpelweg door het spel te spelen en experience te verdienen met elk gevecht. Heb je genoeg experience, dan stijg je een level en krijg je deze kaarten om dingen te kopen in de Archives. Een ander element dat tijdens het spelen naar voren komt is het gebruik van interactieve voorwerpen in de levels. Een stapel raketten kun je bijvoorbeeld oppakken en naar tegenstanders gooien, of een overhangend beeld kun je beetpakken en richting je opponent slingeren. Het houdt de gevechten naast tactisch ook enigszins chaotisch en zorgt ervoor dat je altijd op je hoede moet blijven.

Met het uitvoeren van speciale bewegingen en het incasseren en uitdelen van klappen loopt een speciale Supermove-meter vol. Druk je vervolgens op beide triggers dan zet je held of crimineel een speciale animatie in. Superman die slaat zijn tegenstanders bijvoorbeeld de ruimte in, om ze daarna te achtervolgen en met een harde klap weer terug richting aarde te slaan. Het zijn leuke animaties om te zien en voelen daadwerkelijk als een beloning voor je harde werken.

 

S.T.A.R. Labs

Natuurlijk is er ook een multiplayer aanwezig, maar deze biedt in de praktijk weinig bijzonders. S.T.A.R. Labs verdient wat dat betreft wat meer aandacht. In deze modus zul je namelijk 240 verschillende missies uit kunnen voeren. Elk personage heeft namelijk tien missies die elk drie verschillende eisen hebben waar je aan kunt voldoen. Deze missies kunnen behoorlijk bizarre situaties opleveren. In een geval speel je namelijk met de kat van Catwoman terwijl deze laserstralen moet ontwijken en een diamant moet stelen. Het zorgt in ieder geval voor welkome afwisseling.

Conclusie:

Ondanks wat kleine minpuntjes is Injustice: Gods Among Us een feest der herkenning voor de fans geworden. Het spel zit vol met hommages die de trouwe fans er snel uit zullen plukken. Daarnaast zit de gameplay ook solide in elkaar. Van counters en parry-aanvallen tot de interactieve omgevingen:  Injustice weet de gameplay vooral vermakelijk te houden. Natuurlijk loop je met een fighter het risico dat de gameplay eentonig kan worden. Gelukkig bieden de grote hoeveelheid aan modi en het gegeven dat elk personage net even anders speelt in dat geval uitkomst. Injustice is een vermakelijke game geworden die een heel stuk beter is dan DC vs Mortal Kombat. Zeker het proberen waard.

Deze review is geschreven door Ollie1981
 

 

Oordeel Injustice: Gods Among Us (Xbox360)

  • Graphics 85
  • Gameplay 75
  • Originality 70
  • Sound 80
  • Replay 75
  • Eindcijfer 80

Aantal keer bekeken: 9793 

Laagste 1 prijzen voor Injustice: Gods Among Us (Xbox360)

24.99 24.99 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Game Shock Oss 10
€  21.99€ 3.00   € 24.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 28-04-2013 21:33
Vier dingetjes/vragen:

Quote:
Als je een willekeurig persoon vraagt om de naam van een superheld te zeggen dan zullen ze ongetwijfeld Batman, Superman, Spider-Man of Iron Man noemen. In tegenstelling tot Marvel hebben de helden en tegenstanders van DC Comics nogal gemengde resultaten opgeleverd qua games.

Wat een onverwachte en rare overgang in de eerste twee zinnen. Wat heeft zin twee met de eerste zin te maken?

Wordt er niet iets teveel weggegeven wanneer je het over het verhaal hebt? Het is, na het lezen van de alinea over het verhaal in deze game net alsof ik een veel te lange trailer voor een film heb gekeken waarin ik de hele film al heb gezien.

En mijn laatste, misschien onlogische vraag: Je zegt dat een verhaal niet belangrijk is voor een fighter, maar vertelt dat de multiplayer (imo het belangrijkste in een fightgame) weinig bijzonders doet. Betekent dit dat de multiplayer simpel is of niet zo leuk? En is de Star Labs mode ook een multiplayermode? Zo nee, waarom wordt dit dan meteen na het hebben over de multiplayer vernoemd?

Quote:
Natuurlijk is er ook een multiplayer aanwezig, maar deze biedt in de praktijk weinig bijzonders. S.T.A.R. Labs verdient wat dat betreft wat meer aandacht.

Beetje verwarrend.

Verder wel een goed leesbare review!
avatar van Miesie
Miesie ( 2352   2) 28-04-2013 22:50
ik hoop zo op een vita release
avatar van Bianconero
Bianconero ( 1060   2) 29-04-2013 00:18
Als deze in de budgetbak ligt dan pik ik m wel eventjes mee.
avatar van Michel_044
Michel_044 ( 805   1) 29-04-2013 10:04
3 tientjes is een mooie prijs
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 237 ) 29-04-2013 12:37
Rol: Reviewer
@TimD: Die intro was bedoeld om de toon te zetten dat Superhelden heel populair zijn maar dat het nogal wisselvallige games tot resultaat heeft.

Wat je andere punt betreft: De multiplayer is over het algemeen erg belangrijk in fighters, het is alleen dat weinig ontwikkelaars hier daadwerkelijk iets nieuws mee proberen. Dus deze zit ook gewoon degelijk in elkaar maar er springt niet echt iets uit omdat het niet vernieuwend is. Ik zeg trouwens niet dat een verhaal niet belangrijk is een fighter, alleen dat Injustice daar niet veel tijd/aandacht aan besteed.

Het gegeven dat je de game in ongeveer drie uurtjes uit kunt spelen (met het kijken van de cutscenes) geeft wel aan dat je niet al teveel diepgang moet verwachten.

Op gameplay gebied is de game daarentegen wel erg sterk. Ik vond deze game in ieder geval een stuk leuker dan DC Universe vs Mortal Kombat.

S.T.A.R. Labs is een singleplayer modus. Die verdiende meer aandacht dan de multiplayer omdat hij wat nieuws probeerde. En toevallig staan die zo na elkaar omdat de Singleplayer uit een aantal modi bestaat zoals het verhaal en Battles waarbij je gewoon gevechten wint en steeds iets verder komt. S.T.A.R. Labs is qua invulling duidelijk wat anders aangezien je objectives hebt en soms compleet andere dingen moet doen dan alleen maar vechten. Raketten ontwijken tijdens het gevecht en zo een tank opblazen bijvoorbeeld.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 29-04-2013 12:49
Vind het nog steeds vrij onlogisch allemaal en in alle eerlijkheid loopt de eerste zin imo gewoon niet lekker.

Wat ik me nu ook afvraag: Je kan de game inclusief cutscenes in 3 uurtjes uitspelen en de multiplayer is niet bijzonder: Maakt de Star Labs mode de game dan een dikke acht waard of de gameplay tijdens die 3 uurtjes singleplayer?
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39305   67) 29-04-2013 13:48
Telkens als ik deze langs zie komen moet ik denken aan Mortal Kombat 2011 met DC skins. De eerste beelden die ze ook lieten zien kwamen de bewegingen en combo’s van sommige karakters nogal houterig over. Het enige (nadelige) verschil die er in zit is dat ze tag team er uit hebben verwijderd wat ik voor MK toch wel een goede aanwinst vond om met 4 spelers een fighter te spelen.

Deze week hadden ze ook al de eerste DLC vechter aangekondigd. Terwijl ze dit bij MK wat netter hadden gedaan (volgens mij een paar maanden na release) geeft dit wel weer een erg Capcom tintje aan de release. Uiteindelijk hadden ze voor Mortal Kombat de Komplete edition uitgebracht en zelfs deze ligt al in de budgetbakken. Dat kan de meeste mensen al weerhouden door nog even te wachten op een ‘Ultimate’ edition.

Als je natuurlijk helemaal weg bent van fighters en de DC Universe is het wel een tof spel maar de meeste karakters spreken mij niet zo aan dus zal ik deze eerder laten liggen (alhoewel… Batman tegen Superman wel gaaf blijft).
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 237 ) 29-04-2013 13:50
Rol: Reviewer
Het is gewoon een degelijke game die qua gameplay goed in elkaar zit. Injustice is een game die fans van het genre goed kunnen waarderen aangezien de gameplay toegankelijk maar ook diep genoeg is om uren mee te stoeien. Of je deze game de moeite waard vindt hangt van een paar dingen af: vind je DC comics tof, kun je vele tientallen, zo niet honderden uren online potjes vechten en kun je voorbij het oppervlakkige verhaal kijken? Dan is dit gewoon een goede game. En het eindcijfer is een acht, niet een dikke acht.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 29-04-2013 13:56
Een acht is imo een vrij hoog cijfer voor een game die een hele korte singleplayer (3 uurtjes!) en een standaard multiplayer heeft en die alleen fans van DC comics kan bekoren. Dan koop ik liever een Tekken of Mortal Kombat!
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 237 ) 29-04-2013 16:14
Rol: Reviewer
Bij fighters is het ook belangrijk om te kijken naar hoeveel echte diehard fans in zo'n game kunnen steken. En Injustice zit wat dat betreft ook wel goed in elkaar aangezien de frame-data bij elke aanval aangegeven staat. Dus dit is wel een titel die het goed zou kunnen gaan doen bij toernooien etc. En die drie uurtjes is de Story-mode. Er zijn genoeg Battles in de singleplayer te doen die net even anders zijn. Ik raad trouwens wel mensen aan om de iOS game te downloaden en zo nieuwe skins en extra's vrij te spelen.
avatar van Stefie777
Stefie777 ( 5 ) 29-04-2013 18:50
Nou ik heb hem gewonnen op 3FM dus dat is wel mooi, denk niet dat ik hem anders had opgehaald.
avatar van Ben
Ben ( 7648 ) 29-04-2013 22:07
Rol: Toevoeg Moderator
Ik wacht liever even op een lage prijs, weet niet zeker of 't iets voor mij is.
avatar van Soolmaan
Soolmaan ( 12 ) 01-05-2013 11:27
hoezo dan, in tegenstelling tot Marvel hebben de DC games gemengde resultaten opgeleverd? X-Men: Destiny, anyone? Buiten de Capcom (Marvel vs.) Fighters om, is het niveau van de Marvel games toch ook bedroevend? Spiderman heeft misschien 1 behoorlijke (PS2) game opgebracht, die boven de middelmaat uitsteekt, maar doorgaans is het toch vrij doorsnee tot slecht; Wolverine, the Hulk, Avengers, Iron Man, X-Men. De Marvel Ultimate Alliance reeks is misschien nog wel prijzenswaardig, maar dan heb je het ook wel gehad.
avatar van Pinautomaat
Pinautomaat ( 431 ) 02-05-2013 23:19
Injustice: Gods Among Us te ruil aangeboden voor de Ps3. Onder andere opzoek naar Dragon's Dogma: Dark Arisen en Dead Island Riptide. Pm me.