Just Cause 2 (PS3)
87 100 1

Review Just Cause 2 (PS3)

Games worden steeds realistischer. Zo kunnen we tegenwoordig digitaal racen in auto´s die tot op de millimeter zijn nagemaakt en oorlogen beleven als waren we er zelf bij. Just Cause 2 stapt echter af van deze trend en gaat meer terug naar de essentie van een game: vermaak. Alles staat in het teken van doen en laten wat je leuk vindt en zo veel mogelijk lol beleven. Maar is er daadwerkelijk zoveel plezier te halen uit de game of raak je er al snel op uitgekeken?

Greetings from Panau Island
In Just Cause 2 kruip je opnieuw in de huid van Rico Rodriguez en ditmaal speelt de missie zich af op Panau Island, een enorm tropisch gebied. Eerst moet je op zoek naar een verloren vriend en later wordt het zaak om het eiland van verschillende boosaardige leiders te ontdoen. Om informatie over deze mensen te vergaren is het nodig om samen te werken met de verschillende facties die het eiland in zijn greep houden. Het komt er op neer dat je een missie doet voor The Agency, vervolgens enkele missies voor de facties waarna je een nieuwe missie voor The Agency hebt vrijgespeeld. Het vrijspelen van deze missies doe je door Chaos te verzamelen/veroorzaken. Dit kun je verzamelen door bijvoorbeeld een watertoren of oliedepot op te blazen. Ook zijn er allerhande racemissies te doen en kun je allerlei pakketjes op gaan zoeken die overal over het eiland zijn verspreid. Leuk is dat deze op de map zijn aangegeven, dus dat je niet in het wilde weg hoeft te gaan zoeken.
De missies voor de facties zijn niet bepaald bijzonder. Vaak gaat het er om een bepaald voortuig te kapen, iemand te vermoorden of juist iemand in veiligheid te brengen. Er zijn enkele missies die vreselijk frustrerend zijn, maar de meeste zijn best vermakelijk doordat de gameplay van Just Cause zo leuk in elkaar steekt. De echte verhaalmissies zijn echter van een heel ander kaliber. Het zijn er niet veel, maar hierbij krijg je wel te maken met leuke en bizarre situaties en ze duren ook langer. Het verhaal is jammer genoeg allesbehalve bijzonder maar Just Cause weet het op andere vlakken zo goed te presteren dat ik me hier nauwelijks aan stoorde.

Grapple Hook
Just Cause 2 is namelijk één van de eerste games die een open wereld biedt waar ik me echt in kan vermaken. Waar ik in GTA mezelf af en toe moest verplichten even wat anders te doen dan alleen missies merkte ik dat in Just Cause telkens werd verleid om even af te stappen van de missies en simpelweg de wereld te verkennen en lol te maken. En lol maken kun je! Je belangrijkste instrument hiervoor is de grapplinghook. Wanneer je deze gadget op een muur of een ander object afschiet zal je hier pijlsnel naartoe worden getrokken. Het leuke is dat wanneer je in een vaart naar het voorwerp wordt toegetrokken, je de parachute kunt uittrekken. Vervolgens kun je de grapplinghook gebruiken om nog meer vaart te maken en zo wordt je parachute ook een belangrijk vervoersmiddel.
De grapplinghook kun je ook gebruiken om twee voorwerpen of personen met elkaar te verbinden en dat brengt enkele leuke elementen met zich mee. Zo kun je vijanden aan gasflessen verbinden en ze zo de lucht in torpederen of met je auto een beeld van de dictator omver trekken waarna je met het hoofd nog een paar vijanden omver kegelt. Naast de grapplinghook geeft Just Cause je ook heel veel voertuigen om je mee te vermaken. Zo kun je niet alleen kiezen uit een ruim assortiment auto’s en motoren, maar er is ook een riante keuze aan vliegtuigen, helikopters en boten. Hoewel vooral het vliegen sowieso al een spannende ervaring is, kun je in vrijwel elk voertuig er ook nog eens voor kiezen om er bovenop te gaan staan of er aan te gaan hangen, terwijl het door vliegt/rijdt/vaart! Zo kun je achtervolgers afschieten of zelfs hun voertuigen kapen.

De Zwarte Markt
De shootouts die al vliegend/rijdend/varend plaatsvinden zijn echt fantastisch maar de ‘normale’ schietactie is helaas wel erg droog. Zo zijn de meeste vijanden erg generiek en is de intelligentie niet bepaald hoog. Ook vind ik het nogal vreemd dat je wanneer je op de borst mikt je ze werkelijk helemaal vol met lood moet pompen, terwijl één kogeltje door het hoofd ook genoeg is. Hierdoor moet je eigenlijk wel headshots schieten om nog een beetje ammunitie over te houden.
Voor het schieten hoef je de game dus niet te kopen maar voor het vakantiegevoel des te meer. De wereld is echt fenomenaal. Allereerst is het eiland enorm en bestaat eigenlijk uit tientallen kleinere eilanden. Het eiland heeft een warm klimaat maar op de hogere bergen is ook sneeuw te vinden. Bovendien heeft het eiland wisselende weersomstandigheden en een dag- en nachtcyclus. De kwaliteit van de graphics is nogal wisselvallig. De gebouwen en personages zijn niet echt mooi maar de omgeving is wel fantastisch weergegeven met veel bloomingeffecten en heldere luchten. Vooral wanneer je al skydivend, parachuterend of straaljagervliegend de hemel verkent is het gevoel van vakantie fenomenaal. Een functie die ook bijdraagt aan het gevoel van vrijheid is de Black Market Dealer die je op vrijwel elk moment kunt oproepen. Deze kan je verplaatsen naar een eerder bezocht dorp maar hij kan je ook ter plekke wapens en allerhande voertuigen leveren. Zo kun je dus op elk moment in een helikopter of vliegtuig stappen.

Over de top
Just Cause 2 is niet alleen een ontzettend leuke en zonnige vakantie maar ook nog eens één waar je niet snel op uitgekeken bent. Naast de pakketjes die je kunt verzamelen, kun je ook proberen elk dorp te voltooien door alles van de overheid op te blazen en alles te verzamelen. Daarnaast zijn er nog allemaal kleine uitdagingen als het vinden van elk soort voertuig. Ook de trophies die de game heeft, leiden ook nog tot enkele leuke doelen. Een klein minpunt van de game zijn de belachelijk slechte stemmen, maar tegelijk maakt dit wel duidelijk dat de makers ervoor hebben gekozen om de game niet helemaal serieus te maken. Zo zul je wel vaker in situaties komen die totaal over-the-top zijn.

Just Cause 2 is geen game die je moet kopen voor het verhaal, noch om een spannende shooter te spelen. Het gaat allemaal om de fun en de ontwikkelaar biedt je handen vol mogelijkheden om je te vermaken. Het gros van de missies is niet bijzonder maar door de vele mogelijkheden van de gameplay en de leuke extra´s die in de wereld te ontdekken zijn, is Just Cause 2 toch een game die je veel langer bezighoudt dan de gemiddelde vakantie!

Deze game is gereviewed door Wouter

Oordeel Just Cause 2 (PS3)

• Sound 65