Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning (PS4)
60 100 1

Review Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning (PS4)

Het is nu iets meer dan acht jaar geleden dat het originele Kingdoms of Amalur: Reckoning verscheen op de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Ik kan mij herinneren dat ik het kort gespeeld heb, waarna ik weer terugkeerde naar The Elder Scrolls V: Skyrim. Dat was een paar maanden ervoor uitgekomen en daar was ik op dat moment nog lang niet mee klaar. Ondanks dat ik Kingdoms of Amalur wel interessant vond, heb ik deze RPG na de eerste positieve kennismaking links laten liggen. Nu in 2020 is er ineens een remaster in de vorm van Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning en kan ik het een tweede kans geven. Het is uitgegeven door THQ Nordic. Deze uitgever heeft via een grote omweg de rechten in handen gekregen, waar het spel eerst was uitgegeven door Electronic Arts.



Wat ik mij kon herinneren van Kingdoms of Amalur was dat ik de wereld interessant vond en na even spelen werd dat bevestigd. Kingdoms of Amalur volgt het verhaal van een sterveling met de bijnaam de ‘Fateless One’. Jij bent natuurlijk deze sterveling en je bent al gedood voordat het spel begint. Aan het begin van Kingdoms of Amalur word je weer tot leven gewekt en moet je vluchten voor je leven. De Tuatha Deohn zitten je namelijk op de hielen en willen je leven beëindigen. Dit onsterfelijke ras is erop uit om alle sterfelijke rassen te vermoorden voor hun god Timoch. Dit leer je echter pas allemaal later, je bent na je reïncarnatie je geheugen namelijk volledig kwijt. Het is natuurlijk aan jou om de Tuatha Deohn te stoppen en erachter te komen wat de ‘Fateless One’ nu precies inhoudt. Kingdoms of Amalur bevat een paar duizend jaar aan geschiedenis geschreven door de populaire fantasyschrijver R.A. Salvatore, bekend van onder andere de The DemonWars Saga. Dat er genoeg geschiedenis is om in te duiken is wel duidelijk als je met een willekeurige NPC gaat praten. Iedere NPC wil je wat uitleggen over gebeurtenissen van vroeger of personages in het spel. Voor mensen zoals ik die dat interessant vinden is dat fantastisch. Je kunt het natuurlijk allemaal achterwege laten, maar dan zul je waarschijnlijk helemaal niets begrijpen van wat er in de wereld gebeurt.




Kingdoms of Amalur is een van die RPG’s waarin je jezelf helemaal kunt verliezen, waardoor je er na een paar uur spelen achter komt dat er ook nog een hoofdmissie was om mee verder te gaan. Er zijn zoveel zijmissies dat je alleen daarmee al uren zoet kunt zijn. Daar moet dan wel aan toe worden gevoegd dat er veel herhalende missies zijn waarbij je iets op moet halen of een specifieke vijand moet doden. Er zijn vier verschillende facties die ieder hun eigen verhaallijn hebben, welke zeer de moeite waard zijn en waarbij keuzes die je maakt ook invloed hebben op de uitkomst van dat verhaal. Mocht je daaraan nog niet genoeg hebben, dan kun je altijd de bijgevoegde DLC-gebieden verkennen. Dit zijn er twee en ieder heeft een eigen verhaallijn met nieuwe hoofd- en zijmissies. Daarnaast wordt er gewerkt aan nog meer DLC voor Kingdoms of Amalur, maar daar is op dit moment weinig over bekend.


Als je op missie bent zul je de nodige vijanden moeten verslaan. Kingdoms of Amalur bevat een actiegericht gevechtssysteem, wat mij nog het meest deed denken aan de God of War-spellen. Helemaal doordat je in Reckoning-modus een vijand op brute wijze afslacht. Om in Reckoning-modus te komen moet je de daarvoor bestemde balk vullen door vijanden te verslaan. Als je in level stijgt krijg je de mogelijkheid om punten te verdelen over drie verschillende skill trees, namelijk might, finesse en sorcery. Might is voor de standaard vechter met bijlen, zwaarden en grote schilden, finesse is voor het gluiperige type dat graag doodt met messen en sorcery is voor de tovenaars. Waar ik normaal gesproken een personage speel dat of een zo groot mogelijk zwaard heeft of mensen ongezien ombrengt besloot ik dit keer om te gaan investeren in de sorcery skill tree. Dit kwam mede doordat ik de chakrams een interessant wapen vond. Chakrams zijn een van de vele soorten wapens waar je mee kunt vechten. Het zijn magische ronde discs die je voor je uitgooit en op die manier de vijanden doodt. Daarnaast kreeg ik op een gegeven moment de mogelijkheid om mijn eigen helper op te roepen om voor mij te vechten. Het vechten kan repetitief aan gaan voelen, maar er is altijd de mogelijkheid om alle verdeelde punten opnieuw te verdelen. Op deze manier kun je allerlei andere wapens uitproberen en je personage helemaal aanpassen. Dit is natuurlijk tegenwoordig niet meer nieuw, maar acht jaar geleden was dit een vernieuwende functie.




Tot zover klinkt het allemaal wel meer dan prima; een interessante wereld met veel diepgang en genoeg missies om je uren zoet te houden. Ik heb het echter nog niet gehad over het visuele vlak en de prestaties van deze Re-Reckoning-versie. Ik vind de naam leuk gevonden, maar ben er niet van overtuigd dat deze versie van het spel deze ‘’re’’ helemaal verdiend. Ja, het is speelbaar in 4K met 60 FPS, maar daar is echter maar weinig van te zien. De wereld is net een beetje scherper dan het origineel en de 60 FPS is niet stabiel. Het is niet zo ernstig dat je het beeld ziet schokken, maar het is merkbaar. Daarnaast verschijnen bomen, struiken en vijanden soms vanuit het niets. Dat vind ik allemaal nog niet een groot probleem, de interessante wereld maakt veel goed. Echter zijn de laadtijden van soms wel 35 (!) seconden irritant. Als je in de wereld rondloopt heb je weinig last van de laadtijden, maar bij het binnengaan van een gebouw of kerker krijg je een laadscherm. Laat dat nu vrij vaak gebeuren en dus zit je toch vaak te wachten om verder te spelen, wat soms vervelend kan zijn. Het zou fijn zijn geweest als de laadtijden waren aangepakt voor deze remaster.




Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning voelt aan als een snelle remaster, wat ik jammer vind. De interessante wereld en de vele missies zorgen voor uren speelplezier, echter wordt het speelplezier minder door de prestaties van het spel. De laadtijden zijn daarbij het meest irritant. Mocht je Kingdoms of Amalur al eerder gespeeld hebben dan betwijfel ik of deze remaster de moeite waard is. Zoek je een actie-RPG met veel achtergrond en uren speelplezier dan is Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning misschien wel interessant voor jou.  







Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

 

 

Aantal keer bekeken: 3771 

Laagste 3 prijzen voor Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning (PS4)

15.00 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Game Shock Oss n.b.
€  12.00€ 3.00   € 15.00
Gameshop Haniel 10
€  19.99€ 1.99   € 21.98
Amazon.nl 6.3
 
€  22.98€ 0.00   € 22.98

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Blaxtard
Blaxtard ( 800 ) 28-09-2020 22:00
Zit de bug er nog in bij de grote stad, dat wanneer je de stad in komt je elke keer de intro video van de stad moet kijken?
avatar van Albatros
Albatros ( 500 ) 28-09-2020 23:06
Op Instant Gaming is het origineel nog te koop voor iets meer dan 5 euro.
avatar van Davidov
Davidov ( 13514   2) 29-09-2020 03:09
Moet deze nog steeds eens spelen op PS3, dus kan ik deze ''remaster'' wel overslaan
avatar van Heijaangel
Heijaangel ( 412 ) 29-09-2020 06:50
Quote:
Zit de bug er nog in bij de grote stad, dat wanneer je de stad in komt je elke keer de intro video van de stad moet kijken?
Die ben ik niet tegen gekomen. Wat ik wel heb is in een camp dat er witte lijn/blokken door het scherm komen zodra je een bepaalde kant op draait.
En bij een quest dat je met een gevangene moet praten maar dat lukt niet. Vanwege dat hij te ver weg staat ofzo. Had wel geleden dat deze er ook in het origineel er ook al in zat.
Dit zijn de dingen die me tot nu toe zijn opgevallen.
avatar van Josplays
Josplays ( 3765   2) 29-09-2020 08:33
Blij dat ik nog even gewacht heb met kopen.
avatar van Heart1982
Heart1982 ( 644   4) 29-09-2020 11:28
Quote:
Blij dat ik nog even gewacht heb met kopen.

Black Friday zit er ook weer aan te komen he.. Eurotje of 20 heb ik er dan wel voor over.