Layton's Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot (3DS)
73 100 1

Review Layton's Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot (3DS)

In het nieuwste deel van de Professor Layton-serie van Level-5 voor de Nintendo 3DS speel je deze keer niet als Professor Hershel Layton zelf, maar als zijn dochter Katrielle. De eerste zes delen hangen enigszins samen in de vorm van twee trilogieën, en dit zevende deel staat er dan ook helemaal los van. Daarom is dit zeker een goed instapmoment in de Professor Layton-serie als je nog nooit iets ervan gespeeld hebt. Daarnaast is nieuw dat deze ook op de mobiele platformen is uitgebracht, al in afgelopen juli. Is deze game eigenlijk wel Nintendo 3DS-waardig of is het meer een mobiele game? Treedt Katrielle goed in haar vaders voetsporen of laat ze nog wel eens een steekje vallen?

Katrielle en een miljonairsverhaal?
Je speelt als Katrielle, die haar eigen detectivebureau heeft opgezet. Ze is op zoek naar haar vader en probeert ondertussen andere zaken op te lossen. Het is leuk om met een nieuw karakter te spelen. Ze wordt goed geïntroduceerd; zo heeft ze haar eigenzinnige persoonlijkheid en komt ze modern over (#foodie), ondanks de oudere sfeer die in prachtig Londen neergezet wordt. Ze wordt bijgestaan door haar assistent Monty (Ernest in het Engels) en de pratende hond Sherl. Ondanks dat er geprobeerd wordt een samenhangend geheel van het verhaal neer te zetten, valt dit helaas tegen. De zaken die je op weg naar je einddoel oplost staan namelijk los van elkaar. Het is meer een overkoepelend thema wat je de hele game bezighoudt dan een samenhangend verhaal.

Katrielle en de miljoenen puzzels
Wat opvalt aan Layton's Mystery Journey is het grote aantal puzzels dat je tegenkomt. Het zijn er namelijk ontzettend veel. Misschien een beetje te veel, omdat het wat repetitief aanvoelt. De kwaliteit van de puzzels lijkt erg jammerlijk erop achteruit zijn gegaan, terwijl de kwantiteit is toegenomen. Waar je het gevoel hebt dat je veel van je rekenkundig vermogen uit moet gaan, word je vaak op het verkeerde been gezet en bleek de oplossing op een andere manier te achterhalen zijn. Dat is even leuk, maar niet te vaak. Ook is het jammer dat je de uitslag voorgeschoteld krijgt en je er niets meer voor hoeft te doen, als je bij de oplossing van je zaak bent waarbij je alle juiste puzzelstukjes hebt gevonden. Dat voelt toch een beetje erg voorgekauwd.

Katrielle en de miljoenen dialogen
Je moet veel van lezen houden in dit deel, erg veel, want er zijn meer dan genoeg dialogen te vinden. Je kunt met iedereen die je tegenkomt praten en ze weten echt van geen ophouden. Het wordt zo wel heel verleidelijk om de teksten niet weg te drukken, zeker omdat de cruciale informatie toch vanzelf wordt genoteerd en je het voor het verhaal zeker niet hoeft te doen.
Het spel is volledig Nederlandstalig te spelen, mits je de taalinstelling van je Nintendo 3DS ook op het Nederlands hebt ingesteld. Staat deze op het Engels, dan speel je uiteraard in het Engels. Beide versies zijn getest, en als je gewend bent om in het Engels te spelen dan krijgt die versie wel echt de voorkeur. De stemmen zijn beter en de tekst is correct. De Nederlandse tekst wil namelijk nogal eens wat schoonheidsfoutjes vertonen. In puzzelgames waarbij je soms goed op de tekst moet letten om de oplossing te ontdekken is dit niet zo handig. Voor kinderen of mensen die niet zo goed de Engelse taal beheersen is het Nederlands wel weer een welkome toevoeging.

Katrielle en haar miljonairsuiterlijk
Waarin je echt merkt dat je met een detective van het andere geslacht speelt is de mogelijkheid om Katrielle haar outfits aan te passen. Dit is een nieuw aspect van de serie en trekt misschien, naast het vrouwelijke hoofdpersonage, ook wat meer vrouwelijke spelers aan. Ook kun je het decor van je kantoor aanpassen en zijn er enkele minigames toegevoegd als het runnen van een restaurant (want Katrielle houdt van eten). Dit alles is zoals we gewend zijn van de Professor Layton-serie prachtig vormgegeven in de bekende tekenstijl. Hoewel de 3D-stand van de Nintendo 3DS niet gebruikt wordt, wordt deze ook zeker niet gemist. De tekeningen geven de karakters en de achtergronden van Londen prachtig weer. Ook aan de muziek is veel aandacht besteed. Het geeft hetzelfde gevoel als de eerdere delen in de serie, maar toch met een vleugje Katrielle.

Katrielle en de miljonairsconclusie
Over het algemeen verschilt dit nieuwste deel uit de Professor Layton-serie niet zo veel van zijn voorgangers. Je speelt als detective en je moet veel puzzels oplossen. Gaandeweg werk je naar je einddoel toe en uiteraard kom je achter de waarheid. Toch verschilt dit deel met Katrielle van haar voorgangers: het einddoel is minder goed in zicht, omdat je meerdere losse zaken behandelt en je minder te maken hebt met een samenhangend geheel. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de mobiele versie van de game, waardoor je de game nog makkelijker eventjes tussendoor kan spelen. Ook zijn de puzzels kwantitatief goed aanwezig, in kwaliteit helaas minder. Toch drukt dat de pret zeker niet, want voor iedereen die zin heeft om lekker te puzzelen is deze game zeer geschikt. Het is namelijk een pareltje om te zien én te horen. Katrielle is dus een goede opvolger van haar vader, maar we mogen toch wel hopen dat hij ooit weer gevonden wordt!

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman

Oordeel Layton's Mystery Journey: Katrielle en het Miljonairscomplot (3DS)

• Originality 65