Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Lightning Returns: Final Fantasy XIII Benelux Edition (PS3)
75 100 1

Review Lightning Returns: Final Fantasy XIII Benelux Edition (PS3)

Ze zeggen weleens dat de bliksem nooit twee keer op dezelfde plaats toeslaat. Dan rijst al snel de vraag of Square Enix het lot niet tart door te proberen dat voor een derde keer te doen met Lightning Returns: Final Fantasy XIII. Grappig genoeg is juist het lot en het proberen te vermijden van een enorme ramp het hoofdthema van deze game geworden.

We pakken het verhaal van Light ongeveer vijfhonderd jaar na het einde van FFXIII-2 weer op. Onze roze-harige heldin ontwaakt uit haar lange slaap als kristal en komt al snel tot de ontdekking dat de wereld slechts dertien dagen verwijderd is van totale vernietiging. Gelukkig voor ons als spelers bestaat de mogelijkheid om dat tegen te gaan. Door middel van het voltooien van opdrachten verzamel je namelijk energie genaamd Eradia, wat gebruikt kan worden om de vernietiging van de wereld uit te stellen. Tijdens het spelen van Lightning Returns moest ik af en toe aan Majora’s Mask denken aangezien ook hier het element van tijd een belangrijke rol bij de gameplay speelt.

De dagen gaan vrij snel voorbij en je moet steeds een keuze maken hoe je de tijd wilt besteden. Een dag in het spel is ongeveer een uur in werkelijke tijd. Met een speciale gave kan Lightning de tijd af en toe ook stilzetten om zo wat extra ademruimte voor de gameplay te geven. Al snel komt tijdens het spelen aan het licht dat de ontwikkelaars van Lightning Returns, naar mijn mening, een paar twijfelachtige keuzes op het gebied van gameplay hebben gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld sidequests aannemen via prikborden die je over de verschillende locaties verspreid vindt. In de praktijk is zo’n sidequest vaak niet veel meer dan een simpel object in de directe omgeving vinden en naar de opdrachtgever terugbrengen of een specifiek monster verslaan. Veel diepgang heeft het allemaal niet en dat zou op zich geen punt zijn als Square Enix niet de keuze had gemaakt om het experience-systeem van het spel volledig van de quests en sidequests af te laten hangen.



Nee, sorry. Dat zeg ik verkeerd. Het spel heeft zelfs geen experience meer. De enige manier om Lightning sterker te maken is door betere wapens en uitrustingen te kopen en quests te voltooien. Rond je een quest af, dan stijgen je statistieken een beetje. De ene keer neemt je strength wat toe, en de volgende keer krijg je wat extra hitpoints. Op zich werkt dat wel, maar het zorgt er ook voor dat het verslaan van monsters en andere tegenstanders geen directe beloning meer heeft. Ja, natuurlijk krijg je items als je tegenstanders verslaat (die je later kunt gebruiken om je bestaande uitrusting te verbeteren, alleen die mogelijkheid komt pas redelijk ver in het spel ten toneel) als onderdeel van de quests, maar feit is dat de tijdsdruk van het verhaal en de quests me er geregeld toe dwongen om tegenstanders maar gewoon te ontlopen. Simpelweg omdat een stom voorwerp afleveren meer oplevert dan een gevecht van een paar minuten aan te gaan.



En dat is eeuwig zonde aangezien het vecht-systeem van FFXIII al sinds het eerste deel prima in elkaar zit. In Lightning Returns zul je echter alles bijna alles in je eentje moeten doen. Snow, Hope, Fang en de rest van de cast van de vorige twee delen zullen wel allemaal hun opwachting tijdens het verhaal maken, maar tijdens de gevechten zul je het voornamelijk alleen moeten doen. Het zorgt er ook voor dat het tempo redelijk hoog ligt bij de gevechten. Toch is het maar de grote vraag of je wel de strijd met de verschillende monsters aan wilt gaan aangezien de beloning minimaal is. Ik vermoed zelf dat veel spelers al snel zo effectief mogelijk de quests af willen ronden om Lightning sneller sterk te maken.

Op het gebied van de gevechten krijg je een hoop vrijheid om Lightning te customizen. Zo kun je door middel van zogenaamde Schemata, wat kledingsets zijn waar je skills aan kunt toewijzen, makkelijk schakelen tussen aanvallende, verdedigende en magie technieken. De gameplay tijdens de gevechten voelt snel en vooral solide aan. Het is daarom opvallend dat het verplaatsen door de wereld zelf een beetje vreemd overkomt. Zo kan Lightning nu bijvoorbeeld springen en op bepaalde gebouwen klimmen. Helaas ziet het er vooral ontzettend knullig uit. Dat het uiterlijk van het spel afgezien van de CGI filmjes er niet bijster indrukwekkend uitziet kan nog best over het hoofd gezien worden. Maar helaas is de gameplay behoorlijk eentonig, waardoor het soms echt een kwestie was van doorzetten in de hoop dat het verhaal wat interessanter zou worden. Lightning is door de god Bhunivelze weer tot leven gewekt om de wereld te redden. Als tegenprestatie biedt hij de ziel van Light’s zusje Serah aan en belooft hij Serah weer tot leven te wekken.



Helaas gaat het verhaal nooit ergens echt de diepte in. Ook de gameplay is behoorlijk eentonig en dat is een beetje te wijten aan het gegeven dat de meeste mogelijkheden pas later in het spel beschikbaar worden. Returns lijkt vooral een titel die je meerdere keren moet uitspelen om steeds een betere grip op je personage en ontwikkeling te krijgen. Dat geeft de New Game Plus op zich al aan. Tegenstanders laten ook alleen op de allerhoogste moeilijkheidsgraad bepaalde voorwerpen vallen die je nodig hebt om de beste wapens te maken. Daarom is het zo jammer dat het speelplezier af en toe ver te zoeken is. Ik speel zelf graag RPG’s waarbij de tijdsdruk niet zo sterk aanwezig is. Lekker grinden, sterker worden, spullen verzamelen en de wereld ontdekken. Natuurlijk moet er wel een noodzaak aanwezig zijn om verder te spelen en daarvoor reken ik altijd op een sterk verhaal. Lightning Returns biedt helaas weinig bijzonders qua karakterontwikkeling of verhaal en de gameplay is simpelweg te oppervlakkig om echt verslavend te zijn.

Wat ik persoonlijk wel leuk vond, was het gegeven dat er af en toe muziekstukken uit de eerdere delen terugkomen. Het zorgt tenminste nog een beetje voor een overkoepelende sfeer, ondanks dat we maar liefst 500 jaar verder zijn gegaan in de tijd. Maar muzikaal gezien zijn de Final Fantasy games tenminste niet minder geworden.

Conclusie

Lightning Returns: Final Fantasy XIII is een vermakelijk spel geworden. Het is alleen jammer dat het geen bijzonder sterk Final Fantasy spel is. Eigenlijk lijkt de Final Fantasy XIII trilogie meer een experiment in speelstijlen voor Square Enix dan echt volwaardige Final Fantasy titels. Elk deel mist een duidelijk visie en ik hoop oprecht dat Final Fantasy XV beter in elkaar steekt. Met de herlancering van FFXIV Realm Reborn liet Square Enix tenslotte zien dat best van hun fouten kan leren. Lightning Returns laat zien dat de Japanse ontwikkelaar nog steeds heer en meester is op het gebied van CGI filmpjes en muziek, maar dit spel is uiteindelijk een typisch voorbeeld van stijl over inhoud. Een gemiste kans wat mij betreft. 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Oordeel Lightning Returns: Final Fantasy XIII Benelux Edition (PS3)

  • Graphics 80
  • Gameplay 75
  • Originality 60
  • Sound 70
  • Replay 75
  • Eindcijfer 75

Aantal keer bekeken: 5757 

Laagste 3 prijzen voor Lightning Returns: Final Fantasy XIII Benelux Edition (PS3)

21.98 27.00 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 8.7
€  19.99€ 1.99   € 21.98
Gameoffer.nl 5.6
€  23.95€ 0.00   € 23.95
Bol.com Partner 9.6
€  27.00€ 0.00   € 27.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Delange021080
Door Delange021080 (188 reacties) op 02-03-2014 09:45
( PM )
Mooie review van het spel ! Deel 3 is weer een experiment geworden voor Square-enix... willen ze de community tevreden houden zullen ze toch beter moeten presteren !

Had vorige maand de opm in de bus en ikzelf was verrast van het eindcijfer die ze het spel hadden meegegeven !
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 02-03-2014 10:40
( PM )
Vrij hoog cijfer.

Wat ik me afvraag: Je noemt het een experiment, maar geeft originality vrij laag. Hoe zit dat precies?
avatar van Blaat01
Door Blaat01 (271 reacties) op 02-03-2014 12:42
( PM )
Quote:
Vrij hoog cijfer.

Wat ik me afvraag: Je noemt het een experiment, maar geeft originality vrij laag. Hoe zit dat precies?

Ik denk omdat het de score is van de waardering van de originaliteit.

Het is origineel om een spelserie waar je normaal rustig de tijd in steekt om te levelen, te strippen van het levelen-aspect en van de tijd die je daarvoor neemt door een tijdsdruk die je er op legt, maar ik geloof niet dat veel fans dat kunnen waarderen...

En inderdaad redelijk hoog cijfer in verhouding met de tekst voor mijn gevoel, ben het trouwens met de tekst goed eens.
avatar van Christiaanwwe
Door Christiaanwwe (1883 reacties) op 02-03-2014 13:02
( PM )
6.6 volgens metacritic
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 02-03-2014 16:08
( PM )
Quote:
[..]
En inderdaad redelijk hoog cijfer in verhouding met de tekst voor mijn gevoel, ben het trouwens met de tekst goed eens.


Vind ik ook, tekst doet lager vermoeden.
avatar van Ollie1981
Door Ollie1981 (205 reacties) op 03-03-2014 02:28
( PM )
@TheincrediblemachineD: Het is best mogelijk om te experimenteren met onderdelen en toch niet origineel te zijn. Als je allemaal elementen van andere games leent om een nieuw product te maken ben je als ontwikkelaar niet bepaald origineel. Denk bijvoorbeeld aan het klimmen van een Assassin's Creed lenen en dat in een andere titel toepassen. Ze zeggen weleens: beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar als je slecht jat dan valt de kwaliteit vaak tegen. En ben je niet origineel.:) En als reactie op de vragen naar het cijfer: ik heb een gemiddelde van de onderdelen genomen en kwam zo op die 7.5. Als gevoelswaarde ook becijferd moest worden dan zou het waarschijnlijk beter overeen komen met het eindcijfer.:)
avatar van Megaman0
Door Megaman0 (357 reacties) op 03-03-2014 07:37
( PM )
Ik raad de mensen in Square Enix die de main Final Fantasy serie in handen hebben toch echt aan om te kijken naar de mensen die Bravely Default hebben gemaakt. Hoe is het dat die game het wel snapt en de main serie zo afdwaalt. Dingen zijn zo nodeloos ingewikkeld gemaakt, zoveel word er gelet op style en presentatie, dat het me niks zou verbazen als de visuals en character eerst worden gemaakt en ze daar snel een verhaal om heen schrijven. Zelfs arme Lightning die begon met de persoonlijkheid van een droge doek is veranderd in nodeloos sex symbool...waarom? Omdat haar een echte persoonaliteit te geven te moeilijk is.

Erg Jammer dat Square Enix deze richting op lijkt te gaan maar games zoals Bravely Default laten me de hoop houden dat er nog ergens in Square mensen zijnd ie herrineren wat Square geweldig maakte...
avatar van YurEnami
Door YurEnami (991 reacties) op 03-03-2014 11:46
( PM )
Ik heb een aantal 'dagen' in het spel gespeeld.

Zonder de guide had ik als een kip zonder kop door dit spel heen gerend denk ik, en daardoor een hoop content gemist.
De tijdsdruk maakt het lastiger om grotere gebieden uitgebreid te verkennen en zorgt ervoor dat ik mij vooral focus op het vinden en voltooien van sidequests.

De game heeft tot nu toe weinig echte verassingen geboden en dat vind ik jammer. Wat dat betreft begrijp ik de 60 voor originaliteit van Gerard.
De grootste vernieuwingen zijn vernieuwingen die ik eerder als een stap terug zie dan een stap vooruit.

Prima game om in meerdere sittings uit te spelen, maar het mist de verslavingsfactor die ik wel had bij Final Fantasy XIII en in iets mindere mate bij Final Fantasy XIII-2.