Mad Max (XboxOne)
75 100 1

Review Mad Max (XboxOne)

Tijdens de Gamescom van 2013 mocht ik voor het eerst kennismaken met de Mad Max-game. Op dat moment waren de PlayStation 4 en Xbox One nog niet verschenen en wist Mad Max as next-gen game veel indruk te maken door hele mooie graphics te laten zien. Mad Max is sinds dat moment verschillende keren uitgesteld, zijn we inmiddels ook alweer twee jaar verder, en is zelfs de Mad Max-film van afgelopen zomer alweer uit de bioscopen verdwenen. De game kan dus niet meer meeliften op de hype rond die film, maar is die dan nog wel in staat om op eigen benen te staan?

Zand, veel zand
Denk je aan open wereld game , dan denk je waarschijnlijk direct aan GTA. De serie heeft ons laten zien hoe tof het kan zijn om een stad te verkennen en te kunnen doen wat je wilt. Mad Max biedt je ook een open wereld, maar dan in een meer zanderige omgeving. Je rijdt met jouw wagen door een gortdroge woestijn en alleen de scheepswrakken herinneren je nog aan de tijd dat dit een woeste zee was. Deze setting kennen we natuurlijk van de Mad Max-films en komt in de game ook heel goed over. De graphics zijn dan misschien niet meer zo indrukwekkend als ze twee jaar geleden waren, de sfeer van de game weet echter wel indruk te maken. Je krijgt gewoon bijna een droge keel tijdens het spelen. Ook de plattegrond van de gamewereld maakt veel indruk als je net begint aan het spel, en het lijkt alsof je uren moet rijden om de verschillende locaties te bezoeken. Gelukkig merk je al snel dat de afstanden toch wel meevallen. Dat wil niet zeggen dat de wereld klein is, maar wel dat je relatief snel van A naar B kan rijden.

Locaties checken
De wereld van Mad Max is bezaaid met locaties om te bezoeken en te beroven. Dit zijn de bekende elementen van open wereld games zoals we die al vaker hebben gezien. Er zijn bijvoorbeeld luchtballonnen die je de mogelijkheid geven om de omgeving te verkennen en in kaart te brengen, maar ook verschillende basissen waar je kunt schuilen en aan jouw auto kan sleutelen. Overal vind je plekken met kleine en grote kampen om te overvallen. De kleinere kampementen voelen vaak meer als een tussendoortje of een verplichting om een missie te voltooien. Daar schuilt ook wel het gevaar dat de game eentonig kan worden. Even met de harpoen de meeste tegenstanders naar de andere kant van de woestijn slingeren, de laatste paar met je vuisten knock-out slaan en dan de beloning opeisen. Het zijn dan ook vooral de grote kampen die interessant zijn, want daar is de beloning het grootst. Bij de grote kampen heb je wat meer werk, omdat daar de verdedigingswerken beter uitgerust zijn. Daar beleef je dus absoluut het meeste plezier aan. Wat me wel tegenvalt, is dat de game je eigenlijk wel dwingt om altijd voor de frontale aanval te gaan. Even een kamp in sluipen en dan stiekem het doel uitschakelen gebeurt vrijwel nooit. In plaats daarvan knal je meestal met de grill van je Magnum Opus het hek omver om daarna te voet het kamp af te struinen en iedereen op je pad met veel geweld tegen de grond te werken. Die actie past heel goed bij Mad Max, maar ik had liever iets meer opties gehad om het ook eens anders aan te kunnen pakken.

Acht cilinders
De hele game draait om de Magnum Opus. Dit zijn de nieuwe 'wheels' van Max die hij gedurende de game uitbouwt tot zijn persoonlijke racemonster. Als speler bepaal je daarbij de prioriteiten. Wil je liever eerst de betere banden, zodat de auto meer grip heeft en je hem dus beter kunt besturen? Of kies je voor de aangepaste uitlaat, zodat de topsnelheid toeneemt? Het is aan jou om de keuze te maken. Al die aanpassingen zal je ook echt voelen als je met jouw gepimpte wagen door de woestijn aan het rijden bent, dus denk goed na over de volgende upgrade. Het enige dat je niet direct kan upgraden is de motor. Max is nogal teleurgesteld over de V6 motor die voorin de auto te vinden is. Die wil hij heel graag vervangen door een V8, maar die is nogal moeilijk te vinden in deze postapocalyptische wereld. Daarom is het uiteindelijke doel van de game dan ook om die V8 te pakken te krijgen in het plaatsje Gastown. Om daar te komen zullen er eerst echter de nodige missies uitgevoerd moeten worden. Daarmee heb ik in een paar zinnen het hele verhaal uit de doeken gedaan, en ik kan dan ook niet zeggen dat Mad Max een diepgaand verhaal heeft. Het is maar natuurlijk Mad Max, dus wie had iets anders verwacht?

Betalen met schroot
Alles wat je in Mad Max wilt aanschaffen of upgraden betaal je met 'scrap'. Gelukkig is dit vrij makkelijk bij elkaar te schrapen, want bijna elke voorbijganger die je tegen de grond slaat zal een beetje schroot laten vallen. Dat schiet echter niet veel op, dus zijn er nog een aantal manieren om grote slagen te slaan. Denk bijvoorbeeld aan het overvallen van een truck die tot de nok gevuld is met auto-onderdelen. Als je deze daarna veilig aflevert in één van jouw veilige havens, zal je voorraad meteen flink toenemen. Over het algemeen is dit niet heel moeilijk te doen, maar de trucks zelf komen niet in groten getale voor. Je zult er dus toch even je best voor moeten doen. De game zit vol met dit soort willekeurige gebeurtenissen. Zo kwam ik regelmatig gestrande vijandige buggy’s tegen, of bleek een grote stofwolk een speciaal konvooi te zijn. In het begin van de game meed ik die liever, maar zodra de Magnum Opus beter uitgerust is worden deze ook interessant om aan te pakken. Jouw monsterlijke wagen heeft veel opties om andere wagens aan gort te beuken, maar er zijn ook twee wapens die Max regelmatig kan gebruiken: de harpoen en de sniper rifle. Met de harpoen is wel het meeste plezier te beleven. Deze geeft je de mogelijkheid om torens omver te werpen, maar ook om onderdelen van auto's af te trekken, en zelfs vijanden eruit te trekken en door het woestijnzand te slepen. De harpoen in Mad Max is dus wat de grappling hook is in Just Cause, en dat is wat mij betreft een positief punt. Max kan ook uitstappen en er voor kiezen om de tegenstanders met zijn vuisten te lijf te gaan. Het gevechtssysteem is niet heel uitgebreid, maar biedt voldoende opties om je een lekker robbertje te laten vechten en er een goed gevoel aan over te houden.

Aan Mad Max heb ik een goed gevoel over gehouden. Ook al is het jammer dat het stealth-aspect van de game vrijwel onzichtbaar blijft, en dat er niet meer variatie in de gameplay is gestopt; ik heb wel veel plezier gehad met deze game. Het heeft een geweldige sfeer, speelt heel fijn en biedt lekker veel actie. Mad Max is niet beter dan GTA V, maar alles bij elkaar is het gewoon wel een hele toffe game.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland

Oordeel Mad Max (XboxOne)

Aantal keer bekeken: 8675