Mario Kart 8 Deluxe (Switch)
90 100 1

Review Mario Kart 8 Deluxe (Switch)

Met Mario Kart 8 Deluxe had Nintendo makkelijk kunnen cashen. Simpelweg de game overzetten van de Wii U naar de Switch en ze hebben weer een hit in handen. Toch zijn er een aantal vernieuwingen en toevoegingen doorgevoerd. Voor mensen die de game eerder hebben gespeeld is het natuurlijk de grote vraag of deze toevoegingen een aanschaf rechtvaardigen. Je lees het hier!

Hoe je het ook wendt of keert, de Wii U was geen succesvolle console voor Nintendo. Toch heeft dat systeem een mooie bibliotheek aan games die door veel mensen niet gespeeld zijn. Mario Kart 8 was enkele jaren geleden een van zulke pareltjes, dus het is goed dat de game met deze Deluxe versie een tweede kans krijgt op succes.

Genoeg te doen
Mario Kart 8 bood op de Wii U een achttal cups, wat heel gebruikelijk is met de Mario Kart games. Dat aantal cups werd uitgebreid door middel van een tweetal DLC-pakketten. Naast vier nieuwe cups werden er toen ook meerdere nieuwe personages toegevoegd waaronder Link uit de Legend of Zelda games, banen die geinspireerd zijn door F-Zero en voertuigen die een eerbetoon zijn aan de rijke geschiedenis van Nintendo.

Met 48 verschillende banen verspreid over twaalf toernooien en 50cc, 100cc, 150cc, 200cc en een mirror mode valt er genoeg te doen. Omdat bijna alle personages en snelheden vanaf het begin vrijgespeeld zijn heb je genoeg keuzevrijheid. Toch is het naar mijn mening wel een beetje ondermijnend voor een gevoel van progressie. Natuurlijk zijn er nog steeds onderdelen voor je karts vrij te spelen door muntjes te verzamelen, maar de grootste uitdaging zit hem toch vooral in het verdienen van drie sterren per cup.

Battle mode is terug
Toen Mario Kart 8 op de Wii U verscheen was een van de grootste punten van kritiek dat de battle mode ontbrak. Voor de fans is het goed om te weten dat deze in de Deluxe versie weer is teruggekeerd. Hierin kunnen spelers in arena’s uit de Super Nintendo- en GameCubeversie elkaar het leven zuur maken. Wat ik persoonlijk echt een uitkomst vindt aan de Switchversie is dat je heel makkelijk met vrienden de multiplayer kunt spelen.

In tegenstelling tot de eerdere delen van Mario Kart heb je dit keer alleen geen drie maar vijf ballonnen die je kapot moet maken/verdedigen. Verspreid over acht banen zijn er ook een vijftal verschillende modi om op los te gaan. Balloon Battle is de gebruikelijke modus die we al kennen. Renegade Roundup is een beetje in de lijn van een potje Cops and Robbers, waarbij de Authority door middel van Piranha planten hun tegenstanders te pakken moet zien te krijgen.

Bob-Omb Blast is een modus die terugkeert uit Double Dash!!. Hierin kunnen spelers tien bommen verzamelen en deze gebruiken om de ballonnen van tegenstanders kapot te maken. In Coin Runners is het de bedoeling dat er zoveel mogelijk muntjes verzameld worden en in Shine Thief heb je als doel om een Shine Sprite te pakken en deze minstens twintig seconden in je bezit te houden.

Beter in balans
Naast een grote hoeveelheid content om mee te spelen heeft deze Deluxe uitvoering ook een paar andere extra’s. Zo heb je nu tijdens de races de mogelijkheid om twee wapens te verzamelen in plaats van een. Dit zorgt ervoor dat je net een klein beetje tactischer kunt spelen. Ook de vervelende blauwe schilden kun je met een goed getimede luidspreker onschadelijk maken. Daarnaast kun je op de hogere snelheden ook rode schilden ontwijken met een speedboost van een paddestoel. Toch blijft Mario Kart een spel waarbij geluk een grote rol speelt. De hele race aan de leiding gaan en vlak voor de finish een lading bliksemflitsen en schilden op je afgeschoten krijgen komt nog steeds vaak voor. Behoorlijk irritant maar het hoort er gewoon bij.

Een andere toevoeging is de mogelijkheid om het spel constant gas te laten geven en stuurhulp te krijgen. Dat dit een beetje het gevoel van een automatische piloot oplevert nemen we dan maar voor lief. Al met al pakken de veranderingen aan de balans vooral ten goede uit. En met de enorme hoeveelheid content die de game bevat valt er weinig meer te wensen. Nintendo heeft goed geluisterd naar de kritiek op het originele MK8 en deze Deluxe versie is door de mogelijkheid om naast binnen ook buiten een lokaal potje multiplayer te spelen toch de definitieve versie.

Mario Kart 8 Deluxe is meer van hetzelfde. Normaal gesproken kan dat als een minpunt gezien worden, maar aangezien Mario Kart 8 Deluxe de beste Mario Kart in jaren is laten we het klagen grotendeels achterwege. Ik vind wel dat Mario Kart 8 Deluxe een zekere mate van verveling in de hand werkt door weinig unlockables te hebben. De vele verschillende onderdelen van de wagens zijn leuk, maar omdat bijna alles al is vrijgespeeld heb ik vaak het gevoel dat het een verplicht nummertje is om alle toernooien op drie sterren te voltooien. Toch gaat er niets boven Mario Kart met vrienden spelen. De geweldige en stabiele framerate, de kleurrijke banen en meerdere modi om mee te stoeien maken Mario Kart 8 Deluxe het totaalpakketje waar gamers vele tientallen uren plezier van kunnen hebben.

Oordeel Mario Kart 8 Deluxe (Switch)

• Graphics 95
  • Originality 85