Marvel vs. Capcom 3: Fate Of Two Worlds (Xbox360)
86 100 1

Review Marvel vs. Capcom 3: Fate Of Two Worlds (Xbox360)

Het heeft even geduurd, *kuch tien jaar kuch*, maar er is eindelijk een nieuw deel in de Marvel versus Capcom serie. Weet Fate of Two Worlds de hooggespannen verwachtingen waar te maken of is dit derde deel 'too little, too late'?
Om maar gelijk een antwoord op die vraag te geven: Marvel versus Capcom 3 is een titel die je zonder twijfel in huis kunt halen als je de voorgaande delen ook tof vond. Dat neemt niet weg dat de game wel een aantal minpuntjes heeft, maar dat is deels te wijten aan mijn eigen verwachtingen.

Marvel vs Capcom 2
Marvel versus Capcom 2 was namelijk een van mijn favoriete games op de Dreamcast. De herinnering aan het enorme aanbod aan personages, de catchy muziek en natuurlijk de enorme chaos die op mijn tv getoond werd doet altijd een grijns op mijn gezicht verschijnen.
Toch was ook die titel niet perfect, want met 56 personages (waarvan meerdere gewoonweg klonen van elkaar waren), geen eindfilmpjes of animaties, een ontbrekend verhaal en tja...die Dreamcast controller, had ook die ervaring beter kunnen zijn.

Beter en slechter
In veel opzichten pakt het derde deel dat beter aan. Natuurlijk kun je de game nu op je PS3 of Xbox 360 spelen, die beiden over superieure controllers beschikken. De vele moves rollen met gemak uit mijn vingers en zelfs op de 360, wat toch een beetje een lastige controller is met vechtgames, heb ik geen enkel probleem gehad om de verschillende Hadoukens, Beserker Barrages en andere aanvallen tevoorschijn te toveren.

Qua gameplay is er weinig veranderd. Je beschikt nog steeds over een drietal personages, je kunt nog steeds Hyper-aanvallen inzetten en je kunt je teamgenoten omwisselen en af en toe als hulpjes inzetten. De nieuwe X-Factor is een van de weinige vernieuwde aspecten van de game. Door gelijktijdig op vier aanvalsknoppen te drukken wordt je personage tijdelijk omringd door een rode gloed en doen je aanvallen extra schade. Daarnaast herstelt de levensbalk van je teamgenoten een stuk sneller. Deze X-Factor optie kun je slechts één keer per gevecht inzetten, dus het is aan te raden dit te doen als je een comeback wilt maken.

Simple Mode
Marvel versus Capcom 3 is een spectaculaire game om naar te kijken. De actie is snel, kleurrijk en de verschillende personages spatten van het scherm. Het gaat soms zo snel dat je je af begint te vragen of tactiek wel iets met de gameplay te maken heeft Het is waar dat je met een beetje buttonbashen een heel eind kunt komen. Speciaal voor zulke mensen heeft Capcom ook de Simple Mode toegevoegd. In dit geval krijg je namelijk een andere invulling van je knoppen. In plaats van het maken van combinaties van je stick en de vechtknoppen kun je nu simpelweg een knop gebruiken voor normale aanvallen, eentje voor speciale aanvallen en tot slot een knop voor de hyper-aanvallen.

Ben je echter een voorstander van zelf alles doen, dan hoef je niet bang te zijn voor tegenstanders die wel gebruik van deze mode maken. Experts zijn namelijk altijd sneller en zullen ook een breder scala aan bewegingen tot hun beschikking hebben. Toch vind ik de toevoeging van deze Simple Mode een prima keuze, aangezien nieuwkomers nu niet meteen overweldigd worden door de vele knoppencombinaties.

Minimaal aantal modes
Ben je een nieuwkomer dan is het aan te raden om een van de offline modes te proberen voordat je online het gevecht aangaat. Offline kun je kiezen voor de Arcade mode, Training, Versus en Mission Mode. Vooral de Training en Mission Mode zijn voor nieuwkomers een ideale uitkomst om MvsC3 mee onder de knie te krijgen. Training geeft je een korte uitleg over de basis van de gameplay, veel diepgang biedt het echter niet. Daarvoor kun je beter de Mission Mode proberen. In deze modus zal elk personage tien verschillende tests moeten doorstaan. Dit varieert van het maken van een speciale aanval tot het voltooien van een lange combo. Vooral de latere levels zijn vrij pittig, maar het geeft voldoening en Player Points om deze toch te voltooien.

Player Points
Die Player Points, ook wel bekend als PP, zullen geleidelijk nieuwe opties vrijspelen. Hier moet je niet teveel bij voorstellen. In tegenstelling tot het vorige deel zijn nu vrijwel alle personages vanaf het begin beschikbaar. Slechts een viertal personages moet worden vrijgespeeld. Als je de Arcade Mode vier keer hebt uitgespeeld zul je al genoeg PP hebben om je personagebestand uit te breiden.

36 in plaats van 56
MvsC3 heeft in vergelijking met het vorige deel wel een stuk minder personages om uit te kiezen. Waar je in deel twee zoals gezegd met 56 helden (en vijanden) aan de slag mocht, biedt deel drie je een selectie van 36 stuks. Nu snap ik best dat de voorgaande game ook sprites en character-models van voorgaande games gebruikte (waardoor het meer knip en plakwerk was dan iets helemaal opnieuw ontwerpen), toch begrijp ik werkelijk niet waarom bepaalde personages wel in deze derde game beland zijn en andere gesneuveld zijn. Tron Bonne, MODOK en Amaterasu zijn toevoegingen die compleet nieuw aanvoelen maar die het gemis van een Ken, Megaman of Venom naar mijn mening niet goedmaken.

Het is natuurlijk puur een kwestie van smaak, maar ik denk dat een titel als Marvel versus Capcom 3 uit elke gamereeks op zijn minst een held en een rivaal zou moeten halen. Waarom geen Megaman X en Sigma, Frank West en/of Chuck Greene tegen zombies of Dante tegen Virgil? Ik snap de keuze van de ontwikkelaar om nieuwe modellen en vechtstijlen te proberen, maar het neemt niet weg dat de keuze voor personages een beetje tekort schiet.

DLC
In dat opzicht is het te hopen dat Capcom nog een flink aantal personages gaat toevoegen door middel van DLC. Jill Valentine en Shuma-Gorath, twee personages die al zijn aangekondigd, zijn wat dat betreft niet bepaald de vechtersbazen waar ik op zit te wachten. Het is ook niet te hopen dat Capcom hetzelfde geintje uithaalt als met Streetfighter IV. Toen was het vanaf het begin al duidelijk dat er een verbeterde versie zou komen waarin de ontbrekende helden later toegevoegd zouden worden. Nu is Super Streetfighter IV een geweldige game en lag deze voor een iets lagere prijs in de winkel, maar DLC die al op de gamedisk staat (zoals nu gedeeltelijk het geval is met Jill Valentine) en waar je naderhand voor moet betalen blijft een trucje waarveel mensen, waaronder ik, een enorme hekel aan hebben. Het is aan jou als gamer om de afweging te maken om op een nieuwe versie van MvsC3 te wachten of de game in zijn huidige vorm in huis te halen. Aan de game die nu voor me ligt is op zich weinig op aan te merken afgezien van de selectie van personages. Vandaar ook dat ik de game er niet op afreken in mijn becijfering.

Marvel versus Capcom 3 is een prima game met wat kleine minpuntjes. Technisch is er niets op de titel aan te merken. De actie is ontzettend tof, de stages zitten vol met leuke en kleine details (fans van Gargoyles Quest zullen dingen op de achtergrond zien van een van de stages) en fans zullen deze game zonder twijfel meteen in huis halen. Het beperkte aantal personages in vergelijking met het tweede deel is begrijpelijk en met DLC zal er misschien nog een aantal figuren aan de opstelling worden toegevoegd. Toch blijf ik het persoonlijk in sommige gevallen een vreemde keuze vinden om grote favorieten buiten de selectie te laten. Al met al is Marvel versus Capcom een waardig derde deel in de reeks.

Deze Review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Marvel vs. Capcom 3: Fate Of Two Worlds (Xbox360)

• Graphics 95