Metroid Prime Remastered (Switch)
90 100 1

Review Metroid Prime Remastered (Switch)

Toen Retro Studios aan het begin van de 21e eeuw de taak kreeg de 2D-gameplay van Super Metroid te vertalen naar een 3D-avontuur had menig gamer hier vraagtekens bij. Metroid vertaalt toch helemaal niet naar 3D? Gelukkig wist Retro de Nintendogamer te verrassen met hun 3D Metroid, Metroid Prime getiteld die nu, ruim 20 jaar later, eindelijk is voorzien van een remaster. Of deze titel de tand des tijds heeft doorstaan lees je in deze review.

Veilige landing
Sinds de aankondiging van Metroid Prime 4 tijdens de E3 van 2017 gaan er al geruchten rond over dat Nintendo bezig zou zijn met het porten van de originele Metroid Prime-trilogie. In 2021 kwam daar het gerucht bij dat het niet om een simpele port van de trilogie, maar een uitgebreide remaster van het eerste deel zou gaan. Afgelopen Nintendo Direct zagen we dan eindelijk hoe de vork in de steel zit, toen Metroid Prime Remastered niet alleen werd aangekondigd, maar ook gelijk te koop was in de eShop. Daar moesten wij natuurlijk het fijne van weten.

Veel Switch-gamers zullen waarschijnlijk nog nooit een 3D Metroid gespeeld hebben. Het laatste deel, Other M, verscheen op de Wii en stelde zo teleur dat Nintendo de serie al meer dan 10 jaar in de ijskast heeft staan. Hier en daar verscheen er een spin-off of een nieuw 2D-deel, maar 3D Metroid verdween van de radar tot de befaamde Prime 4 aankondiging. Deze remaster van de eerste Metroid Prime is dan ook het perfecte instappunt voor nieuwe spelers.

Mysterieus avontuur
In de game kruip je in de huid van premiejager Samus Aran die strandt op de geheimzinnige planeet Tallon IV. Wanneer ze op onderzoek uitgaat stuit ze al snel op een mysterieus experiment omtrent een blauw goedje, Phazon genaamd, dat gezorgd heeft voor mutatie bij en uiteindelijk uitroeiing van de inwoners van deze planeet. Wat resteert zijn vijandige beesten en een hoop ruimtepiraten die Phazon uit de grond pompen alsof ze in Groningen zijn geland.

Wie beelden van Metroid Prime ziet zal al snel denken dat het een standaard first-person shooter betreft. Niets is echter minder waar. Metroid Prime is namelijk een avonturenspel met naast shooter gameplay ook een hele hoop gepuzzel en geplatform en er wordt regelmatig van je verwacht dat je je hersentjes eens flink laat kraken. Omdat de planeet op wat vijandige booswichten na vrijwel onbewoond is, bekruipt het gevoel van eenzaamheid je al heel snel. Het spel werkt niet met quest markers en er is niemand om je uit te leggen wat er aan de hand is op Tallon IV, dus word je helemaal vrij gelaten en moet je zelf uitzoeken waar je naartoe moet en wat je daar moet doen. Gelukkig is Samus uitgerust met een handige scanner, waarmee je – alsof je boodschappen aan het doen bent in de Albert Heijn – alles wat los en vast zit kunt scannen voor context, om zo meer te weten te komen over de wereld waar je je bevindt en wat daar heeft plaatsgevonden.

Tallon IV is een waar doolhof en al snel zul je stuiten op allerlei doodlopende gangen. Spelenderwijs ontdek je steeds meer wapens en andere hulpmiddelen zoals een grijphaak en de mogelijkheid je op te rollen als bal, waarmee die doodlopende gangen ineens niet meer zo doodlopend lijken. Je zult dus goed moeten onthouden waar je niet verder kan komen, voor het geval je weer iets nieuws ontdekt. Hier heb je een handige kaart voor in je startmenu, alleen kun je hier geen notities op maken. Je zult de vijf zeer gevarieerde gebieden van Tallon IV dus echt als je broekzak moeten leren kennen om alle geheimen te kunnen ontrafelen.

Bijna een remake
Hoewel Nintendo dit zelf een remaster noemt, hadden ze het beter een remake kunnen noemen. Prime Remastered is namelijk een bijna volledig nieuwe game, gebouwd op het geraamte van de originele Prime uit 2002. Grafisch is het spel voorzien van een flinke lik HD-verf. Modellen zijn opnieuw gemaakt met veel meer polygonen, texturen zijn nieuw getekend in een hogere resolutie en zelfs een aantal animaties zijn onder handen genomen. Het is door de sterke art direction het perfecte voorbeeld van een spel waarbij je denkt dat het er vroeger ook al zo uitzag, totdat je de spellen naast elkaar legt en ziet dat eigenlijk alles is vernieuwd. Dit alles wordt gepresenteerd met een zeer stabiele framerate van 60 frames per seconde die het spel lekker soepel aan laat voelen. De resolutie is net niet helemaal 1080p, maar de visuele smoel van Metroid Prime is zo sterk dat dit nauwelijks opvalt. Metroid Prime Remastered mag zich dan ook gerust tot de best uitziende spellen van de Nintendo Switch scharen.

Naast de graphics zijn ook de knoppen gemoderniseerd. Je krijgt als speler de keuze uit vier verschillende speelstijlen: met Dual Sticks deel je de knoppen in als bij een standaard shooter. Met Pointer Controls krijg je soortgelijke gameplay als op de Wii, zodat je lekker kunt wapperen met je Joy-Con. Classic Controls zorgen ervoor dat het spel bijna identiek speelt als in 2002 op de GameCube en met Hybrid krijg je een mix tussen de klassieke GameCube-stijl en die van de Wii. Helaas werkt de Wii-speelstijl niet heel lekker door het ontbreken van de infraroodbalk die de Wii wel had, waardoor je regelmatig de camera opnieuw moet centreren. Gelukkig zijn er genoeg andere opties en deze werken allemaal nagenoeg perfect.

Meesterlijk minimalisme
De muziek van Kenji Yamamoto is vandaag de dag nog net zo sterk als 20 jaar geleden. Vanaf het moment dat je het spel opstart zuigt deze soundtrack je met zijn minimalistische beats en mysterieuze buitenaardse klanken volledig in de wereld van Metroid en laat het je niet meer los. Zelden heeft een soundtrack op zo’n abstracte, doch meesterlijke manier sfeer toegevoegd aan een spel als hier. Naarmate je vordert in de game worden bekende locaties voorzien van nieuwe, hoopvollere nummers, waarmee het eenzame gevoel dat het spel je aan het begin geeft langzaam verdwijnt. Ook qua sound design zit het spel retestrak in elkaar. Ieder wapen, elk beestje, elke vijand, alles is voorzien van zulke unieke geluiden dat je soms wanneer je een kamer binnenstapt al hoort wat er aan de andere kant op je staat te wachten. Werkelijk om je oren bij af te likken.

Een echte klassieker
Het moge duidelijk zijn dat Metroid Prime een bijzondere game is. Het is een spel dat ruim 20 jaar geleden z’n tijd zover vooruit was dat het vandaag de dag met minimale aanpassingen aan de gameplay nog steeds aanvoelt als een gloednieuwe game. Toch zijn er een aantal dingen die nog wel eens voor lichte frustratie kunnen zorgen. Zo werkt de grijphaak waarmee je heen en weer kunt slingeren niet altijd even lekker, vooral in combinatie met bewegende platformen, en raak je soms nog wel eens verdwaald omdat bepaalde kamers erg veel op elkaar lijken. Ook mist in deze versie van Metroid Prime het Fusion-pakje dat je in de GameCube-versie vrij kon spelen door je GameBoy Advance-exemplaar van Metroid Fusion aan de game te koppelen. Het zijn kleine dingen die het speelplezier gelukkig zelden tot nooit in de weg zitten, maar we willen ze toch even benoemen. De gemiddelde speler zal zo’n 15 uur zoet zijn met het avontuur van Metroid Prime en eenieder die echt alles wil ontdekken op Tallon IV kan hier makkelijk nog een paar uur aan toevoegen. Met een gereduceerde adviesprijs van €39,99 val je je hier dus zeker geen buil aan, want…

…wie het originele Metroid Prime heeft gespeeld weet wat voor topper ze met deze remaster in huis halen, maar voor de nieuwkomers: Metroid Prime is niet alleen een van de beste spellen op de Switch, het is een van de beste spellen ooit gemaakt. Het leveldesign, het geluid, de gameplay, de grafische stijl, de manier waarop je progressie boekt, het is allemaal van zo’n torenhoog niveau en 20 jaar later staat het nog steeds als een huis. Retro heeft van Metroid Prime dus echt een tijdloze klassieker weten te maken. Wij kunnen niet wachten op Metroid Prime 4, want deze game is bij Retro Studios overduidelijk in goede handen.

Als ik zeg lang getwijfeld te hebben om Metroid Prime Remastered mijn eerste perfecte score te geven als gamesrecensent met meer dan 10 jaar ervaring, dan weet je al met wat voor topper we hier te maken hebben. Een aantal minuscule frustratiepuntjes laten de ware leeftijd van het spel doorschijnen, maar dit is niks dat het speelplezier in de weg zit. Metroid Prime was en is nog steeds een van de beste spellen ooit gemaakt.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 7614