Metroid Prime: Federation Force (3DS)
67 100 1

Review Metroid Prime: Federation Force (3DS)

2016 is een vreemd jaar voor Nintendo. Op een paar toppers na lijkt het bedrijf zich vooral te focussen op de veilige sequels en twijfelachtige spin-offs. Metroid Prime: Federation Force is een van deze spin-offs. Tijd om de titel eens onder de loep te nemen.

Wie denkt aan Metroid denkt voornamelijk aan de 2D-games waarin ruimteavonturier Samus zich een weg baant over grote planeten. De Metroid Primeserie bestaat echter uit een drietal first-person shooters op de GameCube en Wii, en een deel op de oude DS. Metroid Prime: Federation Force hoort, zoals de naam al doet vermoeden, bij deze Metroid Primeserie.

Next Level Metroid
Metroid Prime: Federation Force is niet ontwikkeld door Nintendo zelf, maar door Next Level Games. Deze studio kennen we vooral als de studio achter het fantastische tweede deel van Luigi’s Mansion en verschillende Mario sportgames voor de Wii en GameCube. Net als zijn voorganger op de DS richt Federation Force zich meer op het schietwerk dan op het onderzoeken zoals dat in de grote Primetrilogie het geval is. Je kunt dan ook geen dingen in de omgeving scannen voor backstory zoals dat in de gewone Metroid Prime games wel het geval is.

Splatoon Prime
Helaas hebben first-person shooters nog nooit ècht goed gewerkt op een handheld. Bij Metroid Prime Hunters op de DS kon je op vijanden richten met behulp van het touchscreen en dit werkte nog best oké. Echter is voor Federation Force gekozen voor een nieuwe manier van richten. Door de rechterbumper van de 3DS in te drukken ontgrendel je als het ware de camera, waarna je kunt richten door je 3DS te bewegen a la de Wii U GamePad bij Splatoon. Dit is even wennen, maar werkt verrassend goed. Ook kent het spel een speelstijl waarbij de C-Stick van de 3DS gebruikt kan worden om mee te richten, maar dit speelt een stuk minder fijn en maakt het richten er zeker niet makkelijker op.

Soldaat Waterhoofd
Opvallend aan Federation Force is het feit dat je niet in de huid kruipt van de bekende Samus, maar in die van een naamloze marinier van de Galactic Federation met een waterhoofd. Federation Force maakt namelijk gebruik van een chibi tekenstijl, wat inhoudt dat de mannetjes in het spel een klein lichaampje hebben met een gigantisch hoofd. Gelukkig nemen deze misvormde schepsels plaats in en mech, een vechtrobot, die met het welbekende vizier het spel gelijk meer aan doet voelen als een echte Metroid Primetitel.

Veel variatie
In je eentje, of samen met drie andere ruimtemariniers ga je op pad in dertig levels verdeeld over drie verschillende planeten in het Bermudastelsel: een ijsplaneet, Excelcion genaamd, de woestijnplaneet Bion, en gasplaneet Talvania. Dit zorgt voor veel variatie in de levels. Niet alleen qua looks, maar ook qua speelstijl zijn de missies erg verschillend. Zo heb je de traditionele schietlevels waarin er hordes vijanden op je af komen met hier en daar een puzzeltje, maar ook missies waarin je een bal door het level moet rollen. Er zijn zelfs platformmissies te vinden waarin je kleine waterhoofdsoldaat uit zijn robotpak klimt en zonder vuurwapen op pad gaat. Deze variatie in levels zorgt er in ieder geval voor dat Metroid Prime: Federation Force nooit hoeft te vervelen.

Kinderen van drie
Wat wel vervelend is is het feit dat je teammaten niet altijd mee willen werken. Federation Force is namelijk prima alleen te spelen, maar het leukste met meerdere. Echter kent het spel geen voicechat mogelijkheid, waardoor je vaak niet verder komt dan een ‘help’ of ‘thanks’ via de d-pad. Speel je met vrienden, dan is dit geen probleem, maar online kom je vaak mensen tegen die spelen als een kind van drie en constant de lava in donderen. Dit kan erg frustrerend werken, helemaal op stukken waar een teamlid bijvoorbeeld een brug moet laten zakken zodat de rest verder kan. Ook is het, vooral bij de latere levels, vaak lastig om een volle party te verzamelen, of je moet al heel lang wachten.

Game of Drones (ha-ha)
Gelukkig kun je er ook voor kiezen om het spel in je eentje te spelen met behulp van drie drones. Alleen is dit niet zo leuk als met z’n vieren. Wanneer je dood gaat moet je ook nog eens het hele level opnieuw spelen, terwijl je wanneer je met meer mensen speelt weer op de been geholpen kunt worden door je teamgenoten. Toch voelt het, vooral in single player, best wel goed wanneer je een grote baas neer hebt gehaald. Hoewel deze bazen in de basis vrij simpel zijn (schiet als een bezetene op de grote gloeiende plek) heeft elke baas toch wel een twist die hem uniek maakt.

Blast Ball
Naast deze campaign kent Federation Force ook nog een extra spelmodus: Blast Ball. In deze Rocket League-achtige modus speel je in teams van drie een potje ruimtevoetbal waar je met je pistool de bal in het doel van de tegenstander moet schieten. Het is een leuke extra, maar voegt maar weinig toe. Het is eerder een soort tutorial voor het echte werk dan iets wat je uren zoet moet houden.

Metroidmuziek
Het geluid in Metroid Prime: Federation Force zit wel ruimtesnor. Hoewel de muziek op een enkele track na niet echt klinkt alsof het thuis hoort in een Metroid game, zit het allemaal best oké in elkaar. Het geluid dat je wapens en de vijanden maken klinkt wel goed. Vooral met een koptelefoon op. Het 3D in de game werkt erg goed en zorgt voor een mooi effect. Echter verlies je al snel focus wanneer je je 3DS moet bewegen om te richten met de gyroscoop.

Waar is Samus?
Nintendo en Next Level Games weten maar al te goed dat de zogenaamde Metroidfan zit te wachten op een game met Samus. De naam van deze dame zal dan ook regelmatig de revue passeren wanneer je weer op de hoogte gebracht wordt van de avonturen die tegelijkertijd in de achtergrond van Federation Force, wat zich trouwens na de avonturen van Metroid Prime 3 afspeelt, afspelen. Ook zaait het verhaal van Federation Force zaadjes voor een eventueel nieuw deel in de grote Primeserie, dus wie weet wat de toekomst biedt.

Metroid Prime: Federation Force is een spin-off van de Metroid Primeserie en zo voelt het ook. Het is geen uitblinker, maar zeker niet slecht. Voor een handheld shooter bestuurt het prima en de variatie in de levels zorgt ervoor dat het spel niet snel verveelt. Het is wel aangeraden om Federation Force met vrienden te spelen voor de beste spelervaring.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber

Oordeel Metroid Prime: Federation Force (3DS)

• Graphics 65