Metroid Prime: Hunters (NDS)
98 100 1

Review Metroid Prime: Hunters (NDS)

Eindelijk is het zover: de meest gewilde Nintendo DS game, Metroid Prime Hunters, ligt in de winkels. Maarten dook alvast de game in en schreef een extra uitgebreide review, want dat verdienen alleen de beste games. Toch? Al vanaf de vooravond van de E3 2004, op 11 mei om precies te zijn, kijken gamers vanuit het gehele universum uit naar het nieuwste avontuur van Samus: Metroid Prime Hunters. Een dag na de persconferentie kon de pers al een demo van de game uittesten op een prototype van de Nintendo DS. Het touch-screen gaf de game een geheel nieuwe dimensie die samen met de prachtige graphics één van de toppers van E3 2004 gaf. Zodra men Metroid Prime Hunters aanraakte verdwenen even de ingebrande beelden van het beruchte ‘Zelda-filmpje’ en kon het knallen op allerlei ruimtegespuis beginnen. Opmerkelijk was het feit dat niet Retro Studios, bekend van de eerste twee Metroid Prime games, maar NST (Nintendo Software Technology Corporation) de game in de maak had. En ook al wisten de heren van het Texaanse Retro Studios niets van deze game, ze worden toch in het introfilmpje van de game vermeld. Waarschijnlijk omdat veel textures en muziek weer terug te vinden zijn in het uiteindelijke spel, maar daar later meer over.

Terug naar het begin van Metroid Prime Hunters. Toen de Nintendo DS uitkwam in Amerika en Europa kregen de kopers van ‘s werelds nieuwste handheld een demo van Metroid Prime Hunters, met de ondertitel [First Hunt], als extraatje. De demo gaf een goede indruk van de graphics en het gebruik van het touch-screen van de Nintendo DS. Ook de multiplayer gaf geweldig weer wat voor potentie Nintendo’s nieuwste product had. In de tussentijd is er heel veel gebeurd en is de game drastisch veranderd. De nadruk ligt nu wat meer op het schieten en het pas later aangekondigde online-gedeelte draagt een groot deel van de gameplay. Ook zijn er zes nieuwe characters toegevoegd aan de serie. Om een goed beeld te geven van de game is de review verdeeld in 3 drie onderdelen: de singleplayer, de characters en het online gedeelte. Daarna volgt uiteraard nog een uitgebreide conclusie. Klik dus snel verder als je wil weten of Metroid Prime Hunters een game voor jou is.

Singleplayer Omdat het Metroid-concept nogal veranderd is door NTS werd verwacht dat de singleplayer mode in Metroid Prime Hunters tegen zou gaan vallen. De ontwikkelaars hadden vrij veel tijd gestoken in de online mode en door het touch-screen leek het erop dat Metroid Prime van first-person adventure naar first-person shooter ging. Dit kwam mede ook door de demo, die meer bedoeld was als schiettraining dan als een mini-avontuur. Gelukkig is niets minder waar: de singleplayer mode in Metroid Prime Hunters bevat wel degelijk een lekker avontuur.

De verhaallijn in de singleplayer is weer typisch voor een Metroid-game. Er wordt weer wat ontdekt en omdat het gevaarlijk kan zijn, stuurt de Galactic Federation de premiejaagster Samus Aran op de zaak af. Deze keer wordt er een bericht uit de Alimbic Cluster van het vrij onbekende Tetra Galaxi in duizenden verschillende talen door het heelal gestuurd. “The secret to Ultimate Power lies in the Alimbic Cluster" luidt dit bericht. Nu moet Samus Aran uitzoeken wat die Ultimate Power nou eigenlijk is en het in handen proberen te krijgen of desnoods te vernietigen. Omdat dit bericht in vele andere talen door het heelal werd gestuurd, zal Samus tijdens haar avontuur last krijgen van verschillende tegenstanders die ook willen weten wat die Ultimate Power is. De bedoeling in het spel is in eerste instantie het verzamelen van acht zogenaamde octoliths. Deze octoliths zijn een soort sleutels op acht sloten, die de Ultimate Power tot nu toe altijd veilig gehouden hebben. Vanaf hier begint je zoektocht naar de octoliths en de Ultimate Power.

Je kan een planeet selecteren en er naartoe vliegen. Dit is iets nieuws voor de Metroid-games, want voorheen speelde het spel zich altijd af op één wereld (met uitzondering van de dubbele planeet Aether in Metroid Prime 2: Echoes). Als je eenmaal een planeet een beetje verkend hebt, een octolith verkregen hebt door het verslaan van een eindbaas en hebt gevochten tegen een ander premiejager, zal het je wel opgevallen zijn dat nog lang niet alle gebieden op die planeet voor jou toegankelijk zijn. En dat is weer iets typerends voor Metroid-games; als je ergens niet langs kan, moet je eerst een bepaald wapen vinden op een totaal andere plek. Dit zorgt ervoor dat je alle vier planeten meerdere malen bezoekt. Er zijn maar twee verschillende eindbazen die de acht octoliths bewaken. Elke keer dat je tegen ze vecht, zullen ze een flinke update gehad hebben en moet jij je dus weer extra inspannen. Gelukkig kom je gedurende je zoektocht vaak genoeg in aanraking met de andere premiejagers of zogenaamde guardians die je ook het leven zuur willen maken. Het hindert dus totaal niet dat er maar twee verschillende eindbazen zijn, want er valt genoeg te knallen. En over dat knallen valt nog wat meer te vertellen, want dit is weer totaal anders dan in de eerdere Metroid Prime games. Omdat het touch-screen zo vreselijk precies is, heeft men besloten Metroid Prime Hunters niet te voorzien van een lock-functie. Je zal dus moeten richten op eigen kracht, maar dit kost vrijwel geen extra moeite en stiekem is het nog extra leuk ook. Zelfs snel bewegende vijanden vormen geen probleem en na enkele oefening knal je ze zo overhoop.

Maar het touch-screen is niet de enige unieke Nintendo DS mogelijkheid waarvan Metroid Prime Hunters gebruik maakt. Metroid Prime Hunters is namelijk één van de weinige games die de Nintendo DS volledig benut. Over het wi-fi- en microfoongedeelte gaan we het straks hebben in het online-gedeelte. Maar online, touch-screen en microfoon… wat ontbreekt daar nou nog? Het antwoord bestaat uit twee woorden: Rumble Pak. De trillende GBA-cartridge die je bij Metroid Prime Pinball krijgt, zal ook te gebruiken zijn met Metroid Prime Hunters. Helaas is de Rumble Pak nog niet in Europa te verkrijgen, dus importeren is momenteel een vereiste. De Nintendo DS Rumble Pak zorgt ervoor dat de game netjes meetrilt met de actie en met de filmpjes in Samus’ nieuwste avontuur. De Rumble Pak kreeg nogal veel commentaar op zijn matige trillingen en hoge geluidsproductie, maar in Metroid Prime Hunters wordt hier munt uit geslagen. In de tussenfilmpjes geeft de Rumble Pak een zodanige trilling dat het geluid van het apparaatje perfect past bij het beeld. Heel leuk bedacht en zeker een geluk bij een ongeluk.

Niet alleen de unieke mogelijkheden van de Nintendo DS doen ons versteld staan; de graphics tonen ons dat de Nintendo DS helemaal geen slappe handheld is. Metroid Prime Hunters bevat grote omgevingen die heerlijk verzorgd ogen en toch wel een hoge mate van detail bevatten. Door de imperialist (sniper) kan je flink inzoomen en geweldig ver kijken. Ook de vijanden zien er netjes uit en op het kleine schermpje kan je genoeg zien. Nintendo zelf zei ooit dat de graphics aandoen als de GameCube-versies van Metroid Prime, maar zover durven wij niet te gaan. Wij zeggen dat de graphics van Metroid Prime Hunters die van zijn grotere broers, of beter gezegd zussen, naderen. Een paar jaar geleden, in het Nintendo 64 tijdperk, zou men stijl achterover zijn geslagen als men zag dat een handheld betere graphics kon produceren dan een console. Overigens moeten we wel bekennen dat Metroid Prime Hunters in enkele zeldzame gevallen net iets te veel vraagt van de Nintendo DS. Als je vecht tegen een stuk of zes vijanden in een vrij gedetailleerde omgeving krijg je een kleine framedrop; een kleine vertraging van een halve seconde. Maar dit hindert totaal niet en in zo’n verhitte strijd is het ook nog wel handig. Het geluid in Metroid Prime Hunters verwijst onder andere naar het ‘Retro Studios’-logootje in het introfilmpje. De muziek doet namelijk gigantisch denken aan Metroid Prime. De tune van het ijskoude ruimtestation Vesper Defense Outpost heeft veel weg van de achtergrondmuziek van de Phendrana Drifts op Tallon VI (de planeet waar Metroid Prime zich op afspeelt). Op zich niets verkeerds natuurlijk, want de eerste 3D Metroid-games hadden geweldige muziek en Metroid Prime Hunters vormt ook deze keer geen uitzondering.

We kunnen wel de conclusie trekken dat Metroid Prime Hunters een erg goede game is, tenminste, uitgaande van de singleplayer mode. In totaal heb je een kleine 10 uur nodig om de singleplayer mode volledig uit te spelen. Gelukkig verlengt de online-mogelijkheid de gameplay drastisch. Daar gaan we het later nog over hebben, maar eerst nemen we een kijkje bij alle zeven premiejagers.

Characters Metroid Prime Hunters is de allereerste Metroid waarin het beestje, dat de game zijn naam heeft gegeven, niet voorkomt. Ja dat heb je goed: Metroid Prime Hunters bevat geen Metroids. Maar dat verlies wordt goed gemaakt door de introductie van maar liefst zes nieuwe premiejagers. In singeplayer mode kom je deze af en toe tegen en moet je met ze vechten, maar online kan je zelf met ze spelen. Met Samus erbij kan je dus uit zeven verschillende hunters kiezen. Ze hebben elk hun eigen verhaal en wapen. Die wapens zijn overigens te vinden door de levels heen, dus ze zijn voor iedereen beschikbaar. Alle premiejagers beschikken standaard over een power beam en een missile launcher. Daarnaast kunnen ze zich omvormen tot een zogenaamde ‘alt-form’ zodat ze door kleine gangetjes kunnen sluipen. Omdat Nintendo van plan is deze premiejagers in de toekomst meer te gaan gebruiken als ze aanslaan (Metroid Prime 3 op de Wii?), leek het ons een goed idee om alvast wat meer te vertellen over dit zevenkoppige gezelschap.

Samus Aran
Wapen: Missile Launcher
Alt-form: Morph Ball

Samus Aran is één van de beruchtste vrouwen uit het universum. Ze heeft al meerder keren de Space Pirates verslagen en is verantwoordelijk voor de uitroeiing van de uiterst gevaarlijke Metroids (voor zover men weet). De gehele singleplayer moet je met deze space-chick uitspelen, maar ook in de online mode weet deze dame van zich af te slaan. Net zoals elke premiejager is Samus gewapend met een Power Beam en een Missile Launcher. Samus heeft alleen geen speciaal wapen, maar dit wordt goed gemaakt door het feit dat een opgeladen missile extra sterk en voetzoekend is. De alt-form van Samus is bij menig gamer al bekend. De Morph Ball zorgt ervoor dat Samus zich op kan rollen tot een bal die maximaal drie bommen tegelijk kan plaatsen. Als de Morph Ball op een bom ligt wordt deze gelanceerd door de explosie en zo kan Samus op moelijk bereikbare plekken komen. Al met al een zwaar bewapende tante die je zeker niet boos moet maken.

Kanden
Wapen: Volt Driver
Alt-form: Stinglarva

Hij werd in een mysterieus laboratorium ontwikkeld en moest de ultieme soldaat worden. Helaas voor de onderzoekers blies Kanden de boel op en ontsnapte. Een echte moordmachine dus. Kanden is gewapend met de Volt Driver, een wapen dat in opgeladen vorm schiet met voetzoekende ballen die het beeld van de tegenstander verstoren. Als de vijand dan eventjes niets ziet, kan Kanden snel schieten met de Volt Driver en de tegenstander netjes uitroeien. De Alt-form van Kanden is de Stinglarva, die eruit ziet als een soort bepantserde rups en snel voortbeweegt als een slang. De Larva Bombs die Kanden hiermee kan achterlaten zijn voetzoekend en behoorlijk explosief. Uitkijken voor dit wetenschappelijk monster dus.

Spire
Wapen: Magmaul
Alt-form: Dialanche

Spire is nog de enige levende Diamont in het heelal, maar hij vermoedt dat hij nog soortgenoten heeft. Dat is ook de reden waarom deze premiejager overal heenreist. Zijn kern bestaat uit vloeibaar gesteente en daardoor heeft hij als voordeel dat hem niets overkomt als hij door de lava loopt. De Magmaul is een soort van granaatlanceerder die ervoor kan zorgen dat de vijand in brand komt te staan. Geen pretje dus als je door Spire wordt beschoten. Ook zijn Alt-form, de Dialanche, kan hunters in zijn omgeving raken met een soort van brandend zwaard. Daarnaast heeft Dialanche de mogelijkheid om bij wanden omhoog te klimmen, zodat je vanaf grote hoogte de vijand kan beschieten.

Weavel
Wapen: Battlehammer
Alt-form: Halfturret

Eens een machtig generaal van de Space Pirates, nu een halfmechanische levensvorm door toedoen van Samus’ actie op de planeet Zebes. Normaal zijn de Space Pirates dé tegenstanders van Samus Aran en haar werkgever de Galactic Federation. In Metroid Prime Hunters zie je welgeteld één Space Pirate in het introfilmpje en voor de rest is Weavel de enige Space Pirate waar Samus deze keer tegen kan knokken. De Battlehammer waarmee Weavel opereert is een wapen dat door nucleaire aandrijving met grote snelheid krachtige bommen lanceert. De Alt-form Halfturret is echter een leuker speeltje. De onderkant van Weavel blijft staan en opereert vanaf dat punt als automatisch wapen, terwijl Weavel zelf in de bovenkant op pad gaat om met een zwaard op vijand te doorboren. Hierbij wordt je HP (je levenspunten) verdeeld over de boven- en onderkant.

Noxus
Wapen: Judicator
Alt-form: Vhoscythe

De twee grootste rijken in het helaal zijn de Galactic Federation en de Vhozon. Samus behoort, als mens, tot de Galactic Federation, terwijl Noxus een Vho is. Beide rijken willen wel samenwerken, maar de samenwerking verloopt nogal stug. Noxus is ongeveer voor de Vhozon wat Samus voor de Galactic Federation is: de allerbeste premiejager. Noxus heeft als wapen de Judicator met laserstralen die terugkaatsen op de muren. Een opgeladen schot kan de vijand zelfs bevriezen. Als Noxus in zijn Alt-form, de Vhoscythe, verkeert, is hij een grote tol die met scherpe randen door de vijand kan snijden. Is dit een geduchte concurrent voor Samus?

Sylux
Wapen: Shock Coil
Alt-form: Lockjaw

Sylux is een wezen dat, zonder specifieke reden, een enorme hekel heeft aan de Galactic Federation en Samus Aran. Zijn wapen, de Shock Coil, is dan ook meer dan effectief tegen onze premiejaagster. De Shock Coil zet vanaf een kleine afstand de vijand onder stroom. Zolang Sylux met dit wapen achter je aan rent, stroomt de elektriciteit constant door je lijf. Misschien kan je maar beter snel wegrennen van Sylux en zijn dodelijke wapen. Ook zijn Alt-form, de Lockjaw, is niet voor de poes. Als Sylux in de Lockjaw twee bommen plaatst, zal er elektrische spanning tussen deze twee onstaan. Als er ook maar iets is dat deze spanning doorbreekt, ontploffen beide bommen. Een gevaarlijk struikeltouwtje dus.

Trace
Wapen: Imperialist
Alt-form: Triskelion

De laatste hunter is Trace, een lid van het Kriken-rijk. De Kriken zijn een gevaarlijk ras dat planeet voor planeet aanvalt en vernietigt. Trace is nog een jonge Kriken-krijger en wordt alleen op pad gestuurd om zich te bewijzen. Trace is een echte sluipschutter. Zijn wapen, de Imperialist, is te vergelijken met een sniper die een dunne, rode laserstraal afvuurt. Perfect voor een serie headshots. Het ergste, of meest mooie, is nog wel dat Trace vrijwel onzichtbaar wordt als hij stilstaat. Zoek een fijne plek op en knal rustig op je vijand. Je kan het beste in beweging blijven als je tegen Trace moet vechten. De Alt-form van Trace is de Triskelion die ervoor zorgt dat Trace een soort klein wezen wordt dat over de vloer kruipt en vanuit de schaduw dodelijk snel op je af kan springen.

Zoals je kan zien is het spelersarsenaal in Metroid Prime Hunters geweldig uitgebreid. Maar liefst zes nieuwe premiejagers met hun eigen handige talenten en gevaarlijke wapens. Het is een echte uitbreiding voor de serie en zorgt ervoor dat multiplayer nu ook met meerdere characters kan. En nu jullie alles weten over de premiejagers en de verscheidene wapens kunnen we eindelijk door naar de online-mogelijkheden van de game. Klik snel verder om te lezen of de online mode wel te pruimen is.

Online In juli vorig jaar moesten we jullie helaas meedelen dat Metroid Prime Hunters niet online zou gaan. In een interview met de ontwikkelaars werd ons meegedeeld dat online gameplay niet zou passen in de visie van Nintendo op videogames. Kennelijk zijn de heren in Kyoto van mening van veranderd, want een maandje na die aankondiging stond op de site van Metroid Prime Hunters dat de game toch online zou gaan. Dit zorgde er wel voor dat de release van de game een half jaar zou worden uitgesteld, maar dit boeide de fans niet: Metroid gaat online!

Het online spelen in Metroid Prime Hunters is te vergelijken met eerdere Nintendo DS games die gebruik maken van de Nintendo Wi-Fi Connection. Via een draadloze router of een Nintendo Wi-Fi USB Connector ga je online en vraag je je eigen unieke ‘friendcode’ op. Als jij de code van een vriend toevoegt en vice versa, kunnen jullie via het internet tegen elkaar spelen, chatten en zelfs praten. Maar je kan ook zoeken naar willekeurige spelers. Hierbij kan je kiezen uit spelers uit de hele wereld of alleen uit jouw continent. Daarnaast is het mogelijk te knallen tegen gamers met dezelfde ‘rank’ of totaal willekeurige spelers.

In totaal bevat het online gedeelte 26 uitgebreide levels die afkomstig zijn uit de singleplayer. Ze zijn echter wel iets aangepast zodat het beter uitkomt voor de multiplayer. Maar een doorgewinterde singleplayer kent de levels door en door, want de andere premiejagers laten Samus in de singleplayer mode alle hoeken van deze arena’s zien. Ook is het voor eenzame speler zonder internet mogelijk te vechten tegen bots; de vijand wordt dan niet via internet maar door de DS zelf bestuurd.

Als je wereldwijd speelt, kun je alleen stemmen over de arena waarin jij en drie andere planeetgenoten elkaar op de vuist gaan. Tevens kan je jouw eigen character kiezen. Je kan niet kiezen wat voor mode je gaat doen; je speelt 7 minuten lang en het is de bedoeling om zeven maal een willekeurige tegenstander af te slachten. Zodra de tijd voorbij is, wint degene met de meeste kills. Als je zeven kills hebt, is het potje afgelopen en heb je gewonnen. Ook chatten met onbekenden is uit den boze, dit omwille van de veiligheid van de kleinere speler.
Als je tegen je vrienden of vijanden speelt, heb je echter wel volledige controle over elementen van een potje online gameplay. Overigens gaat dit net zo in zijn werk als een potje lokale multiplayer met meerdere cartridges. Spelen met één cartridge heeft trouwens, zoals je misschien wel verwacht, de nodige beperkingen. In een potje Metroid tegen je kameraden, die je via het friendcode systeem hebt toegevoegd, kan je dus zelf bepalen hoe en wat het potje eruit gaat zien. Alleen op elkaar knallen, nodes verzamelen, octoliths van elkaar stelen (capture the flag), de tijdslimiet, het aantal benodigde kills, eventuele teams en nog veel meer. Met behulp van een toetsenbordje op het touch-screen kan je met elkaar chatten en als je dan alsnog te lui bent, kan je dankzij de microfoon ook rechtstreeks met elkaar praten. Dit kan overigens alleen buiten de gevechten om. De microfoonfunctie geeft overigens de nodige humor. Als je net iemand ingemaakt hebt en je stuurt ‘Altijd blijven lachen’ van Bassie en Adriaan naar je tegenstander kan je een geweldige reactie terug verwachten.

Al je records worden vastgelegd in een zogenaamde ‘Hunters License’. Denk bij deze records aan belangrijke zaken als je rank (bepaald door je online prestaties), het aantal kills dat je gemaakt hebt en het aantal potjes dat je online gespeeld hebt. Maar ook onbelangrijkere dingen, zoals het aantal schoten dat je in totaal gelost hebt en de tijd die je gespeeld hebt, zijn terug te vinden in je Hunters License. Je kan je eigen Hunters License en die van je van vrienden direct bekijken op je Nintendo DS. Ook op de Amerikaanse Nintendo Wi-Fi Connection website, www.nintendowifi.com, kan je jouw stats volgen en kijken op welke plaats je staat. In Europa is deze service nog steeds niet online, dus je hebt een Amerikaanse Nintendo-account nodig wil je gebruik maken van deze website.

Al met al kunnen we jullie met een gerust hart vertellen dat Metroid Prime Hunters een gigantisch goede online gameplay heeft. Het speelt soepel, online gaan gaat lekker simpel en de vele mogelijkheden voor jou en je vrienden zorgen ervoor dat het online gedeelte een gigantische meerwaarde geeft aan het spel. Ook de kleinere dingen, zoals (voice)chatten, maakt het aantrekkelijker om Metroid Prime Hunters in huis te halen. Online met deze game zit dus zeker wel snor. Sterker nog: het is de beste online game die de Nintendo DS momenteel te bieden heeft. Ben je een echte online gamer? Kopen die hap!

Conclusie En dan zijn we bij de definitieve conclusie aangekomen. Mijn toetsenbord is roodgloeiend, want deze review is meer dan drie keer zo lang geworden als normaal. Natuurlijk verdient Metroid Prime Hunters dit, want zo’n goede en uitgebreide game verdient ook een uitgebreide review. Of de review ook goed was, laat ik aan jullie, de lezers, over. Maar dat boeit me ook eigenlijk niet; de review is bijna ten einde en ik kan dus zo weer heerlijk in het zonnetje gaan knallen tegen de beste premiejagers uit het heelal.

Stiekem is Metroid Prime Hunters het beste spel op de Nintendo DS. De game oogt geweldig, klinkt geweldig en speelt geweldig. Uiteraard verdient zo’n topper een heel hoog cijfer, maar enige kritiek blijft natuurlijk bestaan. De singleplayer mode had bijvoorbeeld best iets langer gemogen en de online gameplay tegen onbekende mensen is iets te beperkt. Toch is Metroid Prime Hunters dé game die je moet hebben voor de Nintendo DS. De vraag is nog maar of Nintendo in staat is om een betere Nintendo DS game dan deze op de markt te brengen.

Oordeel Metroid Prime: Hunters (NDS)

• Graphics 97
  • Gameplay 99