Naruto Shippuden: Legends - Akatsuki Rising (PSP)
73 100 1

Review Naruto Shippuden: Legends - Akatsuki Rising (PSP)

Een vlugge zoektocht naar Naruto games levert in onze budgetlijsten al minimaal tien resultaten op. Naruto is een populaire animé-reeks en als iets populair is, dan is het commercieel natuurlijk erg interessant. De vraag is alleen of de ontwikkelaars de game uiteindelijk alleen voor de fans maken, of dat ze er gewoon een kwalitatief goede game van maken waar iedereen zonder voorkennis van kan genieten.

Het verhaal is afgeleid van een eerder verschenen animé. Naruto is eindelijk terug van zijn avonturen bij meester Jiraiya en is nog even leergierig als voorheen. Hij heeft er dan ook veel voor over om een zo goed mogelijke ninja te kunnen worden. Bij thuiskomst loopt hij het meisje van zijn dromen tegen het lijf, Sakura. Helaas blijkt Naruto niet in alle opzichten gegroeid te zijn en gedraagt hij zich nog steeds als een arrogante en irritante puber. Dus moet Mister Bigmouth zich eerst maar even bewijzen tegenover haar. Als je dan uiteindelijk gewonnen hebt, blijkt je grote mond er toch steeds weer voor te zorgen dat je jezelf tegen een sterkere krijger uit het dorp zal moeten gaan bewijzen. En dan ineens wordt Gaara gekidnapt door de mysterieuze Akatsuki. En wanneer je weet dat hij één van de sterkste ninjas van het dorp (Hidden Leaf Village) is, dan weet je dat Naruto het nodige gevaar zal moeten trotseren om de Akatsuki voorgoed het zwijgen op te kunnen leggen.

Een nieuwe reeks, een nieuw gevaar
De game speelt als een typische actiegame, maar heeft tegelijkertijd ook wel wat trekjes van een fighting game of RPG. Zo kun je jezelf ook verbeteren door goed gebruik te maken van voorwerpen en speciale aanvalstechnieken (scrolls) en dien je Naruto te levelen. Dit kun je door gebruik te maken van de Mission Mode, waar een dorpeling je wat vraagt en meestal komt het erop neer, dat je diverse monsters moet aftuigen, voordat je de beloning verkrijgt. Die missies zijn te vergelijken met die uit Crisis Core: Final Fantasy VII. Speel ze echter niet allemaal achter elkaar, want dan kan het wel eens erg saai worden. Met andere woorden, wissel ze af met de missies uit het hoofdverhaal. Op die manier kom je ook gemakkelijker door de verhaallijn heen. Start je een missie, dan kies je allereerst een personage en vervolgens kun je twee personen als back-up nemen. In ruil voor het verkrijgen van ervaringspunten, helpen ze jou ook weer een handje in de vorm van bijvoorbeeld extra aanvalskracht of stamina. Het knokken zelf verloopt overigens erg simpel. Soms bekroop me alleen het gevoel dat ik meer aan het buttonbashen was. Door het vierkantje in te drukken, deed ik bij de kleinere vijanden vaak al voldoende schade, middels de combo’s, waardoor ik geen beroep hoefde te doen op de speciale aanvallen en zo kon ik chakra bewaren voor later gebruik. Pas tijdens de bossfights en vijanden op de hogere niveau’s moest er tactiek aan te pas komen, waarmee je de vijand op de knieën kreeg.

Zojuist noemde ik de scrolls al. Deze aanvalstechnieken verschillen per personage en kunnen niet door iedereen gebruikt worden. Ook deze technieken kun je verbeteren door ze te combineren met andere scrolls. Denk hierbij gewoonweg aan het combineren van materia in de Final Fantasy games, want daar is het toch wel enigszins op gebaseerd. Als ik puur kijk naar het aantal features welke deze game je biedt, kan ik niet anders concluderen dan dat er toch wel erg veel is geleend bij andere games. Niet dat het de game slecht maakt, maar de game mist daardoor wel een beetje zijn eigen gezicht.

Grafisch oogt de game wel redelijk. De cutscenes draaien op de ingame engine, dus is er eigenlijk geen verschil met de ingame beelden. Als je de game echter naast toppers als Daxter, God of War en bijvoorbeeld Crisis Core legt, zie je wel dat die van een andere orde zijn, al doet deze game het bij lange na niet slecht. Over de muziek ben ik eigenlijk ook wel te spreken. Het ritme gaat omhoog, zodra er gevaar dreigt en is rustig of afwezig wanneer je in een rustige ruimte bent. Waar ik echter minder over te spreken ben, zijn de laadtijden van de game. Ik had voor de optionele data installatie gekozen en dan verwacht ik daarvan dat de laadtijden zeer goed zijn. Echter, iedere keer als ik een nieuwe missie begon of naar het volgende deel van de af te leggen missie vertrok, zat ik toch weer ongeveer 5 tot 10 seconden naar een laadscherm te kijken. Dat had mijns inziens beter gekund en het haalt de vaart een beetje uit de game.

Opties, opties en nog eens opties
Wanneer je de eerste missies tot een goed einde hebt gebracht, dan speel je diverse nieuwe game modes vrij. Naast de Scenario Mode en Mission Mode kun je onder meer nog aan de slag gaan in de Survival Mode en de Battle Mode. Niet elk van deze mogelijkheden is van toegevoegde waarde. Bovendien vind ik persoonlijk dat de game hiermee toch meer het accent op de fighting aspecten legt, waar dit in de Story en Mission Modes slechts een onderdeel van de gameplay was.

Het mooie aan deze opties is echter dat het de game enorm lang speelbaar maakt. Er zijn immers vele mogelijkheden en met de knaken die je onder meer in de Mission Mode kan verdienen, kun je uiteindelijk de echt leuke voorwerpen en/of scrolls aanschaffen, zodat je nog sterker staat ten opzichte van de Akatsuki.

Inzichten
Eigenlijk kun je deze game op twee manieren benaderen. Ten eerste is het een prima fanservice, voor wie de Naruto Shippuuden reeks zelf altijd eens heeft willen overdoen en daarbij zelf een actieve bijdrage aan kan leveren. Ten tweede kun je het ook als ‘gewone’ avontuurlijke action RPG / fighter benaderen, die het in zijn genre weliswaar aflegt tegen de toppers, maar wel precies biedt wat de mensen ervan mogen verwachten en daarmee prima vermaak weet te bieden.

Naruto en Naruto Shippuuden.
Deze game speelt zich af na de eerste verhaallijn van Naruto. Het is bij wijze van spreken het tweede hoofdstuk in een enorm dik boek. De eerste verhaallijn besloeg namelijk 27 manga’s en 135 afleveringen van de animé. Naruto Shippuuden is het tweede hoofdstuk, maar dat neemt niet weg dat het verhaal prima te volgen is. Dit tweede hoofdstuk is nog steeds aan de gang en de manga is inmiddels bij deel 45 aanbeland. Voor de fans van Naruto is er dus nog genoeg content die we in nieuwe games terug kunnen zien.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Naruto Shippuden: Legends - Akatsuki Rising (PSP)

• Eindcijfer 73