Need for Speed: Heat (Code in a Box) (PC)
80 100 1

Review Need for Speed: Heat (Code in a Box) (PC)

Op het moment dat de review-code voor de nieuwe Need for Speed Heat binnenkwam, wist ik nog niet goed wat ik ervan moest verwachten. Aan de ene kant was ik wel enthousiast geworden door de eerste beelden en verhalen over de game, maar in mijn achterhoofd wist ik ook dat de serie de laatste tijd niet zo’n hele goede reputatie meer heeft. Weet EA dat met deze nieuwe telg weer goed te maken?

Mooie weerspiegelingen
Need for Speed Heat speelt zich af in een virtuele variant van Miami, genaamd Palm City. Er is een soort verhaal aanwezig om je een excuus te geven om te racen, maar dat voegt vrij weinig toe. Gelukkig kan je helemaal zelf bepalen of je dat verhaal verder wilt ontdekken, want jij kiest wat je gaat doen en het verhaal is een optioneel onderdeel. De stad en omgeving zijn mooi vormgegeven en bieden behoorlijk wat variatie. Van de wolkenkrabbers in het centrum tot verlaten industrieterreinen. Het ziet er allemaal mooi uit en alles glimt je tegemoet. Het lijkt wel of de ontwikkelaars dat extra hebben willen benadrukken, want ik kreeg constant het gevoel dat het net geregend had in de game. Overal liggen plassen op de weg die mooie weerspiegelingen laten zien. En ’s nachts schitteren de neon lichten prachtig van je scherm.

Geld verdienen
Het meest opvallende kenmerk aan deze nieuwe Need for Speed is het verschil tussen overdag en 's nachts rijden. Overdag kan je meedoen aan georganiseerde (legale) straatraces waarbij je geld kan verdienen. Dat geld gebruik je om nieuwe wagens te kopen en de nodige upgrades te monteren. Doordat de races onderdeel zijn van een groot evenement hoef je niet bang te zijn dat oom agent ineens om de hoek komt kijken. Dat wil niet zeggen dat je maar kan doen wat je wilt, want er rijdt wel degelijk politie door de straten. Maak je het tussen de races te bont dan zullen ze je proberen te stoppen, maar wel op een nette manier. Naast de races zit de stad nog vol met allerlei opdrachten die je uit kan voeren, maar daar zit weinig nieuws tussen. Het zijn de bekende opdrachten waarbij je door billboards moet springen, zo snel mogelijk door checkpoints moet rijden of vanaf een schans zo ver mogelijk moet springen. Een leuke afwisseling tussen de races door, maar meer ook niet.

Reputatie opbouwen
In de nacht is alles anders. Bij de races die in de donker worden gehouden draait het niet om geld, maar om het opbouwen van een reputatie. Met een betere reputatie krijg je toegang tot nieuwe upgrades voor jouw wagen, maar die moet je wel nog kopen met het geld dat je overdag hebt verdiend. Daardoor is het dus belangrijk om zowel overdag als 's nachts de straten onveilig te maken en dat is een leuke afwisseling. De politie is in de nacht trouwens nog meer aanwezig op de straten en zal je harder aanpakken. Ze zijn niet bang om je een paar flinke beuken te verkopen om je zo tot stilstand te dwingen. Maak je het te bont dan zal jouw 'Heat-level' stijgen en zal de politie versterking inroepen van snellere en sterkere wagens. Het wordt dan echt een flinke klus om uit de handen van de politie te blijven en dat is wat mij betreft echt een leuke uitdaging.

Pimpen met een app
In deze editie is het weer mogelijk om jouw bolides helemaal uit te bouwen en er een rijdend kunstwerk van te maken. De game zit vol met verschillende onderdelen om je wagen beter te maken, maar ook met opties om hem helemaal te personaliseren. Dit gaat weer terug naar de tijd van Need for Speed Underground en dat vind ik persoonlijk fantastisch. Het is ook tof dat EA een app heeft ontwikkeld voor je smartphone/tablet waarmee je jouw bolides kan pimpen. Het gebruik van een touchscreen vind ik toch net wat fijner werken dan het gepriegel met een controller, dus een toffe feature. Eenmaal tevreden met je creatie kan je hem overzetten naar de game en er de virtuele straten van Palm City mee veroveren.

Need for Speed Heat voelt nergens heel bijzonder of vernieuwend, maar is wel gewoon een leuke racegame geworden. Het systeem van dag en nacht is goed geïmplementeerd en de opzet van de open wereld draagt bij aan het feit dat iedereen de game op zijn eigen manier kan spelen. Verder ziet de game er goed uit, besturen de wagens lekker en zijn de politie-achtervolgingen lekker agressief. Serieuze racers zijn hier waarschijnlijk snel op uitgekeken, maar de meer casual gamer zal zich hier prima mee kunnen vermaken.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Aantal keer bekeken: 4886

Laagste prijzen voor Need for Speed: Heat (Code in a Box) (PC)