Peter Jackson's King Kong (PS2)
90 100 1

Review Peter Jackson's King Kong (PS2)

De beroemde grote aap is terug, en hoe!
Iedereen kent de aap King Kong. Of je nou de beroemde scène kent waar de immense aap op het Empire State Building staat, of de hele film kent: Iedereen, maar dan ook iedereen heeft wel eens van deze aap gehoord. Onlangs besloot filmregisseur Peter Jackson (Inderdaad, de regisseur van de Lord of the Rings films) de oude originele film rond de grote aap te verfilmen, en toen is gelijk besloten dat er ook een game rond de nieuwe film zou komen. Maar omdat Peter Jackson ook niet gek is, en weet dat de meeste filmgames ronduit crap zijn heeft hij Michel Ancel de job gegeven om voor de verandering maar eens een goede filmgame te maken. Ancel, die met Beyond Good and Evil al bewezen had dat hij een vette game kon produceren, is gelijk aan de slag gegaan met de game rond King Kong.

Na een lange tijd, kwam de game, zelfs voordat de film draaide (En die draait op het moment van schrijven nog steeds niet) eindelijk uit. Nieuwsgierig dat ik was ging ik dezelfde dag nog naar de plaatselijke videotheek om King Kong een weekje te huren zodat ik kon checken of er eindelijk eens een goede filmgame geleverd is. Na twee dagen spelen had ik het einde bereikt en alle extra features gezien, en was ik blij en teleurgesteld tegelijk. Blij dat ik de game gehuurd had, omdat het eén van de vetste games aller tijden is, maar ook teleurgesteld omdat ik het einde in twee korte daagjes spelen (ongeveer 7 uur in totaal) helemaal voltooid had.

De hoofdpersoon in de nieuwe King Kong film is scriptschrijver Jack Driscoll. Hij reist samen met een aantal anderen, waaronder de gestoorde regisseur Carl Denham en de mooie actrice Ann Darrow, naar het vreemde Skull Island, waar hij samen met de anderen een ongelofelijke ontdekking gaat doen: Er leven dinosauriërs en andere enge prehistorische wezens op het eiland! Tot overmaat van ramp wil Denham toch naar het eiland toe varen om hier te gaan filmen. Dan gaat het gruwelijk mis; De boten waarmee ze naar hun bestemming toe varen zinken en ze spoelen op Skull Island aan, zonder enige wapens of munitie. Toch weerhoudt dit Denham er niet van om zijn film te gaan maken, en ze gaan op pad om de film te gaan maken.

Het vette aan het spel is dat je alles zelf meemaakt. Je kijkt door de ogen van Jack, en speelt overal gewoon mee. Zelfs in kleine filmpjes, bijvoorbeeld in het stuk waarin je wordt gevangengenomen door een aantal eilandbewoners, blijf je alle dingen door de ogen van Jack zien. Dit is op zo’n ongelofelijk coole manier gedaan dat je jezelf gewoon Jack waant. Jij, niet Jack maar jij bent op het eiland, jij moet zien te overleven en jij moet later Ann redden. Daarbij komt ook nog eens dat er nergens een levensmetertje, munitiemeter of radar te bekennen is zodat de speelervaring zo echt mogelijk is. En het gekke is dat je dit soort handige dingetjes niet eens mist! Het team van Ancel heeft dit op de meest simpele manier opgelost, waardoor je je misschien afvraagt waarom dit nooit eerder gedaan is. Door op rondje te klikken roept Jack hoeveel munitie je nog hebt, en als dit bijna op is roept hij automatisch dat je bijna geen kogels meer hebt. Als je aangevallen wordt dan wordt het scherm rood, en hoor je Jack krampachtig ademhalen, zodat je weet dat je even moet schuilen zodat je verwondingen weer helen. En een radar is niet echt nodig, omdat de andere characters vaak aangeven waar je heen moet, en ook omdat het spel ongelofelijk lineair is. Maar hier merk je amper iets van omdat je dankzij de omgevingen het gevoel hebt dat je zelf bepaalt waar je heen gaat.

Ook het feit dat alles er mooi uitziet draagt bij aan het feit dat je echt het gevoel hebt dat je zelf Jack bent. Het goede is ook dat alles, maar dan ook alles in dit spel perfect is. De graphics zien er vet uit, de muziek en sound effects zijn van een goed niveau en de gameplay is ook ongelofelijk tof. Het opgejaagde gevoel als je met Jack speelt is übercool en het gevoel dat je de sterkste van de wereld bent als je met Mister Kong himself speelt is ook tof. Inderdaad, je kunt ook met King Kong spelen! In tegenstelling tot het spelen met Jack, waar je voor meer wezens vlucht dan je echt verslaat, is Kong echt de King van het eiland, en dat moet hij natuurlijk ook laten zien door de bek van een dinosauriër door midden te scheuren alsof hij gewoon een luciferstokje breekt. King Kong heeft een oogje op Ann, die hij daarom al snel in het spel meeneemt. Af en toe wordt deze dame door dino’s aangevallen, en dan is hij er om haar te beschermen. Maar vechten is niet het enige wat King Kong kan, hij laat ook zien dat hij goede vriendjes is met de Prince of Persia (Dat overigens ook een game uit de stal van Ubi Soft is) aangezien hij lenig aan lianen slingert, en over de met planten bedekte rotsen rent alsof hij ook uit Persia komt. Er zijn maar weinig levels met Kong, en daardoor lijkt het net of je dat opgejaagde gevoel dat je met Jack voelt even van je af kunt slaan door middel van de grote krachten van Kong.

Nadat Jack zonder wapens op het eiland is aangespoeld komt er gelukkig hulp in de vorm van eén van zijn kameraden in een helikopter, die wapens en munitie dropt in grote kisten, zodat Jack de dinosauriërs en andere wezens toch een beetje de baas kan. Als Jack’s kogels op zijn kan hij gelukkig ook met speren of botten van dode wezens gooien. Nog handiger is om gewoon langs de wezens te sluipen zonder dat ze je opmerken. Dit kun je doen door een aantal wezens op elkaar af te sturen door ze naar elkaar toe te lokken door speren te gooien, want de beesten vinden elkaar ook een lekker hapje. Je kunt ook vieze maden aan je speer spiezen en die naar de dino’s gooien zodat zij even afgeleidt zijn en jij mooi langs hun kunt sluipen. Ook kun je je speer in de fik steken als je een fakkel tegenkomt, waarmee je de dieren kunt roosteren door de speer in het gras te gooien, of gewoon bang kunt maken door de speer simpelweg in het gras te gooien. Want je moet ervoor zorgen dat jij of eén van de anderen niet dood gaat, want dan is het simpelweg game over, en wordt je een klein stuk teruggeplaatst zodat je een klein stuk over moet spelen. Dit is dus geen irritante trial and error zoals we die kennen uit de vroegere Splinter Cell games, want een klein stuk overspelen is geen grote ramp.

De andere characters zijn overigens soms geen grote hulp. Of ze raken gewond, of ze zijn alleen maar op de vlucht, maar het vervelendste character is toch de regisseur Carl Denham, die je boos toeschreeuwt als je voor zijn camera staat als hij staat te filmen. En dan maakt het de gek niet eens uit dat je zijn leven gered hebt, hij vindt de film het allerbelangrijkste. Daarom is het wel even grijnzen als deze irritante gast op een bepaald stuk in de game zijn camera verliest.

Verdict
Graphics
Het spel ziet er mooi uit. Het lijkt niet altijd even echt, maar ziet er over het algemeen genomen heel cool uit, wat zeker aan de sfeer meedraagt.

Sound
Goed. De sound effects klinken echt, de originele acteurs hebben de stemmen ingesproken waardoor de game nog vetter wordt, en ook met de muziek is niks mis. Perfect!

Gameplay
Ancel niveau. Een meesterlijk systeem. Nooit camera problemen zelfs. Er valt hier helemaal niks op aan te merken. Geweldig!

Houdbaarheidsdatum
Het enige echte grote minpunt. De game is in een uurtje of zeven uit te spelen, en ook de extras stellen niet super veel voor. En ik denk ook niet dat als je het spel uitgespeeld hebt, je het nog eens op hard speelt om het andere einde van de game te winnen. Jammer, want toen ik het spel uitgespeeld had was mijn King Kong honger nog niet gestild.

Het maakt mij niet uit of je de game nou koopt of huurt, je moet deze game gewoon gespeeld hebben. Ook al begint het nu vreselijk te sneeuwen: Dan ga je maar door de sneeuw lopend naar de winkel om de game te halen! De game is niet alleen meesterlijk, ook heeft Ancel het verdient dat het spel goed verkoopt omdat zijn vorige meesterwerk Beyond Good and Evil geen kassucces was. Kopen of huren dit spel. Nu!

Deze game is door TimD gereviewed

Oordeel Peter Jackson's King Kong (PS2)

• Originality 85