Scene It Twilight (PC)
46 100 1

Review Scene It Twilight (PC)

Twilight, het spannende boek van Stephenie Meyer, is niet alleen verfilmd, er is nu ook een game van verschenen. Dat moet natuurlijk grondig onderzocht worden! ‘Scene it? Twilight’ is een op de film gebaseerde quiz, die een spannende strijd belooft tussen de echte fans van de Twilight film. Meer dan 500 vragen zijn beschikbaar, en via een Buzz-knop kun je snel reageren om op die manier de meeste punten te scoren. Tijd dus om me met een grote bak popcorn achter de PC te begeven, om in volle concentratie een superscore neer te zetten.

Twilight?
Even snel een korte samenvatting voor de mensen die de boeken niet kennen en de film niet hebben gezien. Twilight is het eerste boek van de Twilight saga, en gaat over Bella. Bella besluit haar leven drastisch om te gooien door bij haar vader te gaan wonen in het dorp Forks, een dorp waar nooit iets gebeurt. Op school heeft ze al snel de aandacht van enkele jongens getrokken. Er is echter maar één jongen waarin zij geïnteresseerd is, en dat is Edward. Edward is de geadopteerde zoon van Carlisle en Esme Cullen. Samen met broers Emmet en Jasper en zussen Rosalie en Alice leven ze in een groot huis in het bos. Maar er is iets vreemd aan de hand met die familie: ze zijn allemaal buitengewoon mooi met hun witte huid en gouden ogen. Al snel komt Bella erachter dat de familie Cullen niet is zoals andere families, en dat de liefde tussen Edward en haar gevaarlijker is dan hij op het eerste gezicht lijkt…

Twilight!
Tijdens het opstarten van het spel word ik begroet door Dr. Carlisle, één van de hoofdpersonen van de film. Hij is de quizmaster van het spel, en zal mij onderwerpen aan tal van vragen over de film. Ik kies een personage waar ik mee wil spelen, en begin aan de quiz. Deze bestaat uit drie rondes, waarin verschillende typen vragen worden gesteld. Aan het eind van deze rondes volgt de Twilightronde, waarin ik 5000 punten per vraag kan verdienen, maar deze bij een fout antwoord ook weer kwijtraak. Oppassen dus!

Er zijn verschillende vragen mogelijk. Erg leuk zijn de fragmentvragen, waarbij een deel van de film wordt getoond. Daarnaast zijn er meerkeuzevragen, moet je zinnen aanvullen, moet je locaties die getekend worden raden, en personages herkennen die vervormd zijn. Ook zijn er fragmenten uit de film, die in de goede volgorde gezet moeten worden, en moet je uitspraken koppelen aan de juiste persoon. Dit klinkt dit allemaal heel spannend, maar niets is minder waar. De vragen zijn soms te gedetailleerd (welk nummer stond op de zijkant van de bus…), en er is te weinig afwisseling om het spel spannend te houden. Na de vier ronden kom je weer bij het beginscherm terecht, en kun je opnieuw een personage kiezen. Binnen een kwartier ben je dus klaar met het spel.
Dan de buzzer… Het spel belooft een spannende strijd waarbij je zo snel mogelijk op de buzzer moet drukken, om de punten in de wacht te slepen. Ik heb netjes de gehele tijd de knop niet aangeraakt, maar het enige wat er gebeurt, is dat met het verstrijken van de tijd de mogelijk te winnen punten minder worden. Niemand anders die op de knop drukt… Ook is het bij de PC-versie niet mogelijk om met meerdere personen te spelen, dus moet je, om je vrienden te verslaan, na elkaar het spel spelen.

De getoonde achtergronden geven de indruk alsof dit spel maar een klein budget had. Elk type vraag heeft een andere achtergrond, maar daar blijft het dan ook bij. In totaal zijn er dus niet meer dan tien plaatjes, met daarop belangrijke locaties uit de film. Gelukkig halen de filmfragmenten het kijkgenot aanzienlijk op, maar het spel is alleen daarmee niet te redden.
Ook de geluidsfragmenten laten te wensen over. Er is een geluidje voor het vullen van de tijdbalk, het naar voren schuiven van de vraag en een muziekje voor tussen de vragen door, maar dan heb je het ook wel gehad. Zelfs de stem van Dr. Cullen gaat op den duur vervelen, omdat alles steeds precies op dezelfde toon wordt gezegd. Jammer dat er niet meer stemmen gebruikt zijn, dat had het spel al een stuk boeiender gemaakt.

Andere mogelijkheden
Naast het spelen van de quiz kun je er ook voor kiezen random wat vragen te beantwoorden. Je hebt hierbij de keus uit tien, twintig of dertig vragen. Het verschil met de andere spelvariant, is dat je na elke vraag je score te zien krijgt, in plaats van na een spelronde.
Om het spel wat extra’s mee te geven, is er bonusmateriaal. Dit kun je vrijspelen door een goede score neer te zetten. Helaas speel je dit materiaal al snel vrij, en is elk bonusmateriaal vergelijkbaar. Er zijn tien velden met foto’s uit de film als extra materiaal toegevoegd. Wat ik als extra’s mis, is informatie over de personages en de acteurs. Het was leuk geweest als hier wat aandacht aan was besteed, zodat ook fans met een iets minder goed geheugen het spel snel en gemakkelijk kunnen spelen.

Die hard fan?
Alleen als je een die hard fan bent, die alles wat ook maar iets met de film te maken heeft, in huis wil hebben, is deze game een aanrader. Voor iedereen die de film en de boeken wel kan waarderen, haal deze game vooral niet, dat doet afbreuk aan het beeld van de goede verhalen. Jammer dat er niet net iets meer energie in het spel is gestoken, dat had dit spel tot een succes kunnen maken.

Deze game is gereviewed door Jorieke

Oordeel Scene It Twilight (PC)

• Graphics 40