Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Shadow of the Tomb Raider (PS4)
82 100 1

Review Shadow of the Tomb Raider (PS4)

Na een grauwe reboot met survivaltrekjes en een vakantie naar Siberië is Lara Croft bijna weer als vanouds. Het enige wat nog mist zijn die dubbele pistooltjes en een koelkast om je butler in op te sluiten. Maar als het gaat om exotische tempels, dieren en terroristen om mee te vechten, zit het helemaal snor. Net als in Rise of the Tomb Raider zie je hoe Lara Croft langzaamaan verandert in de heldin die we kennen, met een prachtige balans van puzzelen, schieten en ontdekken. Shadow of the Tomb Raider lijkt hiermee erg op zijn sterke voorganger … misschien iets te erg.



Je zou het niet zeggen, maar dit derde deel van Lara’s ‘origin’ is niet ontwikkeld door Crystal Dynamics. Terwijl zij aan een ambitieus nieuw project rondom The Avengers werken, heeft Eidos Montreal het stokje overgenomen. Dat zie je niet aan het eindresultaat af want de kern van de game is nauwelijks veranderd: bombastische actiescènes, pittoreske puzzels, af en toe worstelen in de modder met een roofdier en het maken van kekke outfits en wapens van zijn kersverse lichaamsdelen. De skill trees, menu’s en accessoires zijn allemaal net een beetje anders, maar je merkt dat de game grotendeels hetzelfde aanvoelt.

Natuurlijk heeft Eidos Montreal niet helemaal stilgezeten. Zo merk je dat de graphics flink opgepoetst zijn. Als je eventjes je schijfje van ‘Rise’ in je PS4 propt, merk je opeens dat de sneeuw wat vlakjes is en dat de magere boompjes een beetje flikkeren als je de camera draait. Schakel je weer terug naar ‘Shadow’ dan is het toch opvallend hoeveel detail Eidos Montreal heeft kunnen proppen in alle struikjes, blaadjes, boompjes en modderpoeltjes zonder dat de framerate te veel gaat hikken. Heel af en toe merk je dat de game iets te veel probeert in te laden, maar dat valt reuze mee.



Tevens is Shadow wat gezelliger. Waar je voorheen meestal kampeerde in de achtertuin van een berenfamilie of een stel knorrige Russen, mag je nu rondlopen bij Peruaanse marktjes, Mexicaanse partijtjes en superafgelegen lokale dorpjes. Alhoewel dit hartstikke leuk oogt, heeft het niet zoveel te bieden qua gameplay. Je kan een aardig hoopje lokale mensen aanspreken, maar vaak hebben ze weinig interessants te melden, of geven ze je een hoop fetch quests.

Voor het Tomb Raider-gevoel en dat avontuurlijke toerisme is het een mooie toevoeging, maar het werkt niet echt motiverend om elke keer weer op zoek te gaan naar vijf dingen die op de kaart staan aangevinkt. Bovendien lijkt het handig dat je een willekeurige arme boer kan aanspreken om een nieuwe mitrailleur te kopen, maar kan je net als in Rise je inventory alleen inzien bij een kampvuur, wat de hele shop-ervaring soms een beetje vreemd maakt. Heb je namelijk net een mooie matzwarte pistooldemper gekocht, moet je eerst op zoek gaan naar een kampeerterrein voordat je deze in een menu kunt bekijken. Blijkt dan dat je toch nog een veertje miste voor die ene andere upgrade die je wilde, dan mag je weer teruglopen.



Dit soort gameplaymissertjes zie je wel vaker, doordat oude gameplayelementen niet altijd perfect zijn afgestemd op nieuwe toevoegingen. Zo is er weer iets meer nadruk op stealth en het omleggen van een heel groepje soldaten op een slimme wijze. Er wordt nagedacht over moddercamouflage, warmtevisie, vijanden die elkaar in de gaten houden en afleidingsmanoeuvres. Toch werd ik meer dan eens verrast door maffe situaties. Zo kon ik prima vijanden vermoorden voor de ogen van een ander omdat er een hek tussen ze stond, waar je dwars doorheen kon kijken. Of schoot ik iemand dood met een gedempt pistool of een pijl, maar kwam iedereen in het level direct op mij afrennen alsof Lara’s nieuwste ringtone was afgegaan.

Dit komt ook een beetje terug in de moeilijkheidsgraad. Ditmaal kan je niet alleen je moeilijkheidsgraad in grote lijnen aanpassen, je mag ook naderhand onderdelen hiervan aanpassen zoals die van de gevechten of de puzzels. Nu vond ik persoonlijk de puzzels net ietsjes te makkelijk in Rise, dus wilde ik graag de moeilijkheidsgraad lekker omhoog schroeven. Weg met die hints, gekleurde steentjes, opmerkingen van Lara of een of ander zesde zintuig. Ik wil gewoon zelf alles uitvogelen, lekker veel mysterie!

Daar was ik dan ook heel tevreden mee, vrijwel alle puzzels waren leuk bedacht en zonder die onnodige tips waren ze prima uit te vogelen. Zelfs de klimsecties waren redelijk te doen zonder visuele assistentie, doordat je allemaal standaard bewegingen leert waar je altijd wel iets mee kan. Denk aan slingeren aan een touw of het gooien van je klimhaken in een brokkelige stenen wand.



Op dezelfde moeilijkheidsgraad, werd ik echter minder blij van de gevechten en de actiescènes met getimede reacties. Zo waren er een aantal overdreven klimscènes of aardbevingen waarbij ik tig keer een laadscherm te zien kreeg omdat Lara maar moeilijk kon luisteren naar mijn bevelen. Of stond ik verbaasd te kijken, hoe mijn vijanden gewoon op mij bleven afrennen terwijl ik ze doorboorde met een regen aan kogels uit een dik machinegeweer. Dit terwijl ze gingen janken als aangetikte voetballers zodra ik mijn pijl en boog pakte en ze nauwelijks in hun arm schampte. Nu kon ik dit nog enigszins bijschaven met die verschillende opties in de moeilijkheidsgraad, maar de gameplayervaring was op zijn zachtst gezegd … inconsistent.



Volgens sommigen is het verhaal ook een beetje vreemd. Ik moet ook wel zeggen dat ik het vrij bijzonder vond dat Lara Croft het verhaal begint met een reeks onverstandige beslissingen, waarna ze koppig door blijft vechten met de ‘slechteriken’. Het verhaal gaat daarna als een dolle achtbaanrit alle kanten op, waarbij je je best lang afvraagt wat je nu eigenlijk moet vinden van Lara’s motivaties en keuzes. Alhoewel de verhaalvertelling niet altijd geslaagd is, vind ik het wel een bijzondere aanpak. Lara wordt hier niet echt neergezet als een doorsnee heldin. Ze is eigenlijk best wel ongezond bezig, maakt ernstige fouten met haar onstuimige gedrag en heeft een ingewikkelde en emotionele achtergrond. Het is een aardig moderne kijk op fictieve helden, die steeds vaker grove ‘character flaws’ hebben, een van de weinige vernieuwende kanten van deze game. Toch voelt het aan het einde van de rit net iets te onduidelijk verteld en mist het een beetje focus.

Nu klinkt dit misschien allemaal best zeurderig, maar vergeleken met Rise is Shadow vooral … meer van hetzelfde. Nu was Rise echter een topgame en ook in Shadow krijg je te maken met prachtige tempels, indrukwekkende graphics en een mooie combinatie van stealth, actie en puzzelen. Toch maakt Shadow maar babystapjes om te verbeteren op zijn voorganger. Het is dan vooral jammer dat men de lat niet echt hoger heeft gelegd, door bijvoorbeeld te verbeteren op de soms houterige schietgameplay, omslachtige menu’s of flauwe sidequests. Allemaal elementen die niet verschrikkelijk zijn, maar net even wat beter hadden gekund.



Shadow of the Tomb Raider is uiteindelijk een prima actiegame. Eentje die het verhaal een stapje verder brengt en prachtige beelden op je televisie tovert. Hier en daar introduceert het nieuwe gameplay en wat Tomb Raider-magie in de levendige wereld/ansichtkaart waar je steeds doorheen mag wandelen. Her en der zitten er wel imperfecties en soms zelfs frustraties in, waardoor het niet echt solliciteert naar een GOTY-award. Maar dankzij mooie momenten zoals een flashback waarin je als een jonge Lara tekeer mag rondom de Croft Manor, is het toch weer eventjes bijzonder. Vond je bovendien dat Siberië een beetje een sombere omgeving was en houd je veel meer van jungles en onverstaanbaar gebrabbel van Zuid-Amerikaanse cultmensjes? Daarin legt Shadow of the Tomb Raider de lat dan weer wel hoog.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.

 

Oordeel Shadow of the Tomb Raider (PS4)

  • Graphics 90
  • Gameplay 75
  • Originality 75
  • Sound 85
  • Replay 85
  • Eindcijfer 82

Aantal keer bekeken: 4641 

Laagste 3 prijzen voor Shadow of the Tomb Raider (PS4)

29.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  29.99€ 0.00   € 29.99
GameResource 9.7
€  31.99€ 0.00   € 31.99
Bol.com Partner 9.6
€  32.50€ 0.00   € 32.50

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Heijaangel
Door Heijaangel (105 reacties) op 26-09-2018 23:43
( PM )
Aan de titel te zien heb je hem gespeeld op de ps4. Zelf heb ik hem hier ook op en ben eigenlijk geen rare dingen dingen tegen gekomen dat me is bij gebleven.

Heb hem zelf 2x uitgespeeld. Eerst op makkelijk en daarna op de moeilijkste. Voor de platinum. Op het moeilijkste niveau is wel dat je alleen kan saven bij de kampvuren en zelfs niet alle kampvuren zijn beschikbaar.
Dit keer heeft de game geen multiplayer zoals de vorige versies. Dus geen irritante multiplayer trophies om te halen.

Over het verhaal zelf heb ik wel een beetje het oke het zal wel gevoel.
Maar algemeen was het weer een zeer vermakelijke game.
avatar van Savescreen
Door Savescreen (513 reacties) op 26-09-2018 23:48
( PM )
Het beste aan deze game waren haar armen.
Goddamn those guns
avatar van Superorigineel
Door Superorigineel (371 reacties) op 27-09-2018 06:53
( PM )
Bedankt voor de review, met het halen van deze game wacht ik nog even mee.
avatar van AngeloG
Door AngeloG (1556 reacties) op 27-09-2018 07:32
( PM )
De laatste zin waarin je beschrijft dat Siberie misschien wel een saaie omgeving was klopt als een bus!

De jungle en het levendige daaromheen trekt mij enorm. Vandaar dat ik Rise of the Tomb Raider wel kan waarderen maar heb veel meer zin in deze game.

Ik wacht wel even een prijsdaling af want vind hem te prijzig om alleen de single player door te jagen!
avatar van Wargirl007
Door Wargirl007 (594 reacties) op 27-09-2018 08:02
( PM )
Ik heb zelf de game in 2 dagen uitgespeeld, ik moet zeggen het was zoals vanouds. Voor de mensen die twijfelen, is het handig om te wachten tot een prijsdaling.
avatar van Phoenix
Door Phoenix (22 reacties) op 27-09-2018 09:19
( PM )
Persoonlijk had ik meer verwacht van het slotstuk van de trilogie. De game ziet er fantastisch uit, maar verhaaltechnisch vond ik het niet heel sterk en gameplay-wise is er nagenoeg niks nieuws onder de zon. Weet niet of het aan mij ligt, maar mijn verwachtingen lager veel hoger...
avatar van Bigds9fan
Door Bigds9fan (2227 reacties) op 27-09-2018 10:16
( PM )
De game is redelijk. Het is weer meer van hetzelfde wat op zich niet slecht is maar het matige verhaal en de weinige gevechtsstukken zijn minpunten. Tel daarbij op dat de checkpoints niet 100% werken. Het is bij een puzzel game belangrijk dat je verder gaat waar je dood bent gegaan en dat was niet altijd het geval.

Het anti-climactische einde is wat de game om zeep helpt.

Heb 8 games op mijn lijstje staan dit jaar waarvan het merendeel al uit is gekomen. Van die games is Shadow Of The Tomb Raider die tegenviel.

De game is niets super slecht maar tegenover de topgames die eerder zijn uitgekomen slaat deze game een modderfiguur.
avatar van Novalis
Door Novalis (28 reacties) op 27-09-2018 10:27
( PM )
cultmensjes?
avatar van Multimediaknaller
Door Multimediaknaller (388 reacties) op 27-09-2018 12:40
( PM )
Grafisch is het een dikke miskleun want had toch wat meer verwacht aangaande Lara zelf, want zelf Ellie uit The last of us (PS3) zie er nog beter uit.

Moet wel benadrukken dat de decors er adembenemend uitzien
avatar van ArdiBacardi
Door ArdiBacardi (1971 reacties) op 27-09-2018 14:38
( PM )
Goede game qua gameplay en set-pieces. Verhaal viel me behoorlijk tegen gelet op de hele Trinity organisatie en hun 'leider'. Niet veel epische shoot outs, mis ik toch wel nu ik op de andere twee delen let. Het einde was teleurstellend, niet verwacht zo'n anti-climax. Je kan aan de gehele game merken dat er een ander team op zat, Crystal D zal het hws wel te druk hebben met de Avengers game. Zonde dat de trilogie dan ook niet door het originele development team is ontwikkeld. Al met al een bijzonder vermakelijk spel met minpunten.
avatar van Skull_kid
Door Skull_kid (27828 reacties) op 28-09-2018 09:23
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
Het beste aan deze game waren haar armen.
Goddamn those guns


Wat was nou het beste? Haar armen of d'r pistolen?!
avatar van Annemarie239
Door Annemarie239 (11 reacties) op 28-09-2018 10:25
( PM )
Goeie review! Ik heb echt heel erg genoten van voorgaande delen maar na deze review ga ik toch even wachten tot de prijsdaling. Want heb nog een paar andere games om te spelen...
avatar van Tebeth
Door Tebeth (103 reacties) op 30-09-2018 14:22
( PM )
Na deze review ben ik blij dat ik me niet heb laten verleiden tot de pre-order. Ik wacht ook nog even totdat hij wat gunstiger is geprijsd. En genoeg andere games om te spelen. Morgen AC, kan niet wachten!!!
avatar van Mighty84
Door Mighty84 (14 reacties) op 01-10-2018 09:40
( PM )

Goede review.

Quote:
Goede game qua gameplay en set-pieces. Verhaal viel me behoorlijk tegen gelet op de hele Trinity organisatie en hun 'leider'. Niet veel epische shoot outs, mis ik toch wel nu ik op de andere twee delen let. Het einde was teleurstellend, niet verwacht zo'n anti-climax.
Volledig mee eens

Echter ben ik wel van mening dat er gemeld moet worden dat de game aan de korstte van de serie is , het is vooral kort als je alleen maar de hoofdlijn volgt( 2e keer gedaan).

Op een xbox one x viel de laadtijden gelukkig meer zowel in 4k mode als 60 fps mode.

De game is zeker met de DLC gedachte gebouwd via de session pas worden minimaal nog +- 40% van de tombes gevoegd. Hopelijk sluiten ze via DLC het toch goed af
avatar van Mogitu
Door Mogitu (105 reacties) op 01-10-2018 21:35
( PM )
Dit deel is mijn inziens ook de minste van de serie. Het verhaal is erg matig uitgewerkt en het spel mist gewoon actie/(bow)gunplay. Grafisch ziet het er, in tegenstelling tot wat andere comments beweren, gewoon prima uit en is zeker geen miskleun(xbox one x). De animaties zijn dan weliswaar wel wat minder.
avatar van Giovanni1997
Door Giovanni1997 (7043 reacties) op 02-10-2018 00:31
( PM )
was een prima game, maar erg kort. overigens heb ik m voor 50 euro ge pre-ordered en voor 40 euro bij cex verkocht. voor 10 euro een nieuwe game spelen is natuurlijk geen geld