Shrek the Third (Xbox360)
56 100 1

Review Shrek the Third (Xbox360)

Hij is groen, hij stinkt een uur in de wind, heeft een humeur zoals ik in de ochtend en ligt het liefst de gehele dag in bed. Iedereen denkt natuurlijk meteen aan onze grote, groene vriend uit het moeras, Shrek! Inmiddels is hij toegekomen aan zijn derde film, samen met zijn metgezellen Puss In Boots, Fiona en natuurlijk Donkey. De films zijn altijd een garantie voor bakken en bakken met geld, is dit ook het geval voor de game?
Niet weer een filmgame
In mijn ogen was er maar 1 goede game geweest in de Shrek serie. Dat was de party game van Shrek 1 voor de Xbox. Mijn familie heeft hier veel uren aan de game verspild met ‘epic battles’. Zal deel 3 het succes evenaren? Bij iedere film hoort immers een game. Kijk maar naar Harry Potter en Lord Of The Rings. Shrek 3 is een beetje een mix van platform, avontuur en actie met een kleine dosis humor zoals we die gewend zijn van de film. Overigens komt (net zoals in de film) de humor alleen van Donkey. Jouw taak? Vind prins Arthur om het koninkrijk van Far, Far Away te redden. Shrek gaat met zijn metgezellen op zoek naar hem, terwijl Fiona en de andere prinsessen thuis blijven om op het huis te passen. Maar Prince Charming komt een bezoekje brengen om Far, Far Away over te nemen. Shrek staat hem dan ook een grote verrassing te wachten als hij terug komt.

Het verhaal gaat dus ongeveer hetzelfde als in de film. Omdat Charming niet gecharmeerd is van Shrek zijn terugkeer naar het land, stuurt hij alle boosaardige wezens in het bos op je af om je te dwarsbomen. Het gaat hier om wandelende bomen, piraten (die af en toe wel houden van een dansje) en heksen. Je zoektocht wordt dus niet gemakkelijk gemaakt, zeker gezien het feit dat de besturing maar matig is. De besturing is niet slecht, maar heeft veel gaten die gevuld dienden te worden. Van plek naar plek springen kan moeilijk zijn, omdat het richtingsgevoel dat de game geeft je op een verkeerd pad zet. Vaak spring je te ver en moet je opnieuw beginnen. Ook de camera is af en toe moeilijk te hanteren. De doelen die je per level krijgt zijn moeilijk te halen omdat je veel dingen moet vinden die verstopt zitten in hoekjes en gaatjes. Vaak kan de camera je niet laten zien wat je zoekt. Het feit dat je de camera niet kan draaien is dus een groot struikelblok. Voeg daar aan toe dat de vijanden te gemakkelijk zijn en je hebt een matige game. Begrijp me niet verkeerd, maar dit is een kindergame en als ik (en meerdere die de game hebben gespeeld) er al problemen mee hebben, moe moeten kinderen het dan oplossen? Hij is simpel, maar de navigatie en de besturing maken het moeilijk. Toch is het simpel om de game uit te spelen, wat mijn woorden tegenstrijdig maken. Waarom zeur ik dan? Ik kan het niet beschrijven, daarvoor moet je de game zelf spelen.

Als een houtje
Ik heb de game op de Xbox 360 gespeeld. Genoeg rekenkracht zou je zeggen. Toch is de game wat matig als het om animatie en grafische kracht aankomt. Het is een Xbox of Playstation 2 game die iets beter is gemaakt. De textures zijn saai en lelijk, de animaties zijn alleen vloeiend van dichtbij (van ver af loopt het met 3 frames per seconde) en alles beweegt als een houtje. Het hakkelt een beetje verder. Het is niet echt wat je noemt ‘next-gen waardig’. Het is ook zeer jammer dat het geluid te plat is. Je zou denken dat de teksten inspreken voor een film en een game ongeveer hetzelfde zou zijn. In de film hebben ze hier ook fenomenaal werk mee verricht, alleen bij de game hebben ze wat steekjes laten vallen. De stemmen in de game zijn wel die van de acteurs uit de film, toch weet het je niet echt te raken zoals in de film, zeer jammer.

Hoewel qua geluid, graphics en gameplay het spel een paar steekjes heeft laten vallen, zit het wel snor met de humor. De game moet het dan misschien hebben van de teksten die Donkey voor zijn rekening neemt, toch zitten er hier en daar wel wat lachwekkende momenten in. Als je bij Arthur op school bent en je beukt tegen een bepaald kastje aan, komt er een nerd uit die daar was opgesloten voor de ’jocks’. Op een bepaald moment kwam ik zelfs een pinguïn tegen uit Madagaskar, een andere film van Dreamworks. Op zulke momenten dacht ik, waarom zo diep nadenken over de humor in de game en toch het een beetje verknoeien? Verder hoef je het voor de bonus items het niet te doen. Wat kleding voor de personages die het wat makkelijker of moeilijker maken voegen niets toe aan waarde.

Ik kan denk ik kort door de bocht zijn: de game is gemaakt voor kleine kinderen die van Shrek houden. Ben je ouder dan 12 en heb je een instelling van ‘het zal me allemaal een worst wezen’ dan is het niet aan te raden, maar ben je onder de 12 dan zou je je misschien wel kunnen vermaken maar dan moet je echt helemaal Shrekgek zijn. Grafisch klopt er veel niet aan de engine, het geluid is plat en de gameplay is gemakkelijk onder de knie te krijgen, maar toch heb je moeite met voortbewegen. Ik hoop dat tegen de tijd dat Shrek 4 in de bioscoop is in 2009 dat de ontwikkelaar met iets mooiers op de proppen komt, want het enige wat leuk is aan de game is de humor.

Deze game is beschikbaar gesteld door contact data en gereviewed door Von Rutch

Oordeel Shrek the Third (Xbox360)

• Graphics 60