Sniper: Ghost Warrior 2 Limited Edition (Xbox360)
60 100 1

Review Sniper: Ghost Warrior 2 Limited Edition (Xbox360)

Was er nood aan een opvolger voor Sniper: Ghost Warrior, het sluipschutterspel uit 2010 met verouderde graphics en talrijke bugs? Niet echt. Gaat het vervolg desondanks als zoete broodjes verkopen? Vast wel.

Het immense succes van de originele game oversteeg al onze verwachtingen. Neergesabeld door de gespecialiseerde pers, met een rampzalige Metacritic-score van 45 tot gevolg, maar alsnog in de armen gesloten door liefhebbers van de kick om nietsvermoedende vijanden vanaf honderden meters een knoert van een kogel door de kop te jagen. Geen wonder dat de Poolse ontwikkelaar City Interactive in de jaren daarna een vervolg op dit lucratieve misbaksel heeft klaargestoomd. Ditmaal wel met het besef dat het, ondanks de goede verkopen, kwalitatief toch stukken beter kon. Daarbij beloofden ze  dat dit de meest complete sniper-ervaring zou gaan worden.

Het schieten is wel oké

Je speelt als de Amerikaanse scherpschutter Cole ‘Sandman’ Anderson van het eliteteam Ghost Warrior dat zo ongezien mogelijk door de dichtbegroeide Filipijnse jungle, een verwoest Sarajevo en de Tibetaanse bergen van missie naar levensgevaarlijke missie trekt. De verhaallijn heeft bitter weinig om het lijf en geldt eigenlijk enkel en alleen als twijfelachtige motivatie om de trekker van je sniper rifle meermaals over te halen. Tien missies lang sluip je door vijandig gebied, geef je vanaf een veilige afstand dekking aan bevriende personages en schakel je belangrijke vijandelijke kopstukken uit. Dat alles met weinig meer dan je mes, een handpistool met geluidsdemper en het ultieme wapen der wapens: een sniper rifle

Sniper: Ghost Warrior 2 volgt een vrij realistisch ballistisch model, waarbij je rekening moet houden met de windrichting, de afstand tot het doelwit, de zwaartekracht en je eigen hartslag en ademhaling om dat ene perfecte schot te plaatsen. Hou wel voor ogen dat dit enkel van toepassing is op de allerhoogste moeilijkheidsgraad, want alles daaronder maakt korte metten met iedere vorm van uitdaging doordat een rood stipje in beeld te allen tijde voorspelt waar de kogel uiteindelijk terechtkomt. Kortom, de balans tussen de verschillende moeilijkheidsopties is volledig zoek: easy en medium zijn te makkelijk, de stap van datzelfde medium naar expert veel te groot. Zo nu en dan word je bij opmerkelijke precisie beloond met een bullet-cam en dat gaat nooit vervelen. De camera volgt dan het traject van de afgevuurde kogel en in slow motion zie je hoe die zich door het hoofd van het onfortuinlijke slachtoffer boort.

Lineaire bedoening
Zelfs naar het einde van de game toe – en daar doe je amper vijf à zes uur over – zijn dit de momenten die Sniper: Ghost Warrior 2 aan een nipte voldoende helpen. Het snipen zelf is (weliswaar op de hoogste moeilijkheidsgraad) even uitdagend als geweldig, maar de rest blijft voor verbetering vatbaar. Dat Sniper: Ghost Warrior 2 zo’n lineaire bedoening is geworden, knaagt nog het meeste aan die beloofde sluipschuttersbeleving. Er wordt constant verteld wat je moet doen, in welke volgorde je de nietsvermoedende vijanden moet omleggen en ver afwijken van het afgebakende pad zit er ook niet (vaak) in. Het wispelturige gedrag van de vijandelijke troepen (de ene keer reageren ze bijvoorbeeld wel op de stervende bondgenoot vlak naast hen, de andere keer helemaal niet), waardoor de game meermaals verandert in een frustrerende trial & error-beleving, alsook de manier waarop ze door de Poolse ontwikkelaar heel nauwkeurig in het level zijn geplaatst, zodat er eigenlijk maar één goede manier is om ze geruisloos uit te schakelen, dragen weinig bij aan de onderdompeling in het sniper-wereldje. Jammer, vooral omdat onder die slordigheden altijd het enorme potentieel van Sniper: Ghost Warrior 2 zichtbaar blijft.

Mooier dan de eerste
Grafisch boekt het spel opvallend veel progressie ten opzichte van het spuuglelijke eerste deel. Dit komt vooral omdat de makers de achterhaalde Chrome Engine 4 achterwege laten en ditmaal aan de slag zijn gegaan met de CryEngine 3, de grafische motor van Crytek, die onlangs nog voor het wondermooie Crysis 3 gebruikt werd. Dat wil overigens niet zeggen dat Sniper: Ghost Warrior 2 visueel het hoge niveau haalt van een Crysis 3, maar met deze geavanceerde engine onder de motorkap, ziet het er in ieder geval al een stuk beter uit dan zijn voorganger, ookal is de gevarieerde spelwereld niet altijd met evenveel zorg uitgewerkt en valt het spel regelmatig te licht uit wat textures betreft. Bovendien werden we nog iets te vaak geconfronteerd met kleine, vervelende foutjes, maar gelukkig zijn ze niet zo frequent aanwezig als in dat verschrikkelijke eerste deel.

Overbodige multiplayer
Naast een tien missies durende campagne is het spel ook van een online modus voor maximaal twaalf spelers voorzien. Maar met twee speelvelden en slechts één spelmodus (een traditionele Team Deathmatch van zes tegen zes) is deze nogal magertjes te noemen. Online is het een camp-walhalla van jewelste en een verschrikkelijk saaie bedoening. Het was in onze testsessies veel leuker om naar voren te rushen met onze handgun, om al die nietsvermoedende sluipschutters uit te schakelen met een koelbloedig hoofdschotje en dat kan toch niet de bedoeling zijn in een volbloed snipergame. Sniper: Ghost Warrior 2 doet het ook zonder de franjes, die we normaal zijn gaan vinden sinds de Call of Duty’s en Battlefields van deze wereld ons daarmee verwend hebben. Om maar te zeggen: deze modus verdrinkt in zijn eigen overbodigheid.

Koester geen illusies, Sniper: Ghost Warrior 2 is in alle opzichten een budgettitel. Op zich weinig mis mee natuurlijk, want zo wordt ie met z’n lage adviesprijs ook op de markt gezet door City Interactive zelf. In alles een betere game dan zijn dramatische voorganger, bij momenten zelfs geweldig (het snipen zelf), maar tussen die momenten in oogt het allemaal wat te gemakzuchtig en blijft het fors voor verbetering vatbaar. Dat bevredigende gevoel van dat perfecte schot, waarmee we een nietsvermoedende vijand vanaf anderhalve kilometer omleggen, zorgt in extremis voor een kleine voldoende en doet ons stiekem toch uitkijken naar een volgend deel. Een opvolger die, laten we daar heel duidelijk in zijn, alle registers zal moeten opentrekken om ons te kunnen overtuigen. Het eerste deel ging maar liefst 2,5 miljoen keer over de toonbank en al wie achteraf geen spijt had van zijn aankoop, kan in principe ook deze sequel blindelings aanschaffen. Dat verandert echter niets aan ons vernietigende eindoordeel: City Interactive heeft zijn best gedaan om hier iets van te maken, maar soms is alleen je best doen niet genoeg.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman

Oordeel Sniper: Ghost Warrior 2 Limited Edition (Xbox360)

• Originality 55