SoulCalibur II (NGC)
92 100 1

Review SoulCalibur II (NGC)

Paul Jones: SCII is 1 van de weinge games waar ik op wachtte. En dan krijg ik hem 3 dagen te laat binnen ook, ik kon de leverancier wel schieten man. Maar hij is wel de moeite waard. Ik bedoel het ziet er goed uit en die besturing is gewoon perfect, elke karakter heeft gewoon zo'n 100 moves die je kan uithalen. Als je het spel vaak genoeg speelt, en dan wel in achtereen volgende periodes waar geen maand tussen zit dan kan je dit spel echt gewoon masteren. Zolang je maar niet eerst A drukt om iemand horizontaal te rammen, vervolgens op Y om verticaal te slaan en oh niet te vergeten als dodelijke klap een schop erachter aan met X. Daarmee kom je niet ver op de hogere niveau's.

Bij Soul Calibur II zul je echt gewoon moeten nadenken bij elke stap die je neemt en elke move die je maakt je vijand in de gaten blijven houden zodat je zijn aanval kan blokken. Ook al is het een speciale move of de sterkste aanval, als je maar goed timed kan je elke move blokken. Je zal ook verder komen met knoppen combinaties die je weer specials laten doen die soms zware schade bij de andere creëren, Op die manier kan je tegenstanders verslaan binnen 5 seconden Vecht door de Weapon Master en baan een weg door het verhaal, en versla je je vijanden door ze gewoon in elkaar te slaan, of via speciale missie?s. Zo zal je niet altijd iemand op de normale button bash manier kunnen verslaan, je moet ze uit de ring gooien, vloeren tegen de muur aanslaan, wees niet verbaasd als het niet lukt van die missie?s zijn vaak moeilijker dan je denkt.

Elke character heeft 14 wapens om mee te knokken. Met elk zijn voor-en nadelen. Je kan met een zwaar wapen de vijand verwonden, maar als je blockt zul je nog steeds schade oplopen. Als een missie niet lukt, kan je met een andere wapen het misschien wel halen. In elke match die je speelt krijg je aan het einde als je nou wint of verliest (als je wint krijg je meer natuurlijk) Goud en Experience points bij de Weapon Master. Met het goud koop je natuurlijk je wapens, nieuwe pakjes, en ook speciale dingen als exhibition theaters, waar je bijvoorbeeld Link een vechtdemo ziet geven in zijn eentje. Als je alles wil kopen zal je niet alleen de Weapon Master moeten spelen, maar ook de Arcade, Time Attack en andere modi allemaal moeten spelen, want een nieuw pakje kost al snel een 22.000 goudstaafjes. En de Experience points, dat is iets wat zeg maar jou level aangeeft. Hoe meer je WM speelt hoe beter je word. Op dit moment ben ik level 36 met een 91500 Exp. Points, dat geeft mij de benaming Iron Mercenary.

Dan heb je nog de multiplayer die gewoon geschikt is voor iedereen. Laatst speelde ik met mijn broertje. Ik denk ik ga hem ownen, maar nee man, ik win de eerste 2 matches maar daarna kickt mijn hij aars met Yoshimitsu bij Kilik zonder ook maar geraakt te worden. Het spel is gewoon toegankelijk voor iedereen waardoor je zeer leuke gevechten met een andere vriend kan hebben. Heb je een vriend die net zo goed als jou is, zet dan de tijd maar uit, want dan kan het echt een lange zit worden. Je blijft gewoon aan het spelen, en wil het steeds weer doen.

Er zijn ook zoveel opties in dit spel dat je wel lang bezig bent om het allemaal te halen. Er zitten echt flink wat uren in om alle wapens te kopen, de volledige WM uit te spelen, time attack te halen, alle karakters op het moeilijkste niveau in arcade, of speel 50 rondes tegen vijanden zonder dat je leven aan het einde van elke match volledig word bijgevuld. Hier ben je een tijdje mee bezig, en is er genoeg te doen als je de ene mode zat word dat je zo verder kan in de andere. Heb je genoeg geld om 4 games per maand te kopen of koop je maar 1x in de 3 maanden iets nieuws, het maakt niet uit dit spel moet je hebben.

Vandaag een nieuwe Cijfers en Letters met Link: Vandaag leren we de 6!

Bas: Soul Calibur II is een mooi verzorgd spel. Dit komt in de gameplay vooral naar buiten, maar mensen die blind of doof zijn zullen ook heel wat missen. SCII ziet er super mooi uit, het is misschien niet vernieuwend, maar de karakters zijn gewoon tot in de naden van hun kleding volledig 3d. De animaties zijn allemaal zo soepel, dat het gewoon echt lijkt. Toch heb je nog wel eens dat als je tegenstander in de lucht hangt en je wil hem met een homerun de arena uitslaan, dat hij opeens verspringt naar een blockhouding. Dit is jammer en soms zelfs irritant als het net dat beetje health is bij een eindbaas.

De arena's zien wel er iets minder gedetailleerd uit, maar nog steeds mooier dan in de gemiddelde vechtgame. Jammer is wel dat de arena's niet erg interactief zijn. De ring-outs zitten nog steeds in het spel en nu zijn er ook wall-combo's mogelijk, maar de omgevingen veranderen (lees: worden helemaal verbouwd door de brute gevechten) niet door het gevecht heen. Tijdens gevechten luister ik gewoon niet naar het geluid en dit wil je toch. Elke klap klinkt alsof hij direct uit de arena komt. Door de klappen heen zeggen de fighters vaak korte zinnetjes. Dit zorgt er voor dat je de karakters als echte personen gaat zien die ergens ruzie over hebben en dit als echte Japanners uitvechten met flinke moves. De achtergrond muziek verschilt per arena en is mooi aangepast aan de sfeer van de arena. Standaard staat deze muziek wel aan de harde kant en overheerst iets te veel in het gevecht.

Soul Calibur is voor vele gewoon de beste vechtgame ooit en ik ben hier zeker één van. Het was gewoon een heel goed uitgebalanceerde spel. Helaas was dit zo, want SCII is net ff iets beter. De countermove en de wall-combos zijn toegevoegd, zodat er gewoon meer diepgang in het gevecht komt. Als Nightmare met zijn zwaard aan het rammen is, wil je niet bij een muur staan. Als een Jezus wordt je tegen de muur opgenageld en voelt gewoon de pijn door het lijf van karakter gaan. Het zal ook iets moeilijker zijn om een ring-out te krijgen. Bij deel 1 had je nog wel eens dat je door een foutje uit de arena viel, maar nu moet je er echt met een flink uit worden gegooid. Het is er dus allemaal wat mooier op geworden en er zijn kleine puntjes aangepakt, maar eigenlijk is het meer een add-on. Dit is dus het spel waar ik op hoopte want na een aantal jaar is er geen fighter uitgekomen met beter gameplay als Soul Calibur. Dus waarom zouden ze moeilijk gaan doen. THPS is er ook per deel beter op geworden en SCII heeft hetzelfde gedaan.

Damn, ik háát die maillot. Weer me hele zakie afgekneld!

Paul: Soul Calibur 2 is een spel dat je zeker moet kopen, zelfs de mensen die normaal fighting games niet leuk vinden kunnen met dit spel zelfs leuk vinden. Het spel heeft ongelofelijk geluid, alleen hadden ze een ander iemand moeten nemen om Fight te roepen want die stem is echt FOUT. De gameplay is gewoon heerlijk en werkt super. En de graphics zijn ook ongekend mooi, alleen zijn er soms fouten die net de cijfer naar beneden halen. En de replay is super, je blijft bezig en je kan het spel de komende jaren uit de kast blijven trekken om vervolgens heerlijk te gamen.

Bas: SCII is gewoon het beste vechtspel van dit moment. Er zijn weinig veranderingen met deel 1, maar deel 1 was perfect en deel 2 is .. uhm.. perfectér. Er zijn nu counter-moves en wall-combos mogelijk en het is net even allemaal wat beter uitgebalanceerd. Het ziet er een stukje mooier uit en de sound zit prima in elkaar. De Cube heeft nooit echt veel fighters gekend, maar dit is gewoon verreweg de beste en kan ook prima concurreren met games als Tekken en Virtua Fighter.

Oordeel SoulCalibur II (NGC)

• Gameplay 100
  • Sound 95