Super Smash Bros. Melee (NGC)
87 100 1

Review Super Smash Bros. Melee (NGC)

In deze review vertel ik je alles over Super Smash Brothers Melee. Geniet en wees klaar voor Super Smash Brothers Melee! Op 24 Mei 2002 is het vervolg op de onmiddelijke klassieker Super Smash Brothers uitgekomen in Europa. Super smash Brothers Melee is een feit. Als je het hebt over een spel met eindeloze replay-waarde denk je vrijwel meteen aan SSBM. En waarom dan? Dat leg ik je uit in deze review.

Toen ik mijn versie van SSBM in mijn paarse kubus stopte kreeg ik te maken met een prachtige intro. De graphics zijn er geweldig in, water wordt zeer realistisch weergegeven en mijn Gamecube vertoonde nog geen kleine schokjes of je hoorde hem zoemen. Nee, de Gamecube deed het met gemak. Toen ik op start drukte na het zien van het intro filmpje kwam ik in een leuk menu terecht waar mij een van de 5 betreffende keuzes te wachten stond: 1P mode, Vs. Mode, Options, Trophies en Data. Ik zal even toelichten wat elke keuze precies inhoud. 1P Mode:
Deze mode is de single-player versie van SSBM van hieruit kun je kiezen uit classic. Classic houdt in dat je hetzelfde vecht-systeem als bij Super Smash Brothers in de single-player optie volgde. Je kiest je character, je aantal levens en het AI-level van je tegenstander. En je begint met spelen.
Je krijgt nu willekeurig een tegenstander voor je neus. Maar in deze speelmode zul je niet alleen gewone tegenstanders tegenkomen, maar ook een tegenstander die bijvoorbeeld supergroot is en dan werk je samen met nog 2 andere characters om hem te verslaan. Ook zijn er in deze speelmode nog mini-games die varieren van target test tot een minigame waarin je trophies in een soort zone moet slaan om ze in je bezit te krijgen. Als laatste test van je vaardigheden krijg je in deze speelmode een spectaculair weerzien. Je mag het opnemen tegen de Master Hand! En bij SSBM is dat moeilijker dan verwacht, want de AI is omhoog geschoten. Althans dat is goed te merken in de wat hogere stand.

In de 1P Mode kun je ook nog kiezen uit event match. Deze nieuwe modus houdt in dat je allemaal zeer varierende minigames op je bordje krijgt. 51 om precies te zijn. De minigames kunnen varieren van het verslaan van een Giant Bowser tot het beschermen van het laatste Yoshi-Ei. De minigames zijn allemaal gebaseert op de gevechten in SSBM. Een prima optie voor veel vermaak dus.

Daarnaast kan je ook nog het Stadium binnen treden om de Home-Run contest te spelen. Hierbij is het de bedoeling dat je een zandzak zo ver mogelijk slaat. Dit doe je door hem eerst te verwonden en dan keihard weg te rammen. Je kunt in het stadium ook nog eens de target test gaan spelen. Dit houdt in dat je je vergrijpt aan het zo snel mogelijk alle 10 de doelen kapot maken. Dit alles doe je in speciaal voor het character en zijn bijzonder eigenschappen ontworpen level. Dit komt er dus op neer dat je bijna perfecte controle en goed gebruik van de speciale eigenschappen van je character moet gebruiken. En dan kan je in het stadium ook nog eens de Multi-Man Melee optie voor je kiezen te krijgen. En deze bestaat weer uit 3 onderdelen. Het eerste is de 15 minute multi-man melee. hierin moet je het 15 minuten volhouden tegen de bekende wireframes uit de race to the finish minigame. Ook heb je de 100 man melee mode. Deze houdt in dat je het tegen 100 wireframes moet opnemen. Niet allemaal tegelijk, maar met 4 tegelijk. En dan heb je ook nog de gewone Multi-Man Melee. En die houdt in dat je het tegen wireframes moet opnemen die jou er bijna met 1 slag al uitslaan. Hoezo God straft meteen?.

Dan is er ook nog de Adventure mode waarin je een heerlijke optie voor je opgediend krijgt. Het is de bedoeling dat je als een 3d-side-platformer door levels heen loopt en het einde weet te behalen. Zo moet je in Hyrule je door ondergrondse kerkers heen zien te werken.en je krijg je het aan de stok met de tijd in de zeer bekende "ontvlucht de basis die op scherp staat als een soort van Samus Aran" mode.

En als je alle 25 characters in je bezit hebt komt de kans om de All-Star mode te behalen ook nog voorbij. Deze haal je door met alle 25 characters de classic, adventure of target test te halen. De all-star mode houdt in dat je het in willekeurige volgeordetegen alle characters moet opnemen en je hebt er tussendoor drie te gebruiken hartjes voor. Probeer deze maar eens te overleven.

Vs. Mode (Deze optie is alleen aan te raden als je in het bezit bent van een vriendenkring):
- Melee, In deze mode kan je met 3 vrienden/vriendinnen(ja, girlgamers bestaan.) of met minder of zelfs in je eentje het tegen een zelf in te stellen aantal bots vechten. Dit is gegarandeerd de beste optie die in het hele spel zit. Je kunt ook teams kiezen en de kleuren van je character veranderen.

Special Melee, hierbij kun je uit veel verschillende opties kiezen. Het zijn allemaal variaties op de gewone melee mode. Bijvoorbeeld de giant mode hierbij is iedereen supergroot of de tiny mode dan ben je superklein. Deze optie zorgt gegarandeerd voor zeer melige momenten.

Op het moment dat je de intro ziet besef je dat Nintendo werkelijk haar troon opnieuw bestijgt. Na de staatsgreep van Sony's Playstation zag het er slecht uit voor Nintendo. Maar ze wisten er zich bovenop te werken, want na de komst van de GBA is de handheld-wereld in handen van Nintendo. En met die Console's komt het ook wel goed, want de concurrentie van de Xbox is momenteel niet echt bedreigend te noemen. Toch laat Nintendo weer zien dat ze in staat zijn tot grootse dingen. Op het moment dat de intro van SSBM begint heb je het gevoel dat je echt in een nieuwe wereld terechtkomt. Dat komt door het enorme grafische geweld de typerende karakteristieke personages en de snelheid die wordt afgebeeld. Natuurlijk is het ietwat overdreven als je hem voor de 2e keer ziet, maar mij blijft die intro me verbazen.

De graphics van SSBM zijn werkelijk te gek. De heerlijke animaties en de oogverblindende ontploffingen zorgen voor een waar spektakel. De characters zijn zeer gedetailleerd weergegeven en hebben ook allemaal een eigen vechtstijl en dat is goed te zien. Je ziet ook duidelijk wat voor personage het is. Ganondorf ziet er zeer gespierd uit en is daarom een personage wat op kracht speelt. Link is meer iemand die heel erg op zijn techniek bouwt en de snelheid van Fox valt direct op. En dat alleen door het uiterlijk. De geweldige weergegeven spelwerelden zijn werkelijk fantastisch en je mag wel oppassen dat je er niet door wordt afgeleid, want je bent er werkelijk geweest. Het enige waar ik nog wat op af te geven zou kunnen hebben is dat je heel soms als je het beeld stil zet je in een deel van de map verdwijnt en als het ware er half door bent opgeslokt. Ook is een nare eigenschap dat je personage op een schuin vlak rechtop lijkt te staan en met een voet in het niets zweeft. Het voordeel is echter dat dit niet op valt door de hoge speelsnelheid van de game. en omdat je het ook alleen ziet als je het beeld stilzet. En de kleurrijke graphics maken alles ruimschoots goed op dit gebied.

De sounds in deze game zijn ook werkelijk geweldig iedere map heeft zijn eigen deuntje dat er subliem bij past. Ook klinkt het geluid nog eens haarscherp. Het gejuich van je fans is werkelijk oppeppend om aan te horen als je net een mooie combo uitvoerde en voor je tegenstander is het werkelijk deprimerend. Ook is het gejuich geheel bij het personage aangepast, Ganondorf heeft bijvoorbeeld een soort aanmoediging van een kerkkoor dat op duistere wijze zijn naam bezingt. Op deze manier heb je als goederik echt het gevoel dat je er voor moet gaan om de wereld te redden. De sound zuigt je echt goed op in de game en heeft grote invloed op de spanning.

De gameplay is eigenlijk wel het meest fantastische aan deze toch al goede game. Op het moment dat je je eerste klappen uitdeelt merk je dat het niet blindweg "Tekken-Virtuafighter knopje rammen is Tekken-Virtuafighter". De gevechten die je levert vereisen bij iedere tegenstander inzicht, omdat elk character zo verschillend is en zijn eigen moves en vechtstijl heeft moet je je continu aanpassen om je tegenstander(s) een stap voor te blijven. Dit idee komt eigenlijk pas goed tot zijn recht op level 9 van je tegenstander, want daarvoor zijn ze eigenlijk te makkelijk. Een goede aanpassing aan de verschillende maps is ook van groot belang. Bij de Brinstar-map komt er telkens lava omhoog, pas hier dus voor op en haal er zelfs je voordeel uit door je tegenstander er in te gooien. Deze som van gameplay zorgt al voor uren speelplezier, maar er is nog meer. Er zijn ook items. En de verschrikkelijke varieteit in items kan de hele match op zijn kop zetten. Bijvoorbeeld ben je net Jigglypuff hard aan het verslaan pakt hij een warpstar en vliegt keihard op je gezicht. Dit soort acties kunnen de hele loop van de match veranderen. Het is dus de bedoeling dat je deze veel gebruikt en er ook voor oppast. De pokeballs zijn de grote favoriet van de tegenstander en hij zal ze altijd pakken. Terwijl hij bijna geen gebruik maakt van de rest aan items. Een klein AI-foutje wat helaas wel jammer is. Al met al is deze gameplay dus geweldig. Maar als je dan een potje tegen je vrienden speelt is het echte werk pas begonnen. De verslaving om je tegenstander een mep te geven is geweldig en om hem/haar flink te vernederen is nog mooier. De heerlijke verscheidenheid aan combo's draagt ook veel bij aan de gameplay. Ik schat dat je met ieder personage zo'n 20 combo's kan maken. En dan zijn er nog wel eens 25 characters. De mogelijkheden zijn dus eindeloos. Helaas dat je de CPU op een gegeven mment door begint te krijgen. Het is zeer bijzonderhoe snel hij bijvoorbeeld reageert met een schild. Het schild kan op de een of andere manier ook weerkaatsen en ook dat kan hij in een keer doen. De CPU heeft zo zijn voordelen. Je kunt trainen voor meer snelheid en reactievermogem, maar vrienden zijn echt een must als je geheel nieuwe stijlen wil leren toepassen.

En aangezien er zoveel te dingen te doen zijn is deze game ook eeuwig houdbaar, want naast de wijde bezetting aan gameplay zijn er nog zoveel opties die je kunt doen. Een hele goede vondst is denk ik de trophie collectie. De trophies varieren van mario's tot allerlei onbekende spelfiguren uit de nintendowereld. Bij de trophies staan beschrijvingen die je veel leuke weetjes geven over de nintendowereld. Er zijn 2 manieren waarop je trophies kunt halen. De eerste manier is door gewoon het spel te spelen en ze op te pakken af en toe verschijnt er een. De tweede manier is dat je tijdens het spelen punten kunt halen die de cube omrekent in muntjes. Deze muntjes kun je inzetten in een loterij. Hierdoor kun je nieuwe trophies halen. De beste manier om muntjes te halen is door veel met vrienden te spelen(oeps, sorry jij moet er dus wat langer voor werken....:P). Het mooie aan de trophies is dat je er wel meer dan 300 kan halen! Een hele slimme zet van HAL want zo blijf je de game spelen.

Over SSBM kun je zeggen wat je wilt, maar de mensen met een ps2 of een Xbox zullen na deze game hebben te gespeeld erachter komen dat nintendo nog nooit zo lekker was. De kiddy waarheid achter Nintendo is meer een hereniging met je kinderlijke ik en de heerlijke ravage die je bij SSBM kan aanrichten is daarom ook een zeer welkome ervaring. Door middel van heerlijke gameplay, prachtige graphics en ijzersterke sound te combineren heeft HAL een zeer waardige opvolger van SSB weten te maken. De game brengt veel nieuwe dingen terwijl het oude recept ongeschonden blijft. Je tegenstander is wat beter geworden en dat zul jij dus ook moeten worden. Een must-have voor de mensen die vrienden hebben en mensen die willen doen alsof ze vrienden hebben.

Oordeel Super Smash Bros. Melee (NGC)

• Graphics 77
  • Gameplay 88