The Wheelman (PS3)
78 100 1

Review The Wheelman (PS3)

“I live for this shit!”. Het zijn de woorden die ik naar de televisie schreeuw als de virtuele Vin Diesel op het dak van zijn auto zwaait. Op hoge snelheid springt Vinnie van zijn auto naar de luchtige cabriolet die voor hem rijdt. Dit terwijl hij een minuut geleden nog achterstevoren, in slow motion, de motoren onder vuur nam die ons van alle kanten belaagden met machinegeweergeratel. Wheelman is de optelsom van snelle wagens, Hollywood spektakel en filmheld Vin Diesel.

Spaanse klanken verwelkomen de speler bij het opstarten van Wheelman. Een wijds shot van Barcelona verklapt welke stad de speeltuin is van Vin Diesel. Vinnie staat misschien met voor- en achternaam op de verpakking, in dit avontuur luistert hij naar de naam Milo Burik. Vergis je niet, Milo is in alles hetzelfde als Vinnie. Van de kale kop en brede schouders tot de zware mompelende stem, jij bent Vin Diesel.
Milo is een wheelman, een professionele chauffeur die meestal aan de verkeerde kant van de wet staat en alle voertuigen met wielen kan besturen. Een geheimzinnige dame is verantwoordelijk voor zijn aanwezigheid in de Spaanse hoofdstad. Al snel ontvouwt zich een verhaal over rivaliserende bendes die stuk voor stuk spectaculaire klusjes hebben voor onze spierbundel. Aanvankelijk is er ook geen twijfel mogelijk waar we Milo kunnen vinden, achter het stuur.

De verschillende bendes sturen Milo door de straten, pleinen, metrotunnels en steegjes van Barcelona. Milo moet opdraven voor alle klussen waar een wheelman gevraagd wordt. Je zult auto’s stelen, vijanden ontvoeren, bazen rondrijden, metro’s achtervolgen en heel veel objecten vernietigen. Maar het maakt helemaal niet uit waarom je op hoge snelheid door de stad scheurt, Wheelman draait om dikke actie en spektakel. De besturing van de auto’s is arcade en zal je nooit in de weg staan. Terwijl je soepel door de kleurrijke stad rijdt kan je van auto wisselen door achter het model naar keuze te rijden en met een druk op de knop springt Vinnie naar zijn voorganger. De vorige eigenaar laten we achter op het asfalt en een nieuw racemobiel is bemachtigd. Daarbij wordt spectaculair rijgedrag beloond met een oplopende focusmeter. Gebruik focus als turboboost of spaar het op voor slow motion acties. Aangezien rivaliserende bendeleden naast je zwermen in auto’s en op motoren is het vermakelijk om de volledige focus te gebruiken om de belagers voor of achter je auto in slow motion onder vuur te nemen. Begrijp me niet verkeerd, dit is vet. Wie anders dan badass Vin Diesel tovert deze moves uit de mauwen van zijn veel te strakke shirt?

Wheelman is te omschrijven als een actievolle racegame maar stiekem probeert de game ook een GTA te zijn. Ik had het niet gezocht achter een snuiter als Milo Burik maar hij kan Barcelona ook te voet verkennen. Dit geeft de speler de vrijheid om naar de volgende missie te wandelen die staat aangegeven op de plattegrond. Je zou wel goed gek zijn want het virtuele Barcelona is niet toeristisch genoeg om lopend te verkennen. De makers hebben zich behoorlijk laten gaan bij het maken van de stad. Naar mijn weten komt de steeg bij de basis van de Roemeense maffia niet uit bij het wereldberoemde huis van Gaudi.

Niemand heeft Vin Diesel verteld dat Wheelman slechts een spelletje is. Hij doet zo zijn best om in de tussenfilmpjes duidelijk te maken dat hij een wheelman is. Hoe belangrijk de zaken ook zijn, Vinnie mompelt slechts dat hij thuis hoort achter het stuur. Daarbij is de arme jongen overduidelijk naar de sportschool geweest voor deze virtuele rol. Het is daarom bijna komisch dat andere personages even breed zijn als Signor Diesel. Vervolgens zien ze er ook nog eens stoerder uit met baardjes, littekens, accenten of tatoeages van draken.

Zolang Milo achter het stuur zit is alles koek en ei op gameplay gebied. Als het stuur wordt verruild voor een stoep zit Milo in de problemen. De actie speelt zich dan af in third-person en pakt uit als een middelmatige shooter. Het pistool heeft oneindig kogels maar liever leg je vijanden neer met één van de machinegeweren. De besturing werkt matig en slechts sommige wapens zijn krachtig genoeg om flink schade te veroorzaken. Het gebrekkige coversysteem bewijst dat Vinnie te weinig Gears of War heeft gespeeld. Simpelweg hurken achter een object dat toevallig tussen jou en de vijand staat is geen coversysteem.

Eigenlijk zou Milo altijd in de auto moeten blijven zitten. Daar ligt duidelijk de funfactor van Wheelman. Na het voltooien van een missie word je getrakteerd op nieuwe sidemissions die op de landkaart prijken. Deze extra missies zijn de enige reden om de controller nog op te pakken na het uitspelen van de hoofdmissies, een multiplayer is nergens te bekennen. Eindig alle sidemissions met een “S” score en je krijgt de “I live for this shit” Trophie, de stoerste in de game. De aankleding van dit Spaanse avontuur is afdoende om een vermakelijke spelwereld neer te zetten. De stad is kleurrijk, objecten kunnen kapot en schade aan de auto geeft je echt het gevoel de wagen tot op het bot te hebben afgeragd. De grafische stijl doet dan ook meer denken aan de nieuwe Burnout dan het laatste deel in de GTA serie. Op het gebied van de audio zijn drie aspecten belangrijk: de stem van Vin Diesel, wapengekletter en muziek uit de autoradio. Met de stem van Vinnie zit het helemaal goed, in de vele tussenfilmpjes staat hij als vanouds zwaar in de microfoon te hijgen. Het geluid van ratelende machinegeweren en botsend staal is onderhoudend maar niet meer dan dat. De autoradio laat je kiezen tussen enkele muziekstijlen en vooral de Amerikaanse Country muziek en de Spaanse klanken weten de sfeer van de game leuk te onderstrepen.

Vin Diesel heeft me positief verrast met Wheelman. Deze actievolle racegame maakt veel dingen belachelijk maar neemt spektakel bloedserieus. De game vindt keer op keer een goed excuus om je achter het stuur te plaatsen om Barcelona onveilig te maken. Het verhaal mag dan niets voorstellen en de schietmissies slaan de plak mis, het warme asfalt maakt alles goed. Zoveel spektakel beleef je alleen in een auto als Vin Diesel achter het stuur zit.

Deze game is gereviewed door Brat

Oordeel The Wheelman (PS3)

• Eindcijfer 78