Tokyo Mirage Sessions FE Encore (Switch)
80 100 1

Review Tokyo Mirage Sessions FE Encore (Switch)

Nintendo heeft de afgelopen jaren veel Nintendo Wii U-spellen opnieuw uitgebracht op de Nintendo Switch. Echter, de Wii U-spellen die ik graag zou willen spelen op de Nintendo Switch - Xenoblade Chronicles X en Tokyo Mirage Sessions #FE - kwamen tot op heden niet in deze plannen voor. Nu is dit echter voor 50% gelukt. Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is de tweede kans voor een titel die maar weinig mensen op de Wii U gespeeld zullen hebben. Tokyo Mirage is een spel dat voortgekomen is uit de aankondiging uit 2013, toen het nog Shin Megami Tensei X Fire Emblem heette. Het uiteindelijke spel is een cross-over, maar wel eentje met een eigen smoel.

Volg je dromen
Het verhaal speelt zich zoals de naam al doet vermoeden af in Tokyo. Het geeft je een kijkje in de Japanse idolen-industrie. Als idool ben je een ster in Japan en kun je erg goed zingen en dansen.Jij speelt Itsuki Aoi, een jongen die in aanraking komt met de idolen-industrie en gaat werken voor Fortuna Entertainment: een bedrijf dat zich niet alleen bezig houdt met idolen. Bijna alle idolen van Fortuna Entertainment leiden een dubbelleven als Mirage Masters. Mirages zijn een soort van demonen die alle energie uit mensen zuigen, ze zijn voornamelijk op zoek naar andere idolen om leeg te zuigen. Je kunt ze vergelijken met de demonen uit Persona (voor de mensen die het niet weten, Persona is een spin-off van de Shin Megami Tensei-spellen). De Mirage Masters kunnen fuseren met vriendelijke Mirages om de slechte Mirages te verslaan. De goede mirages zijn allemaal Fire Emblem-personages, voornamelijk uit de eerste Fire Emblem en Fire Emblem Awakening. De Mirages veranderen in een wapen zoals een zwaard of lans als ze fuseren met hun meesters. Itsuki wordt bijvoorbeeld ondersteund door Chrom, die tijdens gevechten verandert in een zwaard. Het verhaal draait voornamelijk om Itsuki, die steeds hechter wordt met een groep andere personages gedurende het spel. De personages zijn allemaal erg interessant en de lokalisatie is goed gedaan. Veel van de interactie met de personages vindt plaats via een in-game sociale chatdienst. De gesprekken die je op deze manier voert zijn vaak hilarisch en je hebt soms keuze-opties. Ze gebruiken zelfs stickers! Het verhaal is verder ondanks de duistere momenten vrij luchtig te noemen.

Optreden
De gelijkenissen met de Persona-spellen zie je terug in de kerkers: die zijn rondom één personage gecentreerd. Deze kerkers zijn allemaal uniek en hebben een eigen gimmick. In de tweede kerker staat bijvoorbeeld een fotograaf centraal en staan overal camera’s. Als de camera’s een foto van je kunnen maken word je terug naar het begin van de kerker gezet. Om dit te voorkomen zul je er dus voor moeten zorgen dat je niet gezien wordt. In de kerkers zitten alle slechte Mirages die bevochten moeten worden. Het gebruikte gevechtssysteem vertoont veel gelijkenissen met het systeem uit de Shin Megami Tensei-games. Zo zijn alle namen voor de verschillende magische aanvallen gelijk en wordt het ontdekken van de zwakte van een vijand beloond door een zogenaamde Session Skill. Dit is in de essentie een follow-up aanval van één of meerdere vijanden. Session Skills zijn het belangrijkste onderdeel van het gevechtssysteem en het is dan ook zaak hier veelvuldig gebruik van te maken. De Session Skills gaan gepaard met veel (lange) animaties. Op de Switch-versie kun je dit gelukkig uitzetten, wat de gevechten korter maakt. Je bent niet de enige die gebruik maakt van de sessies, vijanden en eindbazen kunnen deze ook gebruiken. Dit zorgt ervoor dat een goede dosis strategie in de gevechten nodig is, waardoor ze nooit vervelen. Tokyo Mirage is gelukkig wel erg toegeeflijk wat betreft het genezen van je team. Je kunt op ieder moment uit een kerker teleporteren. Het kan zomaar eens gebeuren dat je overdonderd wordt door een groep vijanden met gemene Session Skills. Na het verslaan van al die vijanden stijgen Itsuki en zijn vrienden natuurlijk in level, dit gaat gepaard met de bekende ‘’ping’’ geluidjes van Fire Emblem. Dit vond ik zelf een erg leuke toevoeging.

Backstage
Personages stijgen in level en worden daardoor sterker, maar nieuwe vaardigheden krijgen ze voornamelijk van hun Mirages. Het veranderen van de vorm van de Mirage gebeurt in de Bloom Palace, een ruimte vergelijkbaar met de Velvet Room uit Persona of de Cathedral of Shadows uit Shin Megami Tensei. In Tokyo Mirage heb je Tiki om je te helpen met het uitzoeken van het nieuwe wapen voor de Mirage. Het wapen bevat weer nieuwe vaardigheden die tijdens het vechten ontgrendeld worden. Op een gegeven moment heb je het wapen meester gemaakt en wordt het misschien weer tijd voor een nieuwe. Soms is dit niet zo handig met het oog op bepaalde zwaktes of juist sterke eigenschappen van het huidige wapen.

Encore
Voor de nieuwe content hoef je de Encore versie van Tokyo Mirage niet per se te halen. Wel bevat de Switch versie alle Wii U DLC, mocht je dat nog niet gespeeld hebben. Dit zijn voornamelijk extra kostuums en drie extra kerkers die via de Bloom Palace te vinden zijn. Deze kerkers geven je de mogelijkheid om sneller in level te stijgen, sneller vaardigheden te krijgen of om sterkere vijanden te verslaan. Deze kerkers zijn een goede toevoeging, omdat je op deze manier op een snelle wijze al je personages op hetzelfde level kunt krijgen. Er is wel wat nieuwe content aanwezig in de vorm van wat extra achtergrondinformatie voor de personages, wat is verwerkt in de zijmissies. Als laatste is er nieuwe muziek aanwezig. De muziek in Tokyo Mirage is fantastisch. Nummers als Reincarnation, Give Me en Feel luister ik met plezier en de nieuwe muziek is van eenzelfde goede kwaliteit. De verbetering in laadtijden valt ook op, deze zijn nu een stuk korter ten opzichte van de Wii U-versie.

Tokyo Mirage Sessions #FE: Encore is de tweede kans die het spel verdient. Je zou het kunnen zien als een Persona-game met een Fire Emblem-sausje. Het verhaal en de setting zijn erg origineel. Ik kan zo geen ander spel opnoemen dat je een kijkje geeft in de Japanse idolen-industrie. De personages zijn allemaal interessant en goed uitgwerkt. Het gevechtssysteem is interessant en gaat niet snel vervelen. Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is een zeer goede toevoeging aan de immer groeiende bibliotheek aan JRPG’s op de Nintendo Switch.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma

Aantal keer bekeken: 4299

Laagste 2 prijzen voor Tokyo Mirage Sessions FE Encore (Switch)