Total War: Shogun 2 (PC)
95 100 1

Review Total War: Shogun 2 (PC)

Er heerst een duistere sfeer in Japan. De stilte wordt enkel verbroken wanneer er sporadisch metaal tegen elkaar botst. De leider spreekt ons toe. Het speeksel vliegt uit zijn mond terwijl hij ons toeschreeuwt. Zijn woorden wekken onze lust naar bloed op. De laatste stemgeluiden van de leider sterven weg. De chaos breekt los…

Bovenstaand scenario zal je meerdere malen tegenkomen in deze langverwachte game. Shogun II is de nieuwste telg in de geroemde Total War serie. Deze reeks staat bekend om zijn afwisselende turn based en real time actie, gekaderd in een historisch perspectief. In het turned based gedeelte hou je je voornamelijk bezig met het versterken van je economie, diplomatieke verdragen sluiten en legers aanmaken, waar je rustig de tijd voor kan nemen. Wanneer twee legers tegen elkaar opbotsen wordt deze veldslag uitgevochten in real time. Het is een formule die al meerdere jaren werkt en ertoe geleid heeft dat Total War tot een van groten in zijn genre groeide. Zal Shogun II in het rijtje der groten thuishoren of is seppuku meer op zijn plaats?

Banzaaaaaaaaaaai!

Je begint de campagne met het kiezen van je clan. Elke clan heeft zijn eigen achtergrond, startlocatie, gespecialiseerde manschappen en moeilijkheidsgraad. Door deze verscheidenheid speelt elke clan anders wat de houdbaarheidsdatum ten goede komt. Gelukkig behoudt ontwikkelaar Creative Assembly een uitstekende balans tussen de clans, waardoor niemand in het voordeel is.

Zoals eerder vermeld, kan je op de wereldkaart rustig je stappen plannen. Je hebt nu de mogelijk de kaart in alle mogelijke richtingen te draaien, wat het overzicht bevordert. Verder is er veel aandacht besteedt aan de details, zoals steden die in vuur en vlam staan als ze aangevallen worden, ronddwalende eenheden, voorbijrijdende wagens en vogels die in de lucht fladderen. Het geeft de wereldkaart een pittoreske verschijning die alle fans van deze serie tevreden zal stellen.

Net zoals in het echte leven is schoonheid alleen echter niet voldoende. Nieuwe spelers voelden zich vaak overdonderd door de vele opties en menus.  Hier is echter flink aan gewerkt met een zeer duidelijke, strakke menustructuur. Voor de echte ‘newbies’ onder ons is er een reeks van handige tutorials. Bedenk wel dat Shogun II een game is waar je tijd in moet steken en je dus niet moet verwachten dat je in een mum van tijd heel Azië veroverd hebt. De leercurve is lang, maar ik kan je verzekeren dat het je een heerlijk gevoel het geeft als je een gebiedje na hard vechten onder je bewind gekregen hebt.

En wat is dat vechten heerlijk! Als vanouds springt de game over naar een real-time slagveld waar tactiek en sluwheid belangrijker zijn dan aantallen.  Je leger positioneren op een klein veldje omsloten door een rivier met slechts een nauwe opening is veel slimmer dan als een volleerde Rambo op je belagers afstormen. Je vijanden zijn echter ook niet van gisteren en proberen op allerlei manieren de overwinning te behalen . De A.I. doet immers goed zijn werk. Waar in de vorige delen de computergestuurde eenheden soms eens raar uit de hoek kwamen, is dit in Shogun II heel uitzonderlijk. Ook het weer speelt een rol bij de gevechten. Na elke beurt op de wereldkaart verandert het seizoen. Het is handig om je aanvallen zo uit te spelen dat je met het ideale weer aan de strijd kan beginnen. Zo zullen de brandende pijlen van je boogschutters meer schade aanrichten in de droge zomer dan op een regenachtige winterdag.

Als het gevecht dan uiteindelijk begint, kan je genieten van al het pracht en praal op je scherm. Ik sprak al van een mooie en sfeervolle wereldkaart maar in de gevechten zie je pas wat deze game echt kan. De soldaten zijn enorm gedetailleerd, van het zachtjes meelopen met de groep tot het afslachten van de aanstormende vijand. Ook de slagveldenzelf  mogen er zijn. Deze variëren van grote open vlaktes die door de zon verschroeid zijn tot dichtbeboste gebieden doorspekt met kletterende rivieren.

Al deze elementen zijn ook online beschikbaar. Waar in de vorige Total War games het online luik slechts een kleine extra was, is er deze keer meer aandacht besteed aan deze optie. Eerst moet je je eigen generaal creëren, deze wordt voorzien van een embleem dat je zelf kan ontwerpen. Vervolgens kies je een startprovincie en kan je beginnen met het veroveren van omliggende gebieden. Als je kiest om een stad aan te vallen kom je terecht in een gevecht met een andere speler. Zo kan je je steeds verder in vijandelijk gebied wagen en meer provincies veroveren. Hoewel de verbinding op momenten wegviel, kon dat de pret niet drukken.

Op zoek naar een mier om te n….
Shogun II doet erg weinig fout. Grote missers zijn dus moet je al naar details gaan kijken om een puntje van kritiek te kunnen geven. Ik sprak al over de pracht en praal die deze game kan leveren maar je zal over een aardige PC moeten beschikken om het spel in volle glorie te kunnen aanschouwen. Met de instellingen wat teruggeschroefd ziet de game er nog steeds acceptabel uit maar dan mis je wel een deel van de ervaring. Ook is de A.I. niet helemaal perfect, zo kwam ik bijvoorbeeld in een situatie waarbij een aantal manschappen die bestookt werden door pijlregens, gewoonweg bleven staan. Het zijn deze kleine dingen die na een tijdje spelen opvallen maar nooit storend zijn.

Het is duidelijk dat je door deze game te kopen weinig mis kan doen. Ben je ook maar een klein beetje fan van strategiegames raad ik je aan tot aankoop over te gaan. Je krijgt een uitgebreid totaalpakket met de beste Total War tot nu toe. De prachtige graphics, geslaagde vernieuwingen, verbeterde A.I. en een opgepoetste online modus zorgen ervoor dat Shogun II de nieuwe standaard zet voor toekomstige strategiegames. Alleen de relatief hoge systeemeisen kunnen roet in het eten gooien.

Deze review is geschreven door Jenthe Pondt

Oordeel Total War: Shogun 2 (PC)

• Replay 95