U-Sing Girls Night (Wii)
74 100 1

Review U-Sing Girls Night (Wii)

Ongeveer een halfjaar geleden kwam U Sing op de markt, één van de eerste karaokespellen voor de Wii. De casual console was tot die tijd nog zo goed als ‘karaoke’-loos en de vraag was of U Sing de Wii-gamer kon voorzien in hun behoefte om uit volle borst met de leukste songs mee te blèren. Kennelijk is U Sing hen goed bevallen, want deze zomer ligt de volgende game uit deze reeks in de schappen en is het tijd voor de meiden om zich te laten horen met U Sing – Girls Night!

Back to basic
De basale principes van Girls Night zijn niet anders dan van U Sing. (Zie ook de review van eind vorig jaar: U-Sing (Wii). De microfoon is nog steeds van de partij en nog steeds mag je heerlijk meegalmen met de klanken van de (al dan niet) bekende muziek. De game kent nog steeds punten en commentaar toe naar gelang de zuiverheid en stiptheid van je zingen. Wat echter opvalt ten opzicht van het origineel, is dat de game een stuk vriendelijker is geworden. Tijdens het zingen krijg je alleen positief commentaar te zien (‘goed’, ‘geweldig’ of ‘ongelofelijk’), terwijl negatief commentaar achterwege blijft. Bij het eindoordeel wordt eigenlijk maar één slecht commentaar uitgedeeld (‘afgrijselijk’) en verder wordt vrij subtiel (‘beginner’, ‘niet slecht’) aangegeven dat je geen supertalent bent. Wat ook opvalt, is dat de moeilijkheidsgraden (die overigens van naam veranderd zijn) iets omlaag geschroefd lijken ten opzichte van de voorganger. U Sing was zeker geen makkelijke game, maar de moeilijkheidsgraad bood wel een goede uitdaging ten opzichte van het vrij vriendelijke Singstar. De kritische noot over stukken, die je simpelweg vals hebt gezongen, zorgt soms voor de nodige hilariteit onder vrienden en hoort er eigenlijk gewoon bij. Het is dus zonde dat dit bij Girls Night ontbreekt.

Een positieve verbetering bij de beoordeling is dat alles geschaald wordt naar het niveau en de lengte van het liedje. Bij het originele U Sing werd je score voor een korte versie beoordeeld alsof het een lange versie was. Hierdoor kreeg je dus een onnodig laag commentaar, terwijl je eigenlijk de sterren van de hemel had gezongen. Bij Girls Night is dit gecorrigeerd en wordt je prestatie daadwerkelijk beoordeeld naar het maximale aantal punten dat je voor die moeilijkheidsgraad en die lengte had kunnen halen.

Zoals gezegd, zijn de basics van U Sing gebleven in Girls Night. Het spel heeft nog steeds dezelfde spelmodi voor één en twee spelers: onder andere solo, jukebox, duet, duel en battle. De laatste modus is nog steeds uniek voor het zinggenre en blijft een sterk punt van deze titel. Andere goede punten zijn het gebruik van originele clips, een tijdsindicatie tijdens het zingen en de zeer overzichtelijke en gebruiksvriendelijke menu’s. Het spel biedt je ook nog steeds de optie om de zojuist gezongen track opnieuw af te spelen, hoewel dat niet altijd goed is voor je ego…

What´s new?
Toch zijn er ook vernieuwingen aangebracht in Girls Night ten opzichte van het origineel. Zo is het nu namelijk mogelijk om extra tracks te downloaden in ruil voor Wii Points (meestal 100 punten per song). Deze tracks zijn niet ultieme toppers, maar kunnen wel een leuke aanvulling op je collectie bieden. Een andere aanvulling zijn de gouden noten die tijdens het zingen langskomen. Indien je de goudkleurige balk volledig juist zingt, krijg je extra punten voor de daaropvolgende gouden balken, als je die ook loepzuiver zingt. Dit biedt met name een extra uitdaging als je met meerdere spelers zingt.

Ten slotte nog twee belangrijke punten, namelijk de tracklist en de microfoons. De tracklist biedt me dit keer meer bekende nummers dan U Sing. Van de 30 nummers, alle met de benodigde ‘girl-power’ (van Tina Turner tot Lady Gaga), ken ik er maar zes niet. Ook dit keer gaat dit met name om Britse nummers. Wat betreft de microfoon: deze is lichter en kleiner dan de Singstar microfoons, wat best aangenaam is. Een verbeterpunt voor een volgende titel zou een draadloze microfoon zijn, want de Wii is altijd de console met draadloze controllers bij uitstek geweest.

Wat zegt de jury?
Is U Sing een serieuze bedreiging voor de Singstar-reeks? Waarschijnlijk niet. Singstar liefhebbers zullen hun Playstation trouw blijven en niet voor een enkele karaokegame naar de Wii verstappen. Echter, de U Sing games hebben de potentie een goede serie te worden en de Wii-gamer te voorzien van een degelijke karaokegame. Als de tracklist wat minder Brits georiënteerd wordt, tenminste…

Deze game is gereviewed door V-devil

Oordeel U-Sing Girls Night (Wii)

• Originality 65