WarioWare Gold (3DS)
80 100 1

Review WarioWare Gold (3DS)

Waar we vorig jaar al door Nintendo getrakteerd werden op Rhythm Paradise Megamix, is het deze zomer de beurt aan WarioWare Gold om ons zoet te houden met korte, kleine speelsessies. Tijd om de meer dan driehonderd(!) microgames eens onder de loep te houden.

Wie ooit een Nintendo-handheld in zijn of haar bezit gehad heeft is waarschijnlijk wel bekend met de WarioWare-franchise. In deze spellen word je een kleine selectie aan microscopisch kleine spelletjes voorgeschoteld die steeds sneller en sneller gespeeld moeten worden. Denk hierbij aan kleine puzzeltjes waar je slechts een paar seconden de tijd hebt om te ontdekken hoe je deze oplost, en dat in die tijd ook nog uit moet voeren. WarioWare Gold pakt de beste microgames uit de franchise, voegt daar een handjevol nieuwe spelletjes aan toe en verpakt ze in de meest complete en uitgebreide WarioWare tot nu toe.

Vijf seconden fun
Deze microgames duren vaak niet langer dan vijf seconden en zijn het grootste gedeelte van de tijd te bizar om te verzinnen. Denk hierbij aan het kantelen van je 3DS om Wario’s mond open te trekken zodat hij eten op kan vangen, of met een pincet haren uit een ui trekken. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is waarschijnlijk wel in WarioWare Gold te vinden. Wat vooral leuk is voor de trouwe Nintendo-fan is het aanbod van microgames gebaseerd op Nintendo-klassiekers. Denk hierbij aan een Fire Emblem-map waar je binnen een paar seconden de vijand moet verslaan, een Mario Sunshine-game waar je je 3DS moet bewegen om verf van de muur te verwijderen en een oude Donkey Kong NES-game waar je tonnetjes weg moet tikken om Mario te redden.

Veel variatie
Om je door deze microgames heen te leiden kent WarioWare Gold een verhaalmodus. Deze wordt voor het eerst in de serie vergezeld door cutscenes die volledig zijn ingesproken door zowel bekende als onbekende stemacteurs. Dit pakt vaak goed uit, bijvoorbeeld Charles Martinet die zijn rol als Wario vertolkt, maar soms voelt het stemmenwerk wat goedkoop en overdreven aan. De houterige flash-animatiestijl van de tussenfilmpjes helpt hier niet aan mee en voelt vaak verouderd aan. Mocht je de ingesproken stemmen echt niks vinden, dan biedt het spel de optie om zelf de tussenfilmpjes in te spreken. Gelukkig draait dit spel niet om de filmpjes, maar om de microgames. De Story Mode is ingedeeld in vijftien verschillende verhaaltjes, die weer onderverdeeld zijn in drie categorieën: Mash, Touch en Tilt. Na een kleine twee uur ben je hier wel doorheen en speel je nog een extra categorie vrij met microgames, waarbij je in de microfoon van je 3DS moet blazen om ze te kunnen voltooien. Uiteindelijk komen in de Ultra Modus al deze soorten spellen samen, waardoor je supersnel moet wisselen tussen je stylus, de gyroscoop van je 3DS, je knoppen en dus blazen in de microfoon, wat gegarandeerd voor chaos zorgt.

Tweehonderd unlockables
Dit betekent echter niet dat je hierna alles gezien hebt wat WarioWare Gold te bieden heeft, zeker niet. Met het doorspelen van deze verhaaltjes verdien je namelijk munten, waarmee je in totaal zo’n tweehonderd verschillende collectibles kunt aanschaffen. Deze variëren van liedjes uit de soundtrack tot complete uitgebreidere minigames en zelfs gamemodi. Een leuk voorbeeld is de Wario Paint-game waar je Wario iedere dag drie verschillende amiibo kunt laten verwerken tot een visueel meesterwerk. Of de ‘Sneaky Gamer’-minigame uit Game & Wario voor de Wii U, waar je onder de dekens moet kruipen zodra je moeder je kamer binnenkomt. Ook kun je allerlei Character Cards ontgrendelen, die aan het begin nogal nutteloos lijken maar later in het spel bruikbaar zijn in een speciale ‘Wario Kard’-modus. WarioWare Gold heeft dus genoeg te bieden voor korte speelsessies, maar ook voor de langere speelsessies is er genoeg leuks vrij te spelen in de game om dus muntjes voor te verzamelen.

Easy Mode
Nieuw is de optie om verder te kunnen spelen wanneer je af bent gegaan. Ben je al je levens verloren vlak voor het baasgevecht? Voor slechts honderd muntjes kun je verder spelen. Hoewel dit erg handig is haalt dit ook een beetje de uitdaging uit het spel, want waar je het vroeger nog moest doen met vier levens per level kun je ze er nu dus gewoon bij kopen. Gelukkig is dit volledig optioneel. Ook is er de optie om WarioWare Gold met een vriend of vriendin te spelen. Beide spelers hiervoor echter wel een 3DS en een eigen exemplaar van de game hebben. Download Play is helaas geen optie.

Vooral voor de nieuwkomer
Hoewel de game tot de rand gevuld is met de meest willekeurige en vooral bizarre spelletjes, is en blijft WarioWare Gold toch een soort megamix van het beste van de oudere spellen in de serie. Mocht je dus een groot WarioWare-fan zijn en de oude games allemaal gespeeld hebben, dan biedt Gold helaas weinig nieuws. Heb je nog nooit een spel in de WarioWare-reeks gespeeld, of in ieder geval niet meer dan een of twee delen, dan is WarioWare Gold perfect voor jou.

WarioWare Gold is de perfecte game om af en toe je 3DS voor te pakken wanneer je deze zomer op het strand ligt, op vakantie bent, of gewoon eenzaam en alleen op je donkere zolderkamer zit. Hoewel je in een paar uurtjes door het verhaal heen bent, biedt de game genoeg ander leuks om je uren zoet te houden.

Deze recensie is geschreven door Gert Jan Naber

Oordeel WarioWare Gold (3DS)

Aantal keer bekeken: 6417