Worms: The Revolution Collection (Xbox360)
80 100 1

Review Worms: The Revolution Collection (Xbox360)

Sinds Team17 het eerste deel van Worms in 1994 uitbracht ben ik verslaafd aan deze serie. Zodra ik de epische oorlogssoundtrack van het introscherm hoor krijg ik spontaan pretoogjes. Van de droge humor tot de meest bizarre wapens waarmee je de strijd aan kon gaan met je wormvrienden; eigenlijk was alles goed aan de game. Wat het Worms-concept zo briljant maakt is de simpelheid ervan. Het is een partygame die leuk is voor zowel casual gamers als hardcore spelers. Er is namelijk wel een geluksfactor aanwezig, maar met de juiste skills en ervaring is de kans dat je wint wel een stuk groter. Volgens veel liefhebbers is Worms 2: Armageddon de beste titel uit de serie. Hierin werd het sterke en simpele concept van het eerste deel aangescherpt en uitgebreid met een enorme lading aan extra levels, wapens en vaardigheden. Met Worms: The Revolution Collection kunnen Xbox 360-eigenaren behalve deze klassieker – inclusief alle vijf de uitbreidingen – ook het laatste deel verwelkomen, Worms Revolution. Ook dit spel komt met drie uitbreidingen, dus je krijgt een flinke dosis Worms voor de kiezen. Laten we dit blik wormen opentrekken en kijken naar de inhoud.

Terug naar de roots
Zodra je alle uitbreidingen hebt geïnstalleerd kun je van start. Voor de kenners is Worms 2  welgekome bekende koek, klaar om opgegeten te worden. Dit is Worms in zijn puurste vorm: een super complete 2D partygame waarin je met jouw team vijandelijke wormen uit moet schakelen met een bizar arsenaal aan wapens. Van het superschaap tot de bananenbom en van het explosieve omaatje tot de heilige handgranaat: ze zijn allemaal van de partij. Dat deze game nog steeds een aardige fan schare heeft, begrijp je direct wanneer je weer gaat spelen. Het is fun in zijn puurste vorm. Ondanks een prima single player -modus met een campaign en trainingsmissies, blijft Worms via multiplayer toch het leukste om te doen. Dit kan zowel online als offline, dus maak je borst maar nat!

Revolutie
Waar Worms 2 voor velen bekend zal aanvoelen, brengt Worms Revolution een aantal vernieuwingen met zich mee. De eerste wordt direct zichtbaar zodra je het eerste level opstart. Na een aantal (in mijn ogen) mislukte pogingen met 3D, gaat Worms Revolution weer terug naar 2D-gameplay, waarin het spel het beste tot zijn recht komt. Het is echter geen standaard 2D, maar zogenoemd 2,5D. Deze vorm komt steeds vaker voor, met name bij indie en mobile titels. Het zorgt voor extra diepte en dynamiek in de achtergrond, terwijl de gameplay ‘gewoon’ 2D blijft. Bij veel games, bijvoorbeeld Donkey Kong Country Returns, biedt het een flinke meerwaarde op normaal 2D. Helaas is dit bij Worms Revolution niet het geval. Door de drukke achtergrond wordt de voorgrond, die wél van invloed is, ook minder duidelijk. Dit kan hele irritante situaties opleveren, zoals mis springen of een object over het hoofd zien. Behalve de graphics, die er verder prima uitzien, voegt het weinig toe én doet het afbreuk aan de gameplay. Zonde.

Typetjes
Een andere grote verandering is de aanwezigheid van verschillende soorten wormen. Dit is de eerste keer dat de reeks hiermee experimenteert. Behalve de bekende wormen, de Soldiers, heb je nu ook Heavy-, Scientist- en Scout-wormen. Heavy-wormen zijn echte veteranen. Ze zijn weliswaar dikker en trager, maar ook sterker en gevreesder dan de normale vechtersbazen. De Scientist is een echte teamplayer. Hij zorgt namelijk voor 5 extra health points per beurt voor elk teamlid. Daarbij worden plaatsbare objecten zoals Sentry Guns (snel schietende kanonnen) en magneten sterker wanneer deze door een Scientist worden geplaatst. In ruil voor deze eigenschappen is hij wel kwetsbaarder dan normale wormen. Ook de Scout is kwetsbaarder, maar wel sneller en dunner dan normale wormen. Hierdoor kan hij verder springen dan anderen en zich door dunne gaten en tunnels wurmen, waar anderen niet doorheen passen.

Op papier is de toevoeging van deze verschillende classes zéér welkom. Het brengt immers variatie en geeft meer stof tot nadenken tijdens het vechten. In de praktijk komt het concept echter niet helemaal uit de verf. De extra dynamiek verandert namelijk niets aan het concept. Je moet je wormen nog steeds zo snel mogelijk in de juiste positie brengen om je vijanden af te kunnen knallen. Dit doe je op de meest humoristische en bizarre manieren. Hierin zit de lol. Met de nieuwe wormen komt er weinig lol, maar alleen meer denkwerk bij. Dit komt de speelsnelheid en daarmee het plezier niet ten goede. De verschillende wormen zouden wel diepgang en tactiek kunnen toevoegen, maar niet op de manier hoe ze nu worden gebruikt. Ik zou dan liever een speciale modus zien die rond de verschillende types is gebouwd. Bijvoorbeeld levels waarbij je met een Scout de boel moet verkennen omdat niet het hele level zichtbaar is. Of één veteraan die voorop moet in de strijd om alle klappen op te vangen. Voor nu hebben de type wormen dusdanig weinig invloed op het spelverloop, dat er qua tactiek weinig verandert. De worm-classes hebben absoluut potentie, maar kunnen wat mij betreft nog wel wat finetuning gebruiken.

Waterpret
De laatste grote vernieuwing is de aanwezigheid van dynamisch water. Waar voorheen alleen onderaan het level water was te vinden (waar je naar hartenlust wormen met een honkbalknuppel de golven in kon jagen) is het nu ook op andere plekken te vinden. Deze waterbubbels zorgen voor een welkome toevoeging aan de manier van spelen. Zo kun je vijanden insluiten met water, waterreservoirs opblazen zodat vijandelijke wormen worden weggespoeld of wormen onderzetten in water zodat ze langzaamaan verdrinken. Behalve bestaand water in jouw voordeel gebruiken, kun je met het waterpistool, de waterbom (een combinatie van een granaat en waterballon) en een water-airstrike ook eigen water creëren. Hoewel het absoluut een toevoeging is aan de gameplay, voelt ook dit onderdeel nog niet helemaal lekker aan. Zo lijkt het water wat klonterig en blijft het soms hangen achter een pixel of randje. Hoewel deze functie van alle vernieuwingen het meeste toevoegt, weegt het nog niet op tegen de normale manier van vechten.

Worms: The Revolution Collection is een zeer compleet pakket, zowel voor de Worms liefhebber als onbekenden van de serie. Met twee games en acht uitbreidingen heb je genoeg wapens, levels, thema’s, missies en customisation-elementen tot je beschikking om je team van vechtersbazen helemaal eigen te maken en vele uren plezier te hebben. Besef wel dat Worms 2 en Revolution erg verschillen van elkaar. Enerzijds haal je een klassieker in huis die zich al lang en breed heeft bewezen. Anderzijds een onbekende titel die wel leuk is om te spelen en interessante vernieuwingen bevat, maar welke nog niet helemaal verfijnd aanvoelt. Heb je nog geen Worms-game of andere party fighter in huis, dan is deze collection een welkome aanwinst voor je collectie. Ik knal nog even lekker verder en hoop dat Team17 hun ruwe diamantjes helemaal oppoetst. De intentie is goed en er ligt genoeg potentieel om het Worms-concept klaar te maken voor de toekomst. Nu nog een feilloze uitwerking. Affirmative!

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt

Oordeel Worms: The Revolution Collection (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 6234