X-Men Origins: Wolverine (Xbox360)
84 100 1

Review X-Men Origins: Wolverine (Xbox360)

“I’m the best at what I do, but what I do isn’t very nice”. Wolverine is het type held dat precies weet dat hij verre van perfect is. Hij zal nooit als ideale schoonzoon worden voorgesteld en een prijs als Time Magazine’s ‘Man van het Jaar’ kan hij ook wel vergeten. Wolverine is het type ‘ruwe bolster, blanke pit’. Een beetje ‘rough around the edges’. En dat hij een paar scherpe randjes heeft moge duidelijk zijn.

Goed, om bij het begin te beginnen: X-men Origins: Wolverine is grotendeels gebaseerd op de gelijknamige bioscoopfilm die een tijdje terug is verschenen. Nu ben ik persoonlijk een redelijk grote fan van films, comics én games, dus deze game past uitstekend in mijn straatje.
Veel mensen kennen Wolverine natuurlijk uit de recente X-men films. Hoewel die ook al heel erg om Wolverine draaiden, met in het bijzonder X2, gaan we met X-men Origins: Wolverine helemaal naar het begin. Wie is ‘Logan’? Waar komt hij vandaan? Wat is zijn verhaal? Daar gaan we in de loop van de game, voor een gedeelte, achterkomen.

Ontwikkelaar Raven Software heeft ervoor gekozen om het verhaal van Wolverine niet chronologisch te brengen. Zo schiet de game van de tegenwoordige tijd naar het verleden, de toekomst, het heden en weer terug. Gelukkig wordt dat verhaaltechnisch wel goed aangegeven. Iemand maakt een opmerking over een incident en Wolverine beleeft vervolgens een flashback die je zelf tot een goed einde moet brengen.

Moviegame? BLEGH!! Wacht eens even…
Het enige nadeel is dat het verhaal, ondanks de aardige opbouw qua vertellen, nogal beperkt gehouden is. De vele oorlogen die Wolverine heeft meegemaakt worden over het hoofd gezien, terwijl een veldslag tijdens de burgeroorlog of bijvoorbeeld D-day wel een hele toffe situatie had kunnen creëren. Ook aan zijn jeugd wordt geen aandacht besteed. Ergens een gemiste kans, maar ik moet een game beoordelen op wat het biedt en niet op wat het in een ideale wereld had kunnen zijn.

XO:W is actiegame met wat RPG-elementen. Daar hoef je overigens niet zoveel van te verwachten. Wanneer je tegenstanders verslaat verdien je experience. Als je genoeg punten bij elkaar hebt gespaard krijgt Wolverine een level-up. Zijn levensbalk groeit, hij krijgt er wat moves en combo’s bij en na het bereiken van level 5 kun je ook skillpoints uitdelen.

De kleine Canadees kan daarmee opgewaardeerd worden op vlakken als health, claw damage, rage en je kunt de speciale moves sterker maken en/of langer laten duren. Het toffe aan XO:W is dat de game slechts voor 18+ geschikt is. De game laat in veel opzichten zien hoe een Wolverine-game hoort te zijn. Ledematen vliegen in het rond, tegenstanders worden onthoofd, in tweeën gehakt, uit elkaar getrokken en dan heb ik het alleen nog maar over de schade die Wolverine met zijn klauwen uitdeelt. Er kan ook voor worden gekozen om mensen op scherpe takken te pinnen, tegen standbeelden aan te gooien, mensen in een cementmolen te dumpen en nog veel meer. De omgeving is dus ook een wapen.

Het toffe aan Wolverine is dat hij van bijna alle schade kan herstellen. Dit zie je ook in realtime gebeuren tijdens het spelen. Het bizarre is dat ik op een gegeven moment gewoon explosieve vaten aan het opblazen was om te kijken hoeveel schade het aan zou richten. Het is ontzettend cool om de borstkas van Wolverine te zien en daar dan langzaam weer lagen spieren en huid overheen te zien groeien.

Head up! Nee, heads OFF!
De controls van de game zijn simpel. De B-knop gebruik je om tegenstanders te grijpen en weg te gooien. Als je iemand vasthoudt dan kun je er ook voor kiezen om met zware aanval (Y-knop) een quickkill uit te voeren. Door de lichte aanval (X) en zware aanvallen te combineren is het mogelijk om spectaculaire finishing moves op je scherm te toveren. Door de twee trigger knoppen in te drukken en met het pookje te bewegen kan Logan ontwijkende bewegingen maken. Blijft er alleen nog het vermelden van de linker- en rechterbumper over. Met de linker bumper maak je namelijk een lunge-beweging. Dat houdt in dat Wolverine een enorme sprong maakt richting zijn gelockte tegenstander. En dat locken doe je met de rechter bumper.

Ook deze lunges kun je vervolgens afronden door te eindigen met één van de aanvalsknoppen. Gooi een tegenstander weer verder, spring hem extra hard op zijn lichaam of hak er even lekker op in. Qua aanvallen heeft Logan dus genoeg te bieden.

Grafisch is de game goed te noemen. Wolverine lijkt daadwerkelijk op acteur Hugh Jackman, de omgevingen zijn mooi weergegeven en de camera geeft geen onoverkomelijke problemen.
Toch is het bij een actiegame van heel groot belang dat de actie soepel verloopt. Je wilt natuurlijk niet midden in een gevecht het woord ‘streaming’ zien staan. Of sporadisch vertraging ervaren. Het komt zelden voor, maar als het gebeurt is het wel erg irritant. Dit kan natuurlijk opgelost worden met een patch, dus dat zien we dan maar door de vingers.

De muziek verdient ook een vermelding. Deze werkt namelijk heel opzwepend als je tegenstanders om zeep aan het helpen bent. Dynamische muziek die zich aanpast aan de situatie vind ik altijd een fijne toevoeging aan games. Stevige beats terwijl er geen actie plaatsvindt of juist stiltes als het wel flink matten is…dat doet gewoon afbreuk aan de sfeer. Gelukkig zit dat bij Wolverine wel goed.

Waar voor je geld
Dat brengt me bij de replay-waarde. Dit is heel erg afhankelijk van wat je van een game wilt. Wolverine is een actiegame waarbij je niet vreemd moet opkijken als je daadwerkelijk honderden, zo niet duizenden, tegenstanders om zeep helpt voor de achievements.
Er zitten 95 dog-tags in het spel verstopt die extra experience opleveren, actie-figuren van bonus kostuums die vrij kunt spelen en mutagens waardoor je mutantenkrachten extra sterk worden. Wat ik met dit soort extra’s altijd wel een nadeel vind is dat er nooit ergens wordt aangegeven hoeveel items je al gevonden hebt in een level. Veel games kennen dit probleem en ik vind het irritant dat je niet als extra gewoon zo’n overzicht vrij kunt spelen. Als je 93 dog-tags hebt en je weet niet waar de laatste twee te vinden zijn kan dat namelijk heel frustrerend werken.

Een nadeel van Wolverine is dat de game wat eentonig kan worden als je er niet van houdt om tegenstanders aan stukken te hakken. De game is ook verre van moeilijk. Alleen op de hoogste moeilijkheidsgraad is de game lekker uitdagend. Maar als je Wolverine een beetje hebt zitten levelen merk je dat de uitdaging ook daar redelijk snel afneemt.
Al met al is X-men Origins: Wolverine een game geworden die qua verhaal en diepgang misschien niet hetzelfde biedt als de film, maar die je wel écht het gevoel geeft even Wolverine te zijn! En wat dat betreft is 12 uren gameplay een stuk beter dan 2 uurtjes film!

Deze game is gereviewed door Ollie1981

Oordeel X-Men Origins: Wolverine (Xbox360)

• Eindcijfer 84