Yoostar 2: In the Movies (Xbox360)
65 100 1

Review Yoostar 2: In the Movies (Xbox360)

Het aantal games voor de Kinect begint geleidelijk toe te nemen. Je kon al springen, rennen, sporten en dansen met de Kinect; nu wordt er een beroep gedaan op je acteertalenten. Dus: duw je meubels aan de kant en leg de rode loper op de vloer, want het is tijd om de ster te zijn in Yoostar 2!

You’re a star!
De originele Yoostar bestond al sinds 2009 voor de PC en de Mac, maar is nu vernieuwd en ook beschikbaar geworden voor de Kinect en de Playstation Move. Het basisconcept houdt in dat je in een filmscene de originele acteur of actrice vervangt, zowel met tekst als beeld. Je positioneert jezelf, eventueel samen met één medespeler, volgens het frame dat op het beeldscherm weergegeven is en je leest de teksten op de juiste intonatie en met een goede timing op. De camera filtert de omgeving weg en plaatst jou in diverse klassieke scènes uit kaskrakers en bekende tv-series van vroeger (Frankenstein, The Wizard of Oz) en nu (300, Kick-Ass).

Het spel heeft twee modi: je kunt zelf uit de scènes kiezen voor één of twee personen, of je doorloopt solo verschillende challenges waarmee je uiteindelijk een weg naar Hollywood vrijmaakt. Gedurende het spel speel je nieuwe scènes vrij door goede acteerprestaties te leveren. Hoewel Yoostar een partygame bij uitstek is, vormt dit dus een goede stok achter de deur om de single player modus door te spelen.

Bij het vrij spelen kan je kiezen tussen verschillende rollen en moeilijkheidsgraden. Naast het inspelen van de bekende films kan je ook improviseren voor diverse decors. Voor de diehard filmkenners of liefhebbers van improvisatie is er de mogelijkheid om de teksten weg te laten. Je kunt dus zelfs een compleet andere tekst inspreken, waardoor scènes kunnen ontstaan die beter zijn dan het origineel.

Eerlijk zullen we alles delen
Heb je de sterren van de hemel gespeeld? Zet het dan online! Je kunt je acteerprestatie direct via de game online plaatsen en tegelijkertijd ook filmpjes van andere games zien en beoordelen. Ook op Youtube en Facebook zijn inmiddels al vele voorbeelden te zien van hoe de game gespeeld moet worden, of juist niet. Wat opvalt, is dat ondanks dat het spel de mogelijkheid biedt om je eigen filmpjes te uploaden, veel gamers er nog steeds voor  kiezen om zelf de tv te filmen, wat de kwaliteit van de filmpjes niet bevordert.

Mocht je de beschikbare scènes zat zijn, dan kan je een bezoekje brengen aan de store, waar inmiddels diverse scènes en pakketten beschikbaar zijn om je collectie uit te breiden.

Lights, camera, action?
Het concept van de game is prima, maar helaas werken de game en Kinect niet altijd even goed samen. Op het moment dat de originele acteurs uit de filmclips spreken, wordt er van jou verwacht dat je je mond houdt. De game kan echter geen onderscheid maken tussen jouw stem en het geluid dat Kinect vanuit de game zelf ontvangt, oftewel: de game hoort zichzelf terug en trekt hiervoor punten van je totaalscore af. De enige mogelijkheid om dit te verhinderen is om het geluid zacht zetten tijdens het opnemen van de scènes. Hoe zet je echter het geluid van een feestje zacht?

Daarnaast heeft de game moeite met het correct weergeven van de acteurs. Soms zie je een gedeelte van jezelf niet; dan ziet de game je totaal niet, terwijl de Kinect goed ingesteld is. De sensor blijkt vervolgens behoorlijk kieskeurig, want gamers in zwarte kleding worden niet altijd goed waargenomen. Ook heeft de sensor soms moeite met licht, zowel van buiten als van lampen binnen. Dit houdt in dat de sensor je niet ziet vanwege het felle licht van de ondergaande zon, maar te weinig ziet met de gordijnen dicht en de lampen aan, wat ik beide gevallen resulteert in een matige besturing. Het ontbreken van de mogelijkheid om door de menu’s te scrollen met een controller, zoals bij de Eyetoy voor de PS2 wel kon, is ook een groot gemis.

De scènes zelf zijn vaak klassiekers uit bekende films met heerlijke oneliners, zoals ‘I’ll be back’ en ‘This is Sparta!’. Bij sommige van deze clips houdt dit in dat je de gehele act op je plek moet blijven staan voor enkele van deze korte zinnen, terwijl je tegenspeler op je televisiescherm een heel betoog houdt. Zeker als je in de challenge mode de hoogste score wilt halen, kan het tergend zijn om zulke scènes een paar keer opnieuw te moeten spelen.

Als de problemen met de weergave op het scherm en het waarnemen door de camera bij de Playstation Move niet aanwezig zijn, valt een groot deel van de nadelen van Yoostar weg. Het is een game voor filmliefhebbers en creatieve geesten, want met de mogelijkheden (en medewerking) van Kinect of de Playstation Move en eventueel een paar vrienden kan je met Yoostar 2 een leuke avond hebben.

Deze review is geschreven door Vivian van Essen

Oordeel Yoostar 2: In the Movies (Xbox360)

• Gameplay 50