Zendoku (PSP)
65 100 1

Review Zendoku (PSP)

Sudoku, wie kent het niet? Het Japanse cijferspel was vorig jaar een ware rage en kreeg zelfs een plek in één van de gratis verspreide kranten. Ook in de boekwinkels vonden de boekjes gretig aftrek en ook werden er wat games gebaseerd op dit spel. Het bekendste voorbeeld hiervan is Go! Sudoku (PSP), die je tegenwoordig ook als download kan aanschaffen tegen geringe prijs.

Zen…..doku!
Wanneer je Zendoku opstart, dan kun je kiezen uit Sudoku en Zendoku. Sudoku is uiteraard het spel zoals je dat wel kent. Je ziet een groot speelveld, dat opgedeeld is in negen vlakken en stuk voor stuk zijn deze vlakken ook weer opgebeeld in negen stukjes. In élk van negen kleine velden moet je de cijfers één tot en met negen invullen. Maar je moet het wel zo invullen, dat een getal in iedere rij (horizontaal) of kolom (verticaal) van het overkoepelende speelveld maar éénmaal voorkomt. Om je op weg te helpen, zijn reeds een aantal vakjes gevuld met getallen. De uitdaging hierbij is om zo snel mogelijk de puzzel op te lossen. Dit is het Sudoku zoals we dat in feite al kennen uit de puzzelboekjes en al snel besloot ik dan ook om Zendoku te kiezen.

In Zendoku vinden we drie gamemodes terug. We kunnen onze vaardigheden bijwerken in de Dojo bij de Doshu Masters Hiroshi en Sando. De vaardigheidstrainingen bestaan uit allerlei minigames, die je binnen een bepaalde tijd moet volbrengen zoals het verplaatsen van een baal met stro, een slot opendraaien of kettingen doorzagen. Deze verkapte trainingsmodus is een nuttige oefening voor de Zendoku Quest. In deze Story Mode komt Sudoku pas echt om de hoek kijken. In principe is de basis van Zendoku hetzelfde als van Sudoku, maar hier heb je niet de beschikking over cijfers, maar over symbolen. Bovendien heb je een tegenstander, die ook alles van Sudoku af weet. Maak je een veld, rij of kolom met symbolen compleet, dan lanceer je een aanval, die je opponent in de meeste gevallen een deel van zijn levensbalk kost. Meerdere rijen of kolommen tegelijk completeren, levert je een combo op en slaat al gauw een gat in de levensbalk van je opponent. Maak je zelf echter een fout, door een symbool op de verkeerde plek of dubbel te plaatsen, dan verlies je zelf een stukje van je levensbalk. Natuurlijk kan de tegenstander ook aanvallen en als hij dit doet, dan weet je meteen waarom je ooit in de Dojo bent gaan trainen. Alle minigames passeren hier de revue. Door het oefenen kun je deze minigames nu allemaal sneller passeren en win je dus relatief gezien tijd, zodat je sneller naar de puzzel terug kan keren. Voor de rest is het natuurlijk een voordeel dat je je tegenstander ook kan bezighouden door deze minigames op hem los te laten. Dit aangezien jij in de tussentijd niet zelf aangevallen zal worden en dus meer tijd hebt om je in de sudoku te verdiepen. Maar ja, hij kan het natuurlijk ook bij jou doen. Al kun je deze aanvallen echter ook afwenden, wanneer je op het juiste moment een tegenaanval plaatst.

De eerlijkheid gebiedt mij overigens te zeggen, dat ik door de minigames het idee kreeg dat ik hier een game zit te spelen die eigenlijk voor de DS bedoeld is. Het doorzagen van touw of kettingen, het openen van deuren of het verplaatsen van stenen. Alles zal vast veel sneller gaan met de stylus in de aanslag, dan met de PSP besturing. Bij de NDS kan je de beweging zelf simuleren via het touchscreen, terwijl je bij de PSP als een gek een slinger aan het analoge pookje moet geven.

Tijdens de Zendoku Quest reis je de hele wereld af en kom je steeds weer ander types tegen. Hoe verder je komt in je Zendoku Quest komt, hoe meer personages en extra’s je in het spel unlocked. Eén ding kan niet onvermeld blijven. Wanneer zich weer eens een nieuwe tegenstander voordoet, volgt er een veelal hilarisch gesprek. Het zal niet geheel de bedoeling geweest zijn van de makers, maar de gesprekken zijn zo fout, dat ik er steevast om moest lachen.

De derde gamemode is tenslotte de Zen modus. Het is hierin de bedoeling dat je zo snel mogelijk een Sudoku puzzel oplost om een hele snelle tijd neer te zetten. Persoonlijk denk ik dat deze modus prima geschikt is voor mensen, die gewoon even een spelletje willen spelen. Maar ik moet wel zeggen dat de Zen modus eigenlijk hetzelfde is als het gewone Sudoku.

Grafisch is de game wel oké, maar niet hoogstaand. Zelf vind ik de stijl van de game wel aardig, maar onvoldoende uitgewerkt. Zo zijn er tussenanimaties, maar als je dan daarnaast een game als God of War: Chains of Olympus zet, dan verbleekt deze game. Op het gebied van het geluid is dit niet anders. Het geluid is gewoon daar waar je het verwacht, maar voegt ook niets speciaals toe.

DS-game op PSP?
Nu stoor ik mezelf nooit zo aan grafische of geluidskwaliteiten, maar over de gameplay heb ik namelijk toch wel het één en ander te zeggen. In eerste instantie heb je het niet door, maar eigenlijk is Sudoku met symbolen in plaats van cijfers gewoon een stuk moeilijker. Dat is op zich niet erg, aangezien je het door het te spelen wel went. Toch blijft het wel hinderen. Zeker later in Zendoku Quest zul je snel moeten reageren, maar doordat jij intensief aan het zoeken bent naar welk symbool je nodig hebt, biedt dit je tegenstander vaak de mogelijkheid om meteen een salvo aan aanvallen op je los te laten, waardoor je al vrijwel meteen achter de feiten aan loopt, omdat je een belangrijk deel van je levensbalk kwijt bent.

Sudoku is een spel waarbij je moet redeneren welk symbool in welk hokje moet, maar later in de Zendoku Quest dien je puzzels op te lossen die onvoldoende aanknopingspunten bieden om het symbool te achterhalen. Meestal heb je twee vakjes over, waar je net dat ene symbool kwijt wil. Dus moet je gokken. Gok je echter mis, dan kost dat een stukje van je levensbalk. Je zult begrijpen, dat ik het op gegeven moment wel voor gezien hield. Het langdurig zoeken naar de oplossing, plus een gok moeten wagen en een tegenstander die alle kans krijgt om aanvallen op je te openen, leiden er steevast toe, dat je verliest. Ongeacht hoe vaak en hoe goed je het probeert. Ik had overigens wel het idee, dat het hier puur en alleen ging om het unlocken van een bonus-character, aangezien ik alle standaard spelers al had vrij gespeeld. Uitdaging in een game is goed, maar het moet wel mogelijk blijven om het te halen. Maar zoals ik al vermeldde, heb ik het vermoeden, dat dit mogelijk het laatste unlockable character was en als je zover bent gekomen, mag je ook wel enige uitdaging verwachten.

Zendoku, or not to Zendoku
Zendoku is een degelijke puzzelgame, al zijn er wel wat opmerkingen op het gebied van gameplay. Zo kom je op gegeven moment vast te zitten in de Quest mode door de combinatie van het gebruik van symbolen en het gokken van vakjes. Bovendien denk ik, dat de DS versie van deze game beter te pruimen is omdat je dan betere besturingsmogelijkheden hebt bij de minigames in het spel. Een voordeel die deze game boven andere Sudoku games heeft, is dat je twee games voor de prijs van één krijgt. Al leunen ze uiteraard wel sterk tegen elkaar aan. Maar dit kan er wel voor zorgen, dat je de game voor langere tijd blijft spelen.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Zendoku (PSP)

• Graphics 60