2006 FIFA World Cup Germany (NDS)
49 100 1

Review 2006 FIFA World Cup Germany (NDS)

Na het debacle op de DS dat FIFA Street 2 heet, had EA het een en ander goed te maken. Of 2006 FIFA World Cup daarop het antwoord is, lees je hier in de review. Ontwikkelaar Exient is een beetje grillig op de DS; eerst leveren ze een prima game af met FIFA 06, vervolgens bakken ze er helemaal niks van met FIFA Street 2. Ondertussen ging een andere afdeling van Electronic Arts, EA Canada, aan de slag met wat dé zomertitel moest worden: 2006 FIFA World Cup. Aangezien er weer sprake is van ‘normaal’ voetbal op een grasveld, zou je denken dat ze de redelijk succesvolle formule van FIFA 06 verder zouden uitbouwen, maar niets is minder waar… Om eerlijk te zijn: kijkend naar m’n kopietje van 2006 FIFA World Cup is het moeilijk te geloven dat de gameplay van FIFA 06 echt zo goed is zoals collega Casper hier aangeeft. Gelukkig zit het spel qua presentatie redelijk in orde, de modi die je verwacht in een licentiegame over het WK voetbal zitten er allemaal in. Volg de weg naar de WK-finale, doe mee aan de Global Challenge, werk op de training wat aan je vaardigheden of speel een snel potje zonder enige context.

De eerste modus spreekt voor zich, hierin wordt het hele WK-cyclus nagebootst inclusief de kwalificatierondes. Vrijwel alle landen die officieel staan ingeschreven bij de FIFA zijn van de partij, en daarnaast bepaal je zelf of je deelneemt aan de kwalificatiereeks of direct aan het WK begint. Je kunt de instellingen dus volledig aanpassen naar eigen wens en de boel zo realistisch maken zoals jij wil, zodat als jij met Liechtenstein wil proberen de wereldtitel te veroveren dit spel jou geen strobreed in de weg legt.

De tweede mode is de Global Challenge en ziet er op het eerste gezicht uit als een ambitieus plan om de replayability van de game flink te verhogen, want er wachten maar liefst 127 uitdagingen op je in dit speltype. In elk continent is er een groep landen geselecteerd en het is de bedoeling dat je elk van deze landen verslaat. Hoe je dit doet? Door te doen wat er gezegd wordt. “Win At All Costs” betekent bijvoorbeeld dat je hoe dan ook de wedstrijd moet zien te winnen en “Defensive Lockdown” betekent dat je koste wat het kost je doel schoon moet houden. Ziet er veelbelovend uit, nietwaar? Aanschouw echter hoe EA de potentie van deze modus vernietigt. Om een dergelijk speltype succesvol te doen verlopen dienen enkele zaken te worden vastgesteld, wat hier niet het geval is. Zo is het niet alleen erg onrealistisch wanneer je met Nederland tegen naties als de Solomon Eilanden aantreedt, maar het biedt daarnaast op geen enkele moeilijkheidsgraad uitdaging door het grote kwaliteitsverschil. We weten allemaal dat onder de 32 WK-deelnemers altijd een paar zwakke broeders aanwezig zullen zijn. Je zou je daarom voor de grap eens moeten afvragen met deze opmerking in het achterhoofd hoe bedenkelijk het niveau dan wel niet is van de overige 95 landen die verslagen dienen te worden in deze modus. Voeg hieraan toe dat je ook nog eens voor elke wedstrijden de mogelijkheid hebt om van team te switchen, en we moeten concluderen dat de Global Challenge niets meer is dan een toevallige samenloop van omstandigheden waar niet goed genoeg over is nagedacht. Hoe dit opgelost had kunnen worden? Door bijvoorbeeld net zoals in de Scenario Mode waar International Superstar Soccer vroeger de blits mee maakte de wedstrijdsamenstellingen van tevoren vast te stellen. En waarom de wedstrijden in de Challenge Mode niet gebaseerd zijn op de werkelijke sportwereld is mij een raadsel. Met zoveel verschillende licenties die ze daar bij EA hebben om een zo realistisch mogelijk voetbalspel te ontwikkelen is het min of meer schandalig dat ze met 127 ongeïnspireerde uitdagingen durven te komen.

Als derde hebben we de trainingsmodus, genaamd Skill Challenges. Deze modus is ingedeeld in de volgende vijf groepen: Free Kick, Corner, Penalty, Possession en Trivia. In de eerste drie Challenges probeer je zoveel mogelijk uit de desbetreffende dode spelmomenten te scoren. Hoe meer doelpunten je maakt, hoe moeilijker het wordt om in de daaropvolgende pogingen te scoren, maar daar staat tegenover dat hoe mooier je trapt, hoe meer punten je krijgt. In de Possession Challenge gaat het erom om zo lang mogelijk de bal rond te passen naar je teamgenoten zonder dat er een tegenstander aan de bal komt of de bal buiten de lijnen komt. Hou je dit lang genoeg vol, dan komt er een extra tegenstander het veld in om het je moeilijker te maken. Bovenstaande uitdagingen gaan overigens net zo lang door tot je vijf keer hebt gefaald, en falen zul je ook uiteindelijk mede door een goed uitgekiende moeilijkheidsgraad. De Skill Challenges zijn een doeltreffende methode om snel te wennen aan de spelmechanismen in bepaalde wedstrijdomstandigheden, waarbij een high-score top 5 aanwezig is ter motivatie.
De Trivia Challenge is een verhaal apart naar mijn mening. Natuurlijk, het is een grappige extra om je kennis wat betreft WK-feitjes op te vijzelen, maar om dit nu in hetzelfde rijtje te scharen als de andere Challenges gaat wat ver, aangezien je spel er niet op vooruit gaat. Er zijn twee varianten: easy en hard. Easy schotelt je tien vragen voor waarvan je er acht goed moet hebben om te slagen, hard op zijn beurt brengt je vijftien vragen waarvan er dertien goed beantwoord moeten worden binnen 30 seconden.

We hebben inmiddels gezien dat de presentatie in de game inderdaad niet meer is dan redelijk, maar er is nog geen man overboord: de gameplay kan nog alles goed maken. Daar dacht EA Canada kennelijk anders over, want de gameplay is werkelijk niet om over naar huis te schrijven. Om te beginnen is de kunstmatige intelligentie van de computer net zo belabberd als in FIFA Street 2. Wanneer je naar een medespeler passt met een tegenstander in de buurt, heeft je teamgenoot de neiging de bal te laten lopen, met balverlies als gevolg. In andere gevallen waarin je naar een teamgenoot poogt te passen loopt de speler gewoon weg van de bal! Maar goed, dit is nog niet half zo erg als wat de door de computer bestuurde tegenstander kan presteren. Vooral de keepers zijn berucht. Zo kan de keeper bij schoten in de linkerhoek zomaar de rechterhoek ingedoken zijn, en de meest slappe schoten kan de keeper los laten. De keeper heeft dus veel te verduren, maar vind je het gek met die spelers voor z’n neus? Op het hoogste niveau kunnen ze misschien dan wel snel rennen, maar een tikje of twee op de D-pad stuurt ze wel het bos in. Op zoek naar een vrije medespeler? Geen probleem! Wacht enkele seconden af en je tegenstander loopt vanzelf weg van je teamgenoot.

Ook de besturing laat het helaas af weten in 2006 FIFA World Cup. Bij het dribbelen met bal heeft de bal de irritante neiging om ver van je voeten af te lopen, waardoor de kans op balverlies groot is als er meerdere tegenstanders in de buurt van je staan. Extra vervelend is het wanneer je een bal probeert op te pikken in de buurt van een zijlijn, waarna je de bal zelf over de lijn helpt. Dit laatste gebeurt ook omdat de acties vaak stukken later worden uitgevoerd dan wanneer je de knopjes hebt ingedrukt, soms worden ze zelfs helemaal niet uitgevoerd! Voor een zo goed mogelijke balbehandeling kun je zodoende het beste de sprintfunctie links laten liggen, behalve wanneer je genoeg (veilige) loopruimte hebt gevonden.
Het afpakken van ballen is ook niet meer wat het geweest is, deze actie werkt alleen als je exact voor je tegenstander staat. Het schieten werkt nog wel, zij het in simpele vorm. Er wordt gebruik gemaakt van een schietbalk, maar deze schiet in mum van tijd vol. Hierdoor krijg je in potentie drie soorten schoten: hele korte tikjes, veel te harde/hoge schoten én het perfecte schot, die verkregen wordt door het balkje ongeveer halfvol te laten. Geen moeilijke opgave dus om oog in oog met de keeper die bal in het doel te werken.

Het moge duidelijk zijn dat dit niet de enige minpunten zijn van het spel, maar dit geeft in elk geval een goed beeld van de chaotische gameplay. De instabiele framerate, vele bugs, matige graphics, onrealistische bal physics en andere aspecten laten we voor het gemak even buiten beschouwing. Prettige dingen zijn uiteraard ook aanwezig, zoals het commentaar en de highlights na afloop van de wedstrijd, die je zelfs kunt bekijken van wedstrijden tussen twee bot teams. Daarnaast is het gelukt om het laadscherm op te leuken: tijdens het korte laden zie je namelijk de vlag van je land samen met enkele karakteristieke voorwerpen in beeld zoals voor Nederland kaas, tulpen en een molen, wat leuk gedaan is. Maar ook in dit geval worden de pluspunten overschaduwd: deze feature is helaas slechts verwerkt voor een klein aantal landen.

EA probeert met 2006 FIFA World Cup een goede footie neer te zetten, maar in plaats daarvan krijgen we een spel dat als los zand aan elkaar hangt, waardoor het spel nooit lang leuk blijft. Dit terwijl een goed voetbalspel je het gevoel geeft dat je alles zelf in handen hebt, zowel de slechte als goede acties. Nee, van een dergelijke status mag dit spel nog wel even verder dromen. Wellicht dat men het met FIFA 07 weer een beetje recht weet te zetten, maar EA heeft haar krediet verspeeld bij ondergetekende om hun DS-footies nog een derde kans te geven. Wat te doen hiertegen als fervent voetbal- en DS-liefhebber? Gewoon wachten tot 20 oktober, om vervolgens een écht voetbalspel in je DS te steken.

Oordeel 2006 FIFA World Cup Germany (NDS)

• Graphics 50
  • Gameplay 45