2006 FIFA World Cup Germany (PSP)
45 100 1

Review 2006 FIFA World Cup Germany (PSP)

Een tijdje terug speelde ik al FIFA Street 2 op de PSP. Dit was mijn aanraking met überhaupt een voetbal game sinds jaren. Nu met de release van FIFA World Cup Germany 2006 is die stilte van jaren zonder echt voetbal doorbroken.

PSP versus Xbox 360
In deze review bespreek ik overigens alleen de spellen op zich zelf en mijn ervaring ermee. Ik ga uiteraard niet de vergelijking maken, als in dat de 1 betere graphics heeft. Met dit gezegd te hebben kan ik beginnen aan mijn bespreking van de 2 titels.

FIFA
Weer een wereldkampioenschap, weer een FIFA. Je wordt ermee dood gegooid. Maar ja, waarom een game niet uitbrengen als het toch wel winst maakt. De licentie heb je mee dus alle spelers zitten erin (zelfs spelers die niet meegaan naar het WK) dus voor het grote publiek ben je al bekend. Maar ja nu dwaal ik toch een soort van af.

Speel ik met jou?
Ik heb het nooit zo gehad op FIFA en überhaupt niet echt op voetbal games. Ik persoonlijk vond de FIFA serie erg slecht toen der tijd plus het feit dat ik toen ik klein was al zoog in dit soort games. Maakte van mij toch een pessimistische footie game speler. Ik liet de games liever links liggen voor een lekker potje Mario kart. Dus na lang nadenken had ik besloten om mezelf toch maar weer eens het diepe in te gooien en sprak de legendarische woorden: “Speel ik met jouw? Of jij met mij?. En daarmee was de eerste stap in mijn (game) voetbal carrière gezet.

360
Wat mij als eerste opviel aan de 360 versie dat het er allemaal net niet lekker uitzag. De karakters gaven het idee gepolijst te zijn. Ook zijn er veel opties waaruit men kan kiezen zoals Play Now en Xbox live. In die mode is het uiteraard mogelijk om online te kunnen strijden tegen mensen die ook Xbox live hebben, tevens onder de Xbox live optie is ook te kiezen uit: Ranked match en Unranked match. Het enige verschil bij deze twee is dat bij de 1 de resultaten wel worden opgenomen in de online rankings en bij de ander niet. Overigens zijn de EA servers lekker snel dus kan je vrijwel zonder lag spelen. Wat natuurlijk heel belangrijk is, omdat je niet wilt dat je tegenstander scoort terwijl jouw beeld nog verteld dat je op de middenstip staat.

Schoonheidsfouten
Overigens heb wel een aantal schoonheidsfouten gevonden tijdens het spelen van de 360 versie. Als je bijvoorbeeld aan het eind van een wedstrijd via Live kijkt naar de middenstip, dan vormt al dat mooie groene gras ineens in een wilde zandvlakte. Wat natuurlijk eigenlijk niet mag. Een beetje slordig dus! Ook voelt de game soms wat langzaam aan. Hiermee bedoel ik dat als je bijvoorbeeld de A indrukt dat deze onthouden wordt. Dan mocht je ineens de bal krijgen deze onhandig in de voeten van de tegenstander geschoten word.

Opdrachten
Mocht men de game even zat zijn, dan heeft EA hier ook op gerekend. Want zowel de 360 versie als die van de PSP bevat de “Global challenge” optie. In deze optie is het de bedoeling dat je de opdracht uitvoert.. Zo heb ik bijvoorbeeld met minimaal en maximaal met 2 punten verschil moeten winnen. Maar ook de opdracht dat je het nadeel in je voordeel moet omzetten zit erin. Doormiddel van het spelen van deze “challenges” kun je weer een aantal dingen vrij spelen. Dit zijn bijvoorbeeld extra shirt maar er zijn ook video’s te unlocken. Deze video’s kunnen dan een rondleiding geven door de stadions waar het komende WK zich afspeelt.

PSP
De PSP versie is vrij identiek aan die van de 360 naar wat ik gezien heb. De graphics vielen heel tegen. EA mist hier een kans want de PSP kan absoluut meer. De mannetjes waren (vooral in de animaties) heel erg gerafeld. Ook qua gameplay viel de game aardig tegen. Het liep allemaal niet lekker en de mannetjes (zo voelde het voor mij aan) zwabberde over het veld. Ook ondersteunt de PSP versie AD-hoc en kan er ook via het internet tegen andere gamers gespeeld worden.

Na het spelen van beide versies ben ik eruit welke ik zou aanschaffen als ik beide systemen zou hebben. Mijn keuze gaat uit naar de 360 versie. Waarom? Dat komt vooral door de gameplay hoe deze aanvoelt. Het voelt wat echter aan zoals ik al hier boven vertelde: de spelers op de PSP leken te “zwabberen”. Ook is natuurlijk is de LIVE ondersteuning beter dan die van de PSP. Dat maakt al met al gewoon de keuze vrij makkelijk. Ik start mijn 360 nog eens op om een wedstrijdje online te doen.

Oordeel 2006 FIFA World Cup Germany (PSP)

• Graphics 66
  • Gameplay 57