Another Code: Two Memories (NDS)
80 100 1

Review Another Code: Two Memories (NDS)

De langverwachte point ’n click game van CING ligt eindelijk bij ons in de winkel. Wie gaat er mee naar Blood Edward Island om meer over Ashley haar verleden te leren?

Op een dag ontvangt Ashley, woonachtig bij haar tante Jessica, een pakketje. Als ze de bijgeleverde brief leest kan ze haar ogen niet geloven. Haar vader, waarvan ze altijd heeft gedacht dat hij en zijn vrouw omgekomen waren bij een auto-ongeluk, nodigt haar uit om langs te komen op Blood Edward Island. Hij schrijft dat ‘Another’ klaar is en dat Ashley oud genoeg is om te weten wat er met haar ouders is gebeurd. In het pakketje treft Ashley een klein computertje aan, een DAS. De DAS is een soort Nintendo DS met camera die alleen werkt als Ashley hem gebruikt. Gedurende het spel zal je verschillende DAS cartridges aantreffen. Uiteraard gaat Ashley met haar tante naar Blood Edward Island om meer te weten te komen over haar verleden. Eenmaal aangekomen op het eiland beginnen de problemen al.

Als Jessica op zoek gaat naar Ashley's vader komt ze niet meer terug. Al zoekend naar haar tante komt Ashley een geest tegen, D genaamd. D is zijn geheugen kwijt en weet, net zoals Ashley, niet wat er vroeger is gebeurd. Gedurende het spel zullen beide verhaallijnen zich ontrollen en zo zullen de twee geheugens, de Two Memories, terugkomen. Eigenlijk is dit spel gewoon een modern literair boek.

Een Nintendo DS spel zou natuurlijk geen echt Nintendo DS spel zijn als alle mogelijkheden niet worden benut. Met het touch-screen loop je niet alleen, maar je lost er ook de nodige puzzels mee op. Ook de microfoon wordt bij het één en ander gebruikt. Het onderste scherm wordt gebruikt om de Ashley en de omgeving weer te geven. Op de screenshots zie je het niet zo goed, maar het spel is wel degelijk in 3D. Jammer genoeg zie je bijna alles van bovenaf. Op het bovenste scherm zie je wat Ashley ziet. Helaas is dit geen 3D, maar zijn het gewoon plaatjes. Door dit alles creëert CING eigenlijk een nieuw genre, Another Code is een first-person-top-down-view-point-‘n-click-adventure.

Zoals gezegd loop je met het touch-screen. Als je je stylus op het scherm plaatst zal Ashley naar je stylus toe lopen. Uiteraard kan je ook gewoon de knoppen op de Nintendo DS gebruiken, maar het touch-screen gebruiken is wel het prettigst. Als je op het bovenste scherm iets verdachts ziet dan hoef je alleen maar op het pictogram met een vergrootglas te drukken en je kan je onderzoekje beginnen. Ook kan je van allerlei dingen foto’s maken om deze vervolgens over elkaar te leggen. Op deze manier krijg je bijvoorbeeld de beschikking over een code voor een cijferslot. Bij een andere puzzel is het bijvoorbeeld de bedoeling om met een stempel een afdruk te maken. Op de het bovenste scherm zie je de onderkant van de stempel en op het onderste scherm zie je het papier. Door je Nintendo DS dicht te klappen en weer open te doen maak je de afdruk op het papier. Dit soort vernuftige truckjes maakt het spel heel leuk en innovatief om te spelen.

Grafisch ziet het spel er goed uit. De omgevingen zijn volledig in 3D. Aan de ene kant is het jammer dat je alles van boven ziet, maar aan de andere kant past het ook weer bij het spel. De plaatjes die op het bovenste scherm verschijnen zijn ook van goede kwaliteit. Natuurlijk kan je gaan zeuren dat het laten zien van een plaatje niet veel bijdraagt aan graphics van het spel. Maar dan nog; het is functioneel en het werkt perfect. Waarom zou het dan nog anders moeten? Ook het geluid doet wat het moet doen, het creëert een mysterieuze sfeer. Desondanks is de muziek niet van topniveau: Nintendo DS uit betekent muziek weg.

Het is jammer dat Another Code zo vreselijk kort is. Na een kleine 7 uur ben je, inclusief een aantal keren vast te hebben gezeten, toch echt helemaal door het spel heen. Toch is het zo gedaan dat je eindigt met een voldaan gevoel. Je weet wat er met Ashley en D is gebeurd, je doel is bereikt. De drang om het spel nog een keer te spelen is overigens groter dan bij de meeste andere adventure en point ’n click games. Another Code: Two Memories is echt weer een typische Nintendo DS game. Het touch-screen wordt goed gebruikt en de manier van spelen bewijst wederom dat twee schermen helemaal niet zo gek zijn. Het verhaal is spannend, intrigerend en mysterieus. Waarom mag je voor school nooit zo’n soort spel spelen in plaats van het lezen van een boek? Grafisch gezien zit het spel erg goed in elkaar en de muziek is een leuke ondersteuning van het spel. Een minpuntje is de duur van het spel. Als je het spel koopt voor in de auto deze vakantie bestaat de kans dat je je de terugreis gaat zitten vervelen. Toch is Another Code: Two Memories een geweldig spel. Meer first-person-top-down-view-point-‘n-click-adventures graag!

Oordeel Another Code: Two Memories (NDS)

Aantal keer bekeken: 6388

Laagste prijzen voor Another Code: Two Memories (NDS)