Boktai: The Sun is in Your Hand (GBA)
95 100 1

Review Boktai: The Sun is in Your Hand (GBA)

Iedereen kent tegenwoordig het spel Boktai wel, de adventure/RPG met een ingebouwde ‘solar-sensor’. Ook zit er in het spel een klokfunctie daarmee wordt het zonlicht berekend en wordt het, net als in Pokémon, licht en donker. De solar-sensor kan je alleen met zonlicht gebruiken, maar ik heb ergens gelezen dat een blacklight ook werkt, dit zal ik eens moeten uittesten.
Door de solar-sensor, die onderaan de cartridge zit, in het zonlicht te houden gebeuren in het spellen allemaal verschillende dingen. Het begint al met het titelscherm, je ziet de zon schitteren en hoe meer zonlicht er op de sensor valt des te sneller de vlammen van de zon zich bewegen. Je moet met de zon ook je solar gun (Gun del Sol) opladen om te kunnen schieten. IJs en plassen water verdwijnen door zonlicht en sommige vallen gaan sneller of juist langzamer werken. In 'Delusion Forest' moet je de weg zien te vinden aan de hand van je schaduw.

Het titelscherm De solar-sensor

Het spel zelf

In het spel speel je Django, de 'vampire-hunter' die de dood van zijn vader wil wreken en Istrakan, het land waarin hij zich verkeert, wil redden van de 'undeads'. Op je reis wordt je vergezeld door Otenko, de zoon van de zon. Otenko geeft je allemaal handige tips en hij roept aan het begin van een grote level waarin je een 'immortal' moet verslaan de 'Pile Driver' op. Als je een immortal hebt verslagen in een gevecht moet je hem in zijn kist naar de Pile Driver slepen en je cartridge in de zon houden. Hierdoor gaat de kist open en nu moet je alle 4 de delen van de Pile Driver in werking zien te houden door erop te schieten met je solar gun. Alleen zo kan je een immortal verslaan.

De Pile Driver Één van de immortals in de Pile Driver

Je solar gun bestaat uit vier onderdelen: de lens, de batterij, het frame en eventueel een granaat. In het spel zul je verschillende soorten onderdelen aan treffen met verschillende functies. Zo is de 'Flame lens' goed te gebruiken te tegen vijanden in ijslevels.
Als je de tweede immortal en tevens moordenaar van je vader, The Count, verslagen hebt en Lita, de 'Earthly Maiden', gered hebt kan je naar de 'Solar Tree'. De Solar Tree is bijna dood door de kwade machten van de immortals. Iedere keer als je een immortal verslaat zal je boom een beetje groeien. In de wortels van de Solar Tree kun je vruchten planten en combineren om nieuwe soorten vruchten te maken. Deze planten kan je 'water' geven met je solar gun.

De Solar Tree Je solar gun

De graphics

Het spel is in third-person, dus de besturing is wel even wennen, gelukkig kun je deze naar eigen wens instellen. Het kleurgebruik in het spel is erg mooi, maar ook somber. Deze sombere kleuren geven een bepaald effect aan de omgeving mee. Het spel heeft een beetje een herfstachtige uitstraling, er zijn maar weinig plekken waar geen bladeren op de grond liggen.
Mooie graphics die echt wat uitstalen dus.

Otenko en Django

Het geluid

Bij zo’n goed spel zitten natuurlijk ook goede geluiden. Als je een level met een immortal binnenloopt zie je de level (bijv: een uitbarstende vulkaan) met een geweldig mooi muziekje eronder, dit vond ik zo’n leuk deuntje dat ik de level zes keer in- en uitgelopen ben. Ook zitten er in het spellen af en toe stemmen. Dit zijn echte deuntjes die je nog jaren kan fluiten zonder het spel meer aan te raken. Goede muziek dus.

Ingame screens

De gameplay

Het spel heeft een geweldige gameplay voor mensen die een beetje van adventure’s en RPG’s houden. Je kunt vijanden afleiden door tegen de muur te kloppen, je moet enorme werelden doordwalen en natuurlijk puzzels oplossen.
Er is helaas één nadeel en dat is de zon. Als je weinig tot geen kracht meer hebt in je geweertje zul je tevens moeten sneaken. Je kunt de undead immers niet zo gemakkelijk meer afmaken. Als er niet genoeg zon is en je moet een immortal vergruizen zal je moeten wachten op morgen.
Gelukkig kan je dan altijd nog de enorme werelden ronddwalen op zoek naar extra items.

Ingame screens

Mijn conclusie is dat Boktai een must is voor alle RPG en adventure liefhebbers.