Breath of Fire 3 (PSP)
69 100 1

Review Breath of Fire 3 (PSP)

Deze games zijn bijna tegelijkertijd uitgebracht, ik heb het nu natuurlijk over Tales of Eternia en Breath of Fire 3. Kan BoF 3 opboksen tegen het “Tales of…” geweld? Lees hier wat PSPParty er van vind! Voor veel mensen was de Breath of Fire reeks een waar genot op de Playstation 1. Ik persoonlijk was niet bekend met deze reeks van rpg’s, en had dus geen verwachtingen rondom de game wat, misschien maar goed was ook. Wat kon ik verwachten? Wat voor battle systeem zat erin, was het turn based of zaten er real time gevechten in? Zouden de opgepoetste graphics goed tot hun recht komen op de PSP?

Ryu
Het verhaal vertelt ons over een jongetje dat jij speelt., genaamd “Ryu”. Dit jongetje is ook een draak die ontwaakt is door mijnwerkers. Je word gevangen genomen maar ontsnapt aan de mijnwerkers die je gevangen hadden genomen. Veranderd in een onschuldig kind word je opgevangen door “Rei” en “Teepo”, de buitenbeentjes van de stad. Deze jongens laten je een beetje kennis maken met de gevechten en de omgeving waar in zij wonen en waar jij in bent beland. Als je op jacht gaat naar voedsel stuit je al snel op de dorp bewoners die het niet al te best met je voor hebben. Pas als je het monster verslaat dat het dorp in zijn greep houd wordt je als “held” gezien. Daarna worden je vrienden “Rei en Teepo” ontvoerd en is het jouw taak om je eigen krachten (als draak) weer op te zoeken en je vrienden terug te vinden.

Seen this done that
Nu je een beetje kennis hebt gemaakt met het verhaal ga ik verder over de game. Ik persoonlijk vind Breath of Fire 3 een één in een dozijn game. Het “Seen this done that” perspectief. Ik wil deze game graag vergelijken met Final Fantasy X. Je loopt in een bepaalde omgeving, je wordt aangevallen en daar begint je gevecht. De gevechten zijn turn-based en het speelt allemaal vrij vlot. De vijanden zijn lekker gevarieerd, en de omgevingen goed uitgewerkt. Een heel groot punt van kritiek aan deze game zijn de VOOR en NA laadtijden alvorens een gevecht en erna natuurlijk. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat er een beest verscheen en dat die het dan op een lopen zetten. Op zich niet zo vreemd natuurlijk dat een vijand bang is, maar gezien het feit dat de gemiddelde laadtijd voor een gevecht ongeveer tien seconden om het gevecht in te komen bedraagt en ook weer vijf a zeven seconden om eruit te komen kan dit als zeer irritant worden beschouwd en mag het ook eigenlijk niet.

Genen
Waarom de game Breath of Fire noemen en waarom wil ik de vergelijking maken met Final Fantasy X? Ik zal dat even duidelijk maken. Tijdens de gevechten (in een gevorderd stadium) krijg je de beschikking over bepaalde krachten. Deze krachten komen voort uit jouw draken gene.. Je kan bijvoorbeeld tijdens gevechten in een draak veranderen (daar is de vergelijking met de “Aeons” uit Final Fantasy X). Deze draken strategie gaat natuurlijk veel dieper. Zo kan je verschillende genen mixen. Deze genen bestaan bijvoorbeeld uit: “Vuur” en “Defensieve”draken genen. Als men deze genen combineert krijg je een Defensieve (dus met hogere defensieve punten) vuur draak, met weer andere aanvallen dan de draak die alleen kan vuurspuwen. Vooral dit gedeelte maakt Breath of Fire leuk, omdat de animaties er erg leuk uitzien en het je toch een gevoel van macht geeft dat je een draak bent. Doorsnee rpg
Afgezien van dat dit weer een doorsnee rpg is zitten er toch wel een aantal twists in om het toch net dat beetje extra te geven. Grafisch ziet het allemaal redelijk uit. Breath of Fire 3 is een port dus het is niet een spel wat van scratch is opgebouwd. Toch is dat wel te zien omdat de graphics soms wat te wensen over laten. De game duurt qua laadtijden wat langer, ook tussen de “werelden” zijn er namelijk laadtijden. Deze zijn toch naar mijn mening iets aan de lange kant en hadden, met een beetje inzet, toch voorkomen kunnen worden. Een gemiste kans dus en dat is erg jammer.

Meester
Ook is er de optie om bij een meester in de leer te gaan. Als je bij een meester in de leer gaat kan het de “groei” van het personage beïnvloeden. Je kan bijvoorbeeld (bij sommige meesters) zwakke eigenschappen trainen zodat je weer sterker uit de verf komt, ook heeft de meester invloeden op het effect van de gaven van je personage, bijvoorbeeld: Ryu heeft behalve zijn draken krachten ook “heal” krachten om gewonden party members te kunnen helen. Je kunt natuurlijk niet zomaar in de leer gaan bij een meester. Je moet eerst kunnen bewijzen dat je zijn wijsheid waardig bent. Dit doe je door een bepaald ritueel en test af te leggen.

Hoe groot hij is
Okay dan even wat over de sounds, de muziek is naar mijn smaak wat eentonig, lullige toontjes proberen uit die speakertjes te rammen maar het lijkt wel alsof je PSP een kikker in de keel heeft. Als je tijdens gevechten spells gebruikt of een gevecht move uitvoert dan “schreeuwt” je karakter. Maar harder dan het hele zachte “ha” komt er niet uit, terwijl als je naar ToE kijkt, zijn zelfs alle dialogen ondersteund door acteurs die ze hebben ingesproken. Overigens zijn de meeste dialogen allemaal een beetje slap geouwehoer over wie en hoe groot hij is. Toch moet wel alles gelezen worden anders mis je de “clue” van het verhaal. Conclusie
Er zijn van die dagen dat je geen reet te doen hebt. Voor al die dagen die nog in het leven gaan komen is Breath of Fire 3. Niet omdat het een verschrikkelijke bagger game is, maar gewoon meer om het feit dat er betere alternatieven zijn. Ben je echter die die-hard rpg fan en heb je dit deel op de Playstation 1 nog niet gespeeld dan word dit zeker jouw ding. Vooral de draken zijn uitermate vermakelijk en deze game kan dus als middelmatig beschouwd worden, zeker niet slecht!

Oordeel Breath of Fire 3 (PSP)

• Graphics 71
  • Gameplay 67