Burnout: Legends (NDS)
11 100 1

Review Burnout: Legends (NDS)

De vraag “waarom?” ging heel vaak door mijn hoofd tijdens het spelen van dit legendarische spel. Volgens de PU was het zelfs legendarisch slecht. Maar ja, dan hebben we het wel weer over een gamesblad hè… Maar dat is weer een ander negatief verhaal. Op naar mijn meest negatieve review tot nu toe: Burnout Legends! Ik had hierboven eigenlijk hetzelfde stukje tekst kunnen neerzetten als dat ik bij Sonic Rush deed. Net als bij Jeffrey, dat hij Splinter Cell veel te laat binnen kreeg, omdat één van onze crewleden er geen tijd voor kon vinden, heb ik nu hetzelfde. Sterker nog, hij is uit de crew gestapt! Maar dat doet er niet meer toe. Ik heb de game, helaas. Ik had er zulke hoge verwachtingen van, echt. Ik wilde crashen met mijn auto’s, op elk moment van de dag en waar ik maar wilde... Maar in plaats daarvan… crashte mijn brein.

Mijn brein crashte vooral op de superslechte graphics van dit spel. Normaal ben ik een voorstander van: ”Gameplay boven graphics”, maar de gameplay ligt hier nog onder het niveau van de graphics, wat dus betekent dat, om maar even de PU te citeren, je te maken hebt met een legendarische slechte game. Jep, we hebben het over Burnout Legends. Het spel dat zo legendarisch zou moeten worden. Op de consoles is dat misschien wel zo, maar dat komt vooral door de veel betere graphics… En dat hebben ze er niet in gekregen bij de DS-versie. Nee, want de DS-versie heeft natuurlijk gebruik gemaakt van de unieke functies die de DS te bieden heeft. De mic wordt gewoon niet gebruikt en het touch-screen alleen voor het menu. En dan hebben we de surround boxjes nog. Die kunnen heel wat leuke geluidjes eruit laten komen. Tip: laat het geluid uit. Laat de DS uit als je dit spel erin hebt. Nog wat tips: Haal het spel eruit. Koop het niet. En als je dan toch het slachtoffer bent geworden van dit massaproduct: verbrand het.

Ik zal mijzelf eens nader verklaren. Er was eens een vrolijk jongentje genaamd Wesley B. Hij speelde voor het eerst Burnout 2 in de Intertoys toen hij op vakantie was met vrienden en was er helemaal gek van en besloot maar eventjes fan te worden van de serie. Heel lang zocht Wesley B naar Burnout 2, maar kon hem niet vinden. Toen dezelfde Wesley B hoorde dat Burnout Legends, met de meeste coole spelstanden, naar de DS zou komen, was deze jongen helemaal blij! Lange maanden gingen voorbij en daar was het spel dan eindelijk. Toch stelde hij de aankoop wat langer uit, omdat hij andere dingen moest doen. Toen kwam het beste nieuws van de maand januari, 2006: Wesley B zou Burnout Legends krijgen! En wat was de jongen blij! Na weer een maandje gewacht te hebben, lag de game dan eindelijk op de mat. En daar ging de jonge jongen.

De ene teleurstelling na de andere volgde al gauw. Ik zal het niet meer over de graphics en dergelijke hebben, want dat staat hierboven al beschreven. Ach, toch maar wel. De auto’s in dit spel zijn zó lelijk, dat het gewoon terecht is dat alles kapot gaat en dan maakt het niet uit hoe! Ook al gaat het op een manier waarvan je denkt “jeetje, waarom gebeurt het op deze manier?”, want EA heeft het allemaal kapot gemaakt. De hele serie, in één klap, boem. Je denkt niet meer aan de geweldige crashes op de consoles of zelfs de PSP. Nee, je begint serieus na te denken. Waarom heeft EA de serie dit aangedaan? Waarom heeft EA het zo verpest? Waarom heeft EA er geen moeite voor gedaan om er een onvergetelijke spelervaring van te maken, net zoals met Burnout 2: Point of Impact? Simpel: Burnout werd toen nog niet uitgegeven door EA. Waarom heeft EA de functies van de DS wederom links laten liggen? Waarom? Waarom? Waarom!?

Vragen die ik allemaal gesteld heb aan EA, tijdens een depressieve periode van mijn leven. Een periode waarin ik Burnout Legends nog wilde spelen, kijken of het nog goed te maken was. Kijken of er nog wat was aan de game, wat mij wist te verrassen, wat mij wist te boeien, wat mij wist te vermaken. Maar tevergeefs. Alle moeite, of nou ja, moeite... Moeilijk is het spel niet. Laat ik het zo zeggen: al die tijd dat ik er in heb gestoken, was allemaal voor niets! Voor niets! Waarom wilde ik dit spel zo graag? Ik kon toch ook wel zien dat het spel er niet uitzag op de filmpjes?! Nee, dat komt door mijn instelling die ik al eerder benoemd heb. Naïef? Ik weet het niet. Stom? Ja. Dit is een harde les die ons allen in laat zien dat je een game niet moet kopen om zijn naam of om de ervaringen die je met eerdere delen hebt opgedaan. Het kan altijd teleurstellen. En in dit geval is dat zeker gebeurd.

En in die filmpjes zagen we wel ongeveer welke modes er in kwamen te zitten. Een ‘normale’ race, tijdritjes, wegmisbruik, achtervolging en crash. Gadverdamme, waarom moesten ze het dan ook nog eens Nederlands maken allemaal? Dat is zó niet cool gewoon. Leuk als je een foute actie uithaalt in het verkeer. Staat er bijvoorbeeld heel groot in beeld: “Spookrijden”, “Bijna Raak” of “Schouderduwtje”. Jeetje, wat heb je daar nou aan? Helemaal niets! Behalve dan dat er zich een metertje vult, rechtsonder in beeld. Met dat metertje kun je sneller gaan. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als op de consoles. Gelukkig – ja mensen, er is daadwerkelijk een pluspuntje – kan je het spel ook in het engels spelen, wat vele malen lekkerder is. Maar ja, iets lekkers vervaagt al gauw bij iets heel zuurs. Het zure overheerst duidelijk in dit spel. Gewoon té duidelijk. En ja, we gaan rustig verder met afkraken.

Het zure is in dit geval, buiten de überslechte graphics om, de gameplay. De auto’s besturen net zoals dat ze eruit zien. Genoeg over gezegd. Het verkeer is hartstikke stom en doet totaal niks in de game. Zelfs het in de weg rijden, waar ze voor gemaakt zijn, doen ze niet goed. Jouw tegenstanders zijn zo dom, dat ze soms zelf tegen een auto aanrijden om een crash te veroorzaken. Nu denk je: ”Dat is toch logisch? Daar gaat het spel om!”; klopt. Geef ik je gelijk in. Maar niet als de auto ver van de route afligt, waar iedereen heen gaat… En dan nog iets. Als jij als stuntelaar denkt van: “Hey, laat ik eens tegen die muur aan botsen om een crash te veroorzaken”, dan zou ik dat niet doen. Waarom? Omdat jouw auto dan vast in de muur zit. In de muur. Net als bij mij. Twee keer zelfs. En wat doe je dan? Vol verbazing kijken en jezelf afvragen welk mormel dit spel geschapen heeft en hoe datzelfde mormel het zo verpest heeft. Er groeit iets van binnen. Het is geen ballon, laat staan een boom. Het is haat. Haat voor degenen die het spel gemaakt hebben. Haat aan degenen die het spel hebben uitgebracht. Maar vooral haat aan degene die je het spel verkocht heeft.

En de makers jou maar proberen te motiveren, de stakkers. Waarmee? Met zogeheten “Briefkaarten” en “Specifieke Takedowns”. De briefkaarten behaal je in de mode Wereldtournee, onderdeel Voorronde. Hierin mag je met een – tenminste, zo had het gemoeten – vette bolide een rondje rijden door een nieuw level. Ok, weten we dat ook weer. Specifieke Takedowns kun je overal behalen. Dat zijn de mooiste stunts die je uithaalde met andermans auto. Ook is er de mogelijkheid om bekers te halen. Zo luidt één van de opdrachten: 500 Takedowns in totaal. Ja… tuurlijk! Alsof je 500 van die dingen wil halen! Na 200 heb je het hele spel echt wel gezien hoor!

Ik denk dat ik maar stop met deze reviewcolumn. Iedereen weet nu dat het spel te slecht is en erg haatbaar. Ik wacht rustig het mailtje van EA af, en als ik geen antwoord krijg, stuur ik die lelijkerds net zoveel e-mailtjes, totdat ze reageren. Hoe durven ze. Zo een slecht spel op de markt brengen. EA heeft mij wel eens vaker teleurgesteld, maar dit was echt de druppel. Om het nu dan eindelijk af te sluiten, wil ik jullie als laatste een tip meegeven. Verbrand je kopie. Verkoop hem niet door, want dan ben je een slecht mens voor de maatschappij. En als ik er toch achter kom dat je het doet, geef ik je aan wegens (kinder)mishandeling...

Oordeel Burnout: Legends (NDS)

• Graphics 12
  • Gameplay 10