Call of Duty: Modern Warfare 3 (Xbox360)
85 100 1

Review Call of Duty: Modern Warfare 3 (Xbox360)

Er zijn maar weinig games waar zo’n enorme buzz omheen zoemt, als bij de Call of Duty serie het geval is. Call of Duty 4, Modern Warfare 2 en Black Ops, de verkooprecords bleven maar komen. En als je dan bedenkt dat Modern Warfare 3 daar nog eens met een nieuw record overheen gegaan is, dan kun je bijna niet anders concluderen dan dat de mensen van Activision toch echt wel iets goed doen. Daarom sloot ik mij een week op met MW3 om zelf maar eens te kijken of deze game inderdaad wederom tot de top van het shooter genre behoort…

Singleplayer stedentrip
Toen Call Of Duty een paar jaar geleden de macht in de wereld der shooters wist te grijpen ging dat gepaard met een ijzersterke online mode en een intense singleplayer, die je waarschijnlijk het best kunt vergelijken met een grote achtbaanrit. Maar dan wel één die je vele uurtjes speelplezier oplevert.
Call Of Duty: Modern Warfare 3 begint daar, waar Modern Warfare 2 ophield. De wereld is volop in oorlog nadat de Russische terrorist Makarov zijn diabolische plan tot uitvoering heeft gebracht. Om de wereld te behoeden voor een nucleaire oorlog kruip je in de huid van de Rus Yuri, die samen met de besnorde bikkel Captain Price en metgezel Soap de vijandelijke bedreiging van zich af moet slaan. Naast deze verhaallijn zul je ook een aantal missies met de militair Frost spelen, die onderdeel is van een Amerikaans Delta Force Team. Uiteindelijk zullen deze beide hoofdverhalen samen komen in een spectaculair slot, maar niet voordat er ook nog uitstapjes gemaakt worden naar andere personen die met hun bijrollen het verhaal net wat meer diepgang geven. Zo vecht je uiteindelijk in steden als London, New York, Hamburg, Berlijn, Parijs, Praag en beland je ook nog in zonnig Marokko. Het is eigenlijk één grote adrenaline-rush, waarbij het puntje van je stoel aan het eind waarschijnlijk de nodige slijtageplekken zal vertonen.
Het is leuk om met het bekende verhaal uit Modern Warfare 2 verder te gaan, maar helaas is de lengte van de singleplayer ook dit keer niet extreem lang te noemen. Na een uurtje of 9 ben je er op de Veteran moeilijkheidsgraad wel doorheen. Maar dan zijn er gelukkig nog de multiplayer modes en zeg nou zelf, daar doe je het als Call Of Duty fan toch grotendeels voor?

Co-op modes

Modern Warfare 3 heeft behalve het online multiplayer gedeelte natuurlijk ook wederom de Special Ops missies, die vooral met zijn tweeën voor lekker veel fun en uitdaging zorgen. Je kunt bij het voltooien 1 tot 3 sterren verdienen, er vanaf hangend hoe goed of op welke moeilijkheidsgraad je de missie speelt. De missies zijn gevarieerd en uitdagend genoeg om je vele uurtjes zoet te houden op weg naar alle te verdienen sterren.
Maar dan heb ik het nog niet eens gehad over de nieuwe Survival mode, die de populaire Zombie mode uit Black Ops vervangt. Hierbij komen er ‘waves’ van vijanden op je af, waarbij je geld verdient door dit schorrie morrie met het nodige lood te doorboren. Met dit geld kun je wapens kopen en upgraden, explosieven kopen of speciale killstreaks oproepen. En dat is ook zeker nodig, aangezien de tegenstanders steeds gevarieerder en uitdagender voor je opdoemen. In deze Survival mode verdien je punten waarmee je in level stijgt. Hoe hoger je level, hoe meer wapens en andere hulpmiddelen beschikbaar komen. De verslavingsfactor is dan ook in het kwadraat aanwezig!

Online genieten
Maar natuurlijk is er dan ook nog de online multiplayer, die door de kleine aanpassingen en toevoegingen beter dan ooit is! Je kunt hier los gaan met de bekende Deathmatch, Team Deathmatch, Domination, Capture The Flag en ga zo maar door. Nieuw zijn de modes Team Defender en Kill Confirmed. Bij de eerste moet je met je team een vlag veroveren en verdedigen om punten te scoren. Bij de tweede is het de bedoeling om na een kill de dogtags van je vijand op te rapen om zo een punt voor je team binnen te halen. Wanneer een tegenstander deze dogtags weet op te rapen, krijg je slecht de helft van de punten waardoor deze mode een flinke portie uitdaging en tactiek met zich meebrengt.
Verder zijn het aantal perks uitgebreid en kun je je wapen uitgebreider levelen dan voorheen. Ook de killstreaks zijn veranderd en vereisen nu meer tactiek. Je kunt kiezen uit drie verschillende pakketten, die allemaal hun eigen killstreaks bevatten. Bij de Assault package verlies je je streak wanneer je dood gaat, de Support is meer verdedigend vormgegeven en loopt na je dood gewoon door en bij de Specialist unlock je extra perks die je tijdens je streak kunt gebruiken. Dit komt de balans zeker ten goede en zorgt ervoor dat de potjes wat minder chaotisch zijn, dan in de vorige delen het geval was.
Ook kun je dit keer stijgen tot level 80, maar aangezien je iets makkelijker punten verdient dan voorheen is dit zeker geen onmogelijke opgave. Bovendien unlock je ook sneller de betere wapens en gadgets om je hierbij te helpen.
Wat wel wennen is, zijn de diverse maps en hun grootte. Gevoelsmatig zijn ze wat compacter en voelen ze daarom soms te identiek aan. Er zijn wel wat grotere maps, maar de balans is in vergelijking met de vorige delen wat mij betreft iets minder geslaagd.

Alles koek en ei?
Behalve het hierboven genoemde punt over de maps kun je op de gameplay en variatie in gamemodes niet veel aanmerken, maar het grootste kritiekpunt zit toch wel in de vraag hoeveel rek er nog in de serie zit. Zo is MW3 grafisch niet veel beter dan zijn voorgangers en is het verschil met een game als Battlefield 3 inmiddels behoorlijk te noemen. Ook de opzet van de game als totaalpakket is een kunststukje, dat ondanks de subtiele aanpassingen en toevoegingen, toch veelal hetzelfde aanvoelt. Je moet deze kritiek dan ook vooral zien met het oog op de toekomst. Activision heeft de vertrouwde, succesvolle Call Of Duty serie steeds weten te verbeteren en MW3 is hierin wat mij betreft de slagroom op de taart. Maar Activision moet hierbij niet vergeten met de tijd mee te gaan, want net als in de game zelf liggen de vijandelijke concurrenten altijd op de loer…

Op de Gamescom was ik nog behoorlijk sceptisch over MW3, omdat ik toen vooral zocht naar vernieuwingen in de serie die gevoelsmatig nodig waren om Battlefield 3 achter zich te laten. Uiteindelijk duurde het slechts een halve dag voordat ik wederom vol enthousiasme het ene na het andere potje er doorheen knalde. Activision heeft er toch weer goed voor gekozen om op de bekende succesvolle weg te blijven, maar met een aantal slimme toevoegingen en aanpassingen. Dat maakt MW3 uiteindelijk voor de fans precies dat wat ze willen spelen. Want wat is er op game gebied lekkerder dan simpelweg je console aan te knallen, achterover te hangen en je te laten meezuigen door een ijzersterke shooter? Ik denk dat jullie het antwoord wel kunnen raden!

Deze review is geschreven door Frido van der Wal

Oordeel Call of Duty: Modern Warfare 3 (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 11227