Children of Morta (Switch)
70 100 1

Review Children of Morta (Switch)

De berg Morta is jarenlang beschermd door de familie Bergson. Tot voor kort was er helemaal niets aan de hand. Echter kan de ziener van de familie nu ineens niet meer met de berggoden spreken en heerst er een ziekte in het land. Dieren veranderen in monsters en er ligt een dikke donkere mist als een deken over de omgeving. Het is aan de familie Bergson om de bron van de ziekte aan te pakken.

De bron van de ziekte bevindt zich ergens onder het huis van de familie Bergson. Ze gaan op onderzoek uit in de kerkers en begeven zich door verschillende gebieden met allerlei moordlustige monsters en andere wezens die hun weg naar de bron blokkeren. Het komt dan nog wel eens voor dat een van de familieleden het loodje legt. Dit doen ze echter niet; net voordat ze sterven worden ze gegrepen door een magische kracht, welke ze weer terugbrengt naar het huis aan de voet van Morta. Eenmaal thuis kunnen ze even op adem komen en het verdiende geld besteden om sterker te worden. Alvorens ze het gevaar weer moeten opzoeken.

Herhaling
Als ze dan weer teruggaan, komen ze erachter dat dezelfde kerker er nu totaal anders uitziet. De ziekte die er heerst zorgt ervoor dat de kerkers na ieder bezoek een andere indeling krijgen. Geen enkel bezoekje is exact hetzelfde.

Zoals je uit het verhaal kunt opmaken is Children of Morta een roguelike. De willekeurig gegenereerde kerkers en het steeds sterker worden van een personage is typisch voor het genre. Echter kan dit soms ook repetitief aanvoelen. Dit is voor Children of Morta voornamelijk in het begin van het spel het geval. In de eerste kerker zul je vaak doodgaan. Het vele doodgaan heeft wel een doel: je maakt kennis met alle gameplayelementen van het spel. Maar door de beperkte mate van voortgang in het spel zullen toch veel spelers hier afhaken. Dit is erg jammer, want Children of Morta heeft veel te bieden. Het kostte mij bijna vier uren voordat ik voorbij het eerste baasgevecht was.

Afwisseling
Tussen de verkenningstochten in de kerkers door gaat het verhaal gestaag verder, onafhankelijk van eventueel succes in de kerkers. De verteller van het verhaal vertelt dan over de familie Bergson, de geschiedenis van de wereld of over de ziekte. De korte scenes variëren van een ruzie tussen familieleden aan de eettafel, tot de introductie van een nieuw speelbaar personage. De hele familie is namelijk speelbaar in Children of Morta. Het toevoegen van een verhaal aan een roguelike is hetgene wat Children of Morta uniek maakt. Naast dat de scènes voor wat afwisseling zorgen tussen de bezoekjes aan de kerkers, zorgen ze er ook voor dat je gaat meeleven met de familieleden. Op een gegeven moment was ik nadat ik was doodgegaan benieuwd wat er in de familie was gebeurd, wat het doodgaan soms wat minder frustrerend maakt.

Diep onder de grond
Het grootste deel van je tijd in Children of Morta zul je echter wel doorbrengen in de kerkers met een van de familieleden. In het begin krijg je de controle over vader John of dochter Linda. John is de typische domme bruut. Hij gebruikt een zwaard en schild om zijn vijanden een kopje kleiner te maken. Dochter Linda gebruikt een boog en houdt dus meer afstand om de vijanden te verslaan. Nadat ik een paar uur in de eerste kerker had doorgebracht werd er een nieuw speelbaar personage geïntroduceerd, namelijk zoontje Kevin. Kevin gebruikt twee dolken om de vijanden mee te lijf te gaan en hij wordt steeds sneller en krachtiger als hij langer vecht.

Ieder familielid speelt anders, wat ervoor zorgt dat er genoeg variatie is en er altijd een personage is dat bij jouw speelstijl past. John was mijn favoriete personage in het begin, maar al snel kwam ik erachter dat het eerste baasgevecht met John wel lastig was. Hierop besloot ik Kevin eens uit te proberen. Natuurlijk moest ik wel even grinden om hem wat sterker te maken, maar daarna was het eerste baasgevecht een eitje. Ik dacht heel even dat ik onoverwinnelijk was met Kevin, maar in het volgende gebied legde ik met Kevin toch wel vaak het loodje. Wat ervoor zorgde dat ik mijn tactiek aan moest passen en een ander familielid moest proberen.

Het is niet onmogelijk om de kerkers of baasgevechten met andere personages te halen, maar sommige familieleden zijn beter in bepaalde situaties ten opzichte van anderen. Children of Morta zorgt er op deze manier voor dat je toch meer gaat experimenteren. Dit kan erg leuk zijn. Echter moet je vaak wel eerst even grinden met het nieuwe familielid om hem/haar wat krachtiger te maken.

Ieder familielid heeft zijn/haar eigen boom met vaardigheden waar je de verdiende punten aan kunt besteden. Sommige van deze vaardigheden zijn niet alleen van toepassing op dat ene familielid, maar kunnen worden gebruikt door de hele familie. John heeft bijvoorbeeld een vaardigheid waarmee hij iedereen wat meer leven geeft.

Russische roulette
Tijdens het verkennen van de kerkers vind je allerlei power-ups in kisten of kamers met bepaalde uitdagingen. De uitdagingen zijn voornamelijk het verslaan van monsters in grotere groepen of het oplossen van simpele puzzels. Deze power-ups kunnen je een tijdelijke extra aanval geven of maken je sterker of sneller. Dit kan veel invloed hebben op jouw tocht door de kerkers. Hier moet je dus van houden. Soms kan dit mee of tegen zitten.

Het geld dat je verdient met het verslaan van de vijanden kun je gebruiken om alle familieleden sterker te maken. Dit doe je door het te besteden in de winkels in het huis van de familie Bergson. Oom Ben heeft een werkplaats waar je geld kunt besteden om alle familieleden sterker te maken, of meer leven te geven. Dit hoef je gelukkig niet per familielid te regelen, waardoor je niet eindeloos hoeft te grinden. Het grinden kun je nog wel verzachten door het spel met iemand in co-op te spelen.

Children of Morta is uiteindelijk een goede roguelike die wat nieuws aan het genre toevoegt. Het verhaal van de familie Bergson zorgt voor wat afwisseling tussen het verkennen van de kerkers. Ieder familielid is speelbaar, wat voor wat afwisseling in de manier van vechten zorgt. Dit is ook nodig, want Children of Morta kan in het begin erg repetitief zijn. Als je hier even doorheen bijt dan is er genoeg plezier te halen uit deze roguelike!

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 3210

Laagste prijzen voor Children of Morta (Switch)