Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
CrossCode (PS4)
90 100 1

Review CrossCode (PS4)



In indie-kringen zong de naam al een tijdje rond: CrossCode. Een actie-RPG zoals ‘vroeger’, maar dan in een modern jasje: CrossCode. Fantastische gameplay en worldbuilding door een klein team van ontwikkelaars: CrossCode. Een onmogelijke opgave om naar consoles te porten: CrossCode. Oh, maar wacht: die laatste bewering klopt niet meer, want eindelijk is CrossCode gearriveerd op PS4, Switch en Xbox One. Kloppen de andere beweringen wel? En was deze oversteek van PC naar console het wachten waard? Fingers crossed!


The Playground: een enorme landmassa (ook wel bekend als ‘de croissant’) op de maan Shadoon, dat geheel in het teken staat van Cross Worlds. Dat laatste is een MMO met een twist: het gebied waarin je speelt bestaat echt, terwijl jouw personage in die wereld geprojecteerd wordt middels een zogenaamde avatar (nee, geen blauwe figuurtjes!).

Jouw personage heet Lea. Een oude bekende van Cross Worlds, al weet ze dat zelf niet. Lea is namelijk haar geheugen verloren en ze kan ook niet praten. Aan jou de taak om Lea te helpen de wereld van Cross Worlds te verkennen en de geheimen die achter de MMO schuilen te ontrafelen.

Gameplay heeft prioriteit
Het uitgangspunt van CrossCode is in een notendop samen te vatten. Of in een alinea, zoals hierboven. Gameplay heeft in CrossCode namelijk de prioriteit. Dat is helemaal niet erg, want die gameplay mag er wezen! De hele game staat in het teken van de gameplay zo leuk mogelijk maken, terwijl je de vaak uitdagende opdrachten uitvoert die nodig zijn om voortgang te maken langs the track. Dat is de weg die spelers van Cross Worlds afleggen om zich te bewijzen. Onderweg leer je steeds meer over de Ancients, een beschaving die al eerder op deze maan zijn sporen heeft achtergelaten en een belangrijk deel vormt van the track en zelfs het bestaan van Cross Worlds.

Met een faux-MMO stijl geeft CrossCode het gevoel van een dynamische wereld.

Je zou toch over de gameplay vertellen?

Oh ja…ben ik tóch verzeild geraakt in een uiteenzetting over het verhaal en de wereld van CrossCode. Dat komt doordat die wereld enorm goed wordt neergezet. Terwijl het verhaal je niet door de strot geduwd wordt, krijg je toch constant iets mee van de achtergrond van Cross Worlds. Via de vele sidequests (die van hoge kwaliteit zijn met goed uitgewerkte miniverhalen en uitdagingen), dialogen met je medespelers, aantekeningen in je logboek en via de omgevingen zelf.

CrossCode is misschien wel een perfect voorbeeld van hoe gameplay en verhaal gecombineerd kunnen worden. Dialogen vinden vaak plaats tijdens de actie en als dat niet zo is, duren ze nooit te lang. Daarna heb je altijd weer een nieuw doel, terwijl je door het landschap voortbewegen al een doel op zich is. De omgevingen zijn namelijk zo opgezet dat er altijd wel iets te ontdekken valt. Het probleem is hoe je daar vervolgens gaat komen.

Veel dialogen spelen zich af zonder de actie te onderbreken.

Puzzels in de omgevingen

Iedere omgeving is daarmee een puzzel op zich, waar Lea zich heerlijk soepel doorheen beweegt. CrossCode wordt vaak vergeleken met 16-bit RPG’s, maar ik kan je verzekeren dat geen enkele game uit die tijd zo lekker voelt om te spelen. Lea’s wendbaarheid wordt aangevuld met haar speciale kracht, waarmee ze ballen kan gooien naar vijanden of schakelaars. Richten gaat met de rechter stick en voelt, wederom, erg soepel. Hoe langer je richt, hoe sterker de bal die je afschiet. Zo geeft het je, naast een alternatief voor je korte afstandaanvallen, ook een strategische keuze. De opgeladen ballen kunnen namelijk vijanden die aan het opladen zijn voor een aanval uitschakelen én weerkaatsen tussen muren.
De eerdergenoemde schakelaars vormen een belangrijk onderdeel van de vele puzzels die je onderweg tegenkomt. In de reguliere omgevingen vormen ze vaak een sleutel tot gebieden die anders onbereikbaar zijn. In de kerkers worden ze gecombineerd met bewegende platforms, verplaatsbare voorwerpen en weerkaatsbare muren om je inventieve puzzels voor te schotelen. Deze puzzels deden me regelmatig denken aan Alundra en Valkyrie Profile, waarbij er naast het nodige denkwerk ook snel reactievermogen vereist is.

Pittige uitdaging
De standaard moeilijkheidsgraad voor CrossCode is afgesteld op de gamer die een uitdaging niet uit de weg gaat. Persoonlijk had ik hier geen moeite mee, al ben ik niet altijd de beste in snelle gameplay. Ik heb wel gemerkt dat het belangrijk is om genoeg sidequests te doen om je level te verhogen en vooral ook om je uitrusting op peil te houden. Heb je geen zin om hier tijd in te steken, of wil je gewoon chill spelen? Geen probleem! In de opties kun je altijd de moeilijkheidsgraad bijstellen. Ik raad iedereen aan om dit gewoon te doen, zodat je gewoon lekker door kan spelen.

Op je circuitboard kun je allerlei vaardigheden ontsluiten en er gemakkelijk tussen wisselen.

Dat gezegd hebbende, krijg je genoeg tools aangereikt om de uitdaging aan te gaan. Lea beschikt over een uitgebreid systeem van vaardigheden, die je ontsluit met character points. Het geeft je toegang tot speciale aanvallen en procentuele verhoging van bijvoorbeeld je kracht of verdediging. Wat vooral aardig is, is de mogelijkheid om te wisselen tussen verschillende vertakkingen van je vaardigheden. Heb je voor een bepaald gebied net even andere vaardigheden nodig, dan is de kans groot dat je hier naartoe kan schakelen zonder extra punten uit te geven.

Betere uitrusting verkrijg je door sidequests tot een goed einde te brengen en door slim te ruilen. Ruilen is een soort crafting systeem. Hierin ruil je voorwerpen die je vindt in kistjes, door vijanden te verslaan of door de lokale flora te kappen, tegen betere voorwerpen of betere uitrusting. Het verkrijgen van voorwerpen is ook weer verweven met de snelle gameplay, want hoe meer vijanden je in korte tijd een kopje kleiner maakt, hoe hoger je battle rank wordt en hoe groter de kans op betere voorwerpen.

Beeld en geluid: check
Door de gekozen stijl van 16-bit RPG zijn de beelden vooral een mooie evolutie van de games uit dat tijdperk. Wat CrossCode vooral erg goed neerzet, zijn dynamische omgevingen waarin van alles gebeurt. Van vijanden en speciale effecten tot bewegende vlaggen, boompjes, riviertjes en andere spelers die hun weg banen door Cross Worlds. Zo worden omgevingen nooit saai en bieden ze voldoende afwisseling, afhankelijk van waar Lea zich bevindt op de Croissant.

De muziek wordt veel geprezen en dat is helemaal terecht: het is een sterke soundtrack die me regelmatig aan mijn favoriete RPG-klassiekers deed denken. Tegelijk kan ik niet echt een track aanwijzen die me in het bijzonder is bijgebleven.

Er zijn meer dan genoeg puzzels en extra uitdagingen die je denkvermogen én reflexen op de proef stellen.

Nog een belangrijk punt om te vermelden is hoe goed de game speelt op de PS4. Met name de Switchversie schijnt problemen te hebben met de snelheid wanneer het druk wordt op het scherm. Dit heeft te maken met de manier waarop de game op de PC is gebouwd. Een directe port naar consoles was niet mogelijk en daarom is een soort emulator gebouwd die de code van de game vertaalt naar iets dat de console accepteert (en wat erg past bij de naam van de game!). De PS4-versie speelt erg solide, met een enkel piepklein dipje in de steden en een enkele vertraging in de menu’s. Duidelijk niet genoeg om je aan te storen en al helemaal geen reden om de game te laten liggen.

Aanrader? Aanrader!
CrossCode is een echte aanrader voor actie-RPG-liefhebbers. Het is tegelijk een liefdesbrief aan de games uit je jeugd en een voorbeeld van hoe deze games nog steeds relevant kunnen zijn in het hedendaagse gaming landschap. De manier waarop CrossCode gameplay voorop stelt en effectief verweeft met alle onderdelen van de game verdient een pluim. Het zorgt voor dat: ‘ok, nog één quest en dan stop ik’ effect, waardoor je een uur later nog steeds speelt.

De enige minpunten die ik kan bedenken zijn dat het voor sommige mensen net te lang duurt voor het hoofdverhaal echt op gang komt en dat de hoeveelheid sidequests voor sommigen wellicht teveel is. In beide gevallen biedt het verlagen van de moeilijkheidsgraad uitkomst. Ben je ook maar enigszins geïnteresseerd in het genre? Dan mag je CrossCode voor de digitale prijs van €20,- niet laten liggen. Voor de verzamelaars komen er ook diverse fysieke versies uit. Houd hiervoor de pagina’s op Budgetgaming in de gaten voor de beste prijs en releasedatum.

 




 

Deze review is geschreven door Chris van Breda.
 

 

Aantal keer bekeken: 4751 

Laagste prijzen voor CrossCode (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van UltraTiger
UltraTiger ( 67583   106) 22-07-2020 11:35
Strictly Limited Games heeft een aantal speciale fysieke edities van deze game. Worden wel pas later geleverd dan de gewone fysieke versie.
avatar van Ktugach
Ktugach ( 21163   496) 22-07-2020 11:42
Rol: Administrator
Deze game stond eigenlijk helemaal niet op mijn radar. Misschien maar even oppikken op de switch, als ik naar de plaatjes kijk krijg ik een beetje een secret of mana gevoel.
avatar van Nitrorcr
Nitrorcr ( 1274   15) 22-07-2020 12:36
Geweldig vermakelijke game. Was er zeer te spreken over toen hij op de pc in game pass kwam een jaar geleden. Nu ook op Gamepass voor console. Erg mooi wat voor complexe en leuke game dit kleine team heeft gebouwd in html5!
avatar van Notorious_roy
Notorious_roy ( 996   13) 22-07-2020 12:41
Beschikbaar via Gamepass! Was er al voorzichtig aan begonnen en ga er komend weekend verder mee.
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 22-07-2020 12:42
Even opgezocht waarom deze game zo moeilijk te porten was. Het is blijkbaar gemaakt in HTML5 (en JavaScript). Welke idioot maakt een spel van dit caliber met die technologieën?
avatar van Mrpapercut
Mrpapercut ( 8676 ) 22-07-2020 12:47
Quote:
Erg mooi wat voor complexe en leuke game dit kleine team heeft gebouwd in html5!
Aha, ik vroeg me al af hoe dit zo kwam:
Quote:
Dit heeft te maken met de manier waarop de game op de PC is gebouwd. Een directe port naar consoles was niet mogelijk en daarom is een soort emulator gebouwd
Supervet hoor, maar begrijp wel waarom een port dan zoveel problemen kan opleveren. Zo te zien gebruiken ze ImpactJS als game-engine, die ga ik ook maar 'ns uitchecken

Quote:
Even opgezocht waarom deze game zo moeilijk te porten was. Het is blijkbaar gemaakt in HTML5 (en JavaScript). Welke idioot maakt een spel van dit caliber met die technologieën?
Precies mijn gedachte. Ik vermoed dat toen ze begonnen met dit spel, dat ze nog geen plannen voor een port hadden. Anders is het veel logischer om bijv. Unity te gebruiken
avatar van MaXiiMuM
MaXiiMuM ( 967 ) 22-07-2020 17:14
Hele vette game, zeker het proberen waard!
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 22-07-2020 17:32
Quote:
Precies mijn gedachte. Ik vermoed dat toen ze begonnen met dit spel, dat ze nog geen plannen voor een port hadden. Anders is het veel logischer om bijv. Unity te gebruiken
Toekomstplannen voor een port of niet, HTML5 en JavaScript zijn alleen maar geschikt voor simpele spellen. Een action-RPG op 60 FPS is te zwaar.

Unity zou beter zijn geweest, maar die engine heeft ook zijn problemen op de Switch.
avatar van Mrpapercut
Mrpapercut ( 8676 ) 22-07-2020 17:42
Ach dat hangt er vanaf. Ze lijken redelijk succesvol te zijn met hun HTML5+JS setup voor de PC versie, anders zouden ze het niet gaan porten. En er zitten ook heel veel voordelen aan een webdev setup natuurlijk. Er zijn veel meer devs voor te vinden (en die devs zijn goedkoper), de instap is vrij laag, je kan heel simpel engine-code aanpassen of plugins schrijven, en je kan een spel zonder aanpassingen uitbrengen op Windows, Mac, Linux, web-based, desktop, android en ios. (Cross-platform...code...cross-code...)
En als je echt meer performance nodig dan JS je kan bieden, kan je via NodeJS C code aanroepen of met webassembly werken.
avatar van Crispy
Crispy ( 112 ) 22-07-2020 17:50
Rol: Reviewer
Idd, prima geschikt (hoewel wat ongebruikelijk). Het is vooral lastig als je het naar een console omgeving wil porten. Dit zegt de ontwikkelaar erover:

Quote:
CrossCode is written in HTML5. And that means that there is tons of JavaScript. And live compiling it in a Chromium Browser is causing security issues on consoles and is forbidden on most platforms as hackers could attack the hardware through that. So we had to find a solution. Which is basically an interpreter which translates the code but locks it up in a cage. That also means: We had a performance bottleneck. As the code was read by the interpreter and then translated into something the console would understand and then read by the console. It is like watching a movie in a movie in a livestream.

Interessante video hierover (heel in-depth) met de arme ziel die de port moest realiseren: http://youtu.be/KfBzlzvt8RU
avatar van Mrpapercut
Mrpapercut ( 8676 ) 22-07-2020 18:02
Quote:
Interessante video hierover (heel in-depth) met de arme ziel die de port moest realiseren: http://youtu.be/KfBzlzvt8RU
Awesome! Die ga ik kijken. Misschien ga ik dan zelfs de game wel kopen

Edit: Leuke video, helder verhaal, maar man man wat een gedoe om het werkend te krijgen. Respect voor die dev, zou 't 'm niet na doen
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 22-07-2020 20:32
Ik ga die video ook bekijken. Bedankt voor het delen.

Ik snap dat er voordelen zijn, maar ik blijf het een slecht idee vinden omdat vanuit mijn zicht ze een complex programma gebouwd hebben op een platform gemaakt om webpagina's te bekijken door gebruik te maken van een scripttaal dat gemaakt is om wat interactiviteit aan webpagina's toe te voegen.

Moet zeggen dat het ironisch is dat ze een extra tussenlaag hebben moeten toevoegen om het te kunnen porten naar consoles, want de reden dat het crossplatform is met platformen die een browser hebben komt juist omdat het is gebouwd op verschillende tussenlagen. Geen wonder dus dat ze nu een bottleneck hebben.