Dave Mirra Freestyle BMX 2 (NGC)
69 100 1

Review Dave Mirra Freestyle BMX 2 (NGC)

Activision 02 begon met een game genaamd Tony Hawk’s Skateboarding. Veel skaters kenden de Pro Skater Tony Hawk, Waardoor veel mensen deze game kochten. Activision 02 kreeg een gigantische smak geld binnen en liet vele vervolgen uitbrengen. Duidelijk was dat de naam alleen al een groot aantal mensen lokte. Daarom kwam Acclaim met Dave Mirra Freestyle BMX. Niet zo’n groot succes als de Tony Hawk games, maar vele BMX’ers kochten de game. Een aardige tijd geleden kwam er een deel 2 uit, klaar voor een review!

Pro BMXers
Acclaim heeft het zover gekregen dat ze het recht hebben om echt bestaande BMX pro’s in hun spel te krijgen. 14 pro’s zijn speelbaar in Dave Mirra 2: Freestyle BMX. We hebben het hier over Dave Mirra, John Englebert, Joey Garcia, Kenan Harkin, Mike Laid, Todd Lyons,Troy McMurray, Colin Mackay, Tim Mirra, Rick Moliterno, Ryan Nyquist, Leigh Ramsdell, Zach Shaw en Scott Wirch.

Levels
In Dave Mirra 2 zitten 8 levels. Je krijgt ze niet allemaal tegelijk, maar je behaald ze door opdrachten te doen van “locals” en andere Pro BMX’ers. Persoonlijk vind ik dat de levels niet echt veel voorstellen. Er is eigenlijk maar 1 level die ik leuk vind. Een bekende BMX spot die in Dave Mirra 2 voorkomt is de ALL of Camp Woodward, waar grote toernooien worden gehouden. Ze hebben hun best gedaan dit park zo mooi mogelijk na te maken en ik moet zeggen dat het ze aardig is gelukt. Als je echt ben uitgekeken op de levels die in dit spel te behalen zijn heb je altijd de bekende level-editor nog, die tegenwoordig noodzakelijk is in alle skate, skateboard en bmx games. De editor die over een groot aantal objecten beschikt is even makkelijk als alle andere editors, die bijvoorbeeld bekend staan van de Tony Hawk games. De makkelijke besturing zorgt ervoor dat je met deze editor met veel plezier de leukste levels in elkaar zet. Om er nog een beetje lol in te houden kan je meer objecten krijgen in de Campaign.

Tricks
Uiteraard draait heel Dave Mirra 2 om de tricks. Dave Mirra 2 heeft de rechten gekregen om het S.I.K tricksysteem te gebruiken. Dit systeem wordt gebruikt door de vele bekende stuntgames. Een voorbeeld hiervan is Tony Hawk Pro Skater en Agressive Inline. Het S.I.K systeem bevat het handige grind en lip systeem, ofwel het evenwichtsbalkje onder een grind- of liptrick. In totaal bevat Dave Mirra 2, mede dankzij dit Systeem meer dan 1500 tricks die je kan uitvoeren met jou favoriete BMX character.

Extra op de Gamecube
Speciaal voor de Gamecube, heeft Z-Axis een aantal nieuwe dingetjes ingebouwd. Zo is het spel grafisch beter dan op de andere consoles. Alhoewel hier niet veel van de merken is, want grafisch is dit spel niet bepaald de beste. Daarnaast zijn er twee extra levels ingebouwd; Venice en Greenville. Waarom Z-Axis dit heeft gedaan is mij niet duidelijk mawar extra’s zijn altijd welkom natuurlijk!

De uitslag
Om te beginnen, het grafische gebied, dat ik meteen mag gaan afzeiken. De characters zijn niet houterig, wat wel goed is, maar wat Z-axis er mee heeft gedaan is wel erg overdreven. Ze hebben duidelijk geen botten, waardoor de characters in de vreemdste vormen liggen als ze van hun fiets vallen. De levels zien er gelukkig wat beter uit, alhoewel die ook wel wat voller mochten met hier en daar wat boompjes en plantjes. De gameplay verschilt per persoon, waardoor het moeilijk is het te beoordelen. De ware BMX-er zal hier wel wat lol mee hebben, maar iemand die er niet echt veel verstand van heeft zal er zo op uitgekeken zijn. Het zelfde verhaal valt te vertellen bij de Replay. De Orginaliteit is te laag. Er komen tegenwoordig te veel van dit soort games op de markt. Niet dat het erg is, want ik vind ze persoonlijk allemaal leuk. Als laatste komen we bij de Sounds. De tracks zijn zoiezo fantastisch. Er zijn tracks van Sum 41, Godsmack, Rage Against the Machine en al die andere rocksterren. De geluiden van de characters, als ze bijvoorbeeld vallen zijn helaas wat minder en de opdrachtgevers hebben geen stem gekregen, wat wel leuk zou zijn.

Dave Mirra is wel een aardige game maar als je niet persé een fiets onder je kont wil hebben kun je véél beter gaan voor Tony Hawk. Een leuke poging van Acclaim om ook de BMX Freaks onder ons te plezieren maar jammer genoeg helemaal geslaagd. Weer een 'echte' budgettitel erbij...

Oordeel Dave Mirra Freestyle BMX 2 (NGC)

• Graphics 65
  • Originality 50