Dead or Alive 3 (Xbox)
90 100 1

Review Dead or Alive 3 (Xbox)

De eerste beat 'em-up voor de Xbox was er een om van te smullen, maar was dat door de graphics, door de dames, of gewoon door de hoogstaande kwaliteit van Dead or Alive 3?

Geen Plaats
Het is simpel om, bij de vraag naar de beste beat 'em-up allertijden, namen als Tekken 3, Virtua Fighter 4 en Soul Calibur 2 op te ratelen. Elk van deze games werd, als 'ie niet multiplatform was, uitgebracht op dé console van het moment waardoor eigelijk alle aandacht en elke spotlight erop gericht was. Daarnaast was elke titel al toe aan een 'nieuw' deel, de series hadden elk al een naam en een fanbase, een verleden en een lijst van benodigde verbeteringen. Als een nieuwe titel zich zou willen plaatsen tussen de 'grote', 'serieuse' beat 'em-ups, dan zou dat een titel moeten zijn die ook echt gaat vechten voor die plaats. Dead or Alive was de underdog van de beat 'em-ups. Het was het 2de treedje van bovenaan de ladder, wachtend op de kans de stap naar de het treedje van de concurrentie te nemen.

Met Dead or Alive 3 vecht Tecmo zich via die andere (toentertijd) underdog, Microsoft's Xbox, een weg naar dat treedje. De game ligt al dik 2 jaar in de schappen, kost nu waarschijnlijk weinig tot niets meer, maar achterliggend qua graphics? Zeker niet. Achterhaalde gameplay? Voor hoever ik weet bestaat dat soort gameplay nieteens. 'IK WIL DOA3 WANT ALHOEWEL DE GAME ZUIGT ZIJN DIE CHICKS RETELEKKER?!'. Zeker, als je die eerste 7 woorden wegstreept heb je een van die kleine dingetjes die, bij de eerste of 2de Dead or Alive game, de reden zou zijn om zo'n titel in huis te halen. Deze keer is het echter een bijzaak, want alhoewel bijvoorbeeld Ayane's outfit vooral onder de kin gevult is met digitaal vlees, zijn het haar ogen en atletische bewegingen die op elkaar over'flowen' als een Big Pun rap-verse die je vlinders laten voelen in de buiksectie...

Grafisch Genot
De buiksectie is niet de enige plaats waar de graphics van Dead or Alive 3 zich in boren alsof je lichaam van Nico's 'in 5 minuten maak ik hier een tafel van' hout is. Bij het aanzien van het introductie filmpje schiet de emotionele wonderbaring namelijk via je hart naar je keel waarop je mond openslaat en je zelfs met een haperende Xbox, rijp voor vervanging via Microsoft's nette klantenservice, nog een gevoel hebt van 'damn, ik neem het risico gewoon, ik kijk er nog een keer naar'. Het mag dan een Xbox launchtitel zijn, de FMV's zijn van een kwaliteit die ik nog in andere games van concurrende consoles (de GameCube en Playstation 2) moet gaan zien.

In-Game zijn de kleinste details uitgewerkt. Alhoewel ik nog geen woord gerept heb over de gameplay (logisch, want de eerste gedachte die je hebt bij een game is aanwezig door wat je in eerste instantie ziet), is het logisch dat je in een beat 'em-up klappen uitdeelt. Een van de vele verschillen tussen Dead or Alive 3 en elke andere beat 'em-up is de grafische interactie. In een level die zich afspeelt in een bos zorgt een missende schop er bijvoorbeeld voor dat je blaadjes die op de grond lagen de lucht inschopt. Een ander voorbeeld is een omgeving bedekt met sneeuw, waarin tegenstanders die vallen werkelijk een 'gat' achterlaten in het sneeuw. Een meisje die deze game laatst speelde wist mij maar één punt van anti-realisme te vertellen; 'een vrouw kan nooit zo lenig vechten in de sneeuw terwijl ze op hakken loopt'.

Interactiviteit
Grafische interactie is echter niet de enige interactiviteit in de waanzinwekkend mooie levels van deze game. (Bijna) elk level bestaat uit varierende 'delen', elk te 'unlocken' door het gevecht op sleeptouw te nemen terwijl je het domineerd. Je kunt je tegenstander bijvoorbeeld een hoek indrijven zodat 'ie als het ware met z'n schouders tegen de muur staat. Als het de juiste muur is, iets wat je weet door ervaring op te doen (de game kent een interessant klein tintje van 'uitzoeken' hoe omgevingen in elkaar zitten), dan kun je met een welgeplaatste beweging je tegenstander dwars door die muur heenschoppen, waarop hij of zij op het dak van een ander gebouw neerklettert.

En zo tof als het klinkt, zo tof is het ook daadwerkelijk. Dead or Alive 3 maakt als geen andere beat 'em-up gebruik van 'eye-candy moves'. Veel mensen zeggen dat graphics niet echt veel boeien, maar zoals het kijken van erotische films al snel een verslaving kan worden, zo kan het kijken naar deze ziekelijk stoere moves dat ook al snel gaan doen. Elke keer als ik een computer of menselijke tegenstander dwars door een raam heensla, waarop hij of zij, na het vallen van tientallen meters, dwars door een reclamebord waar de vonken vanaf spatten, tegen de grond aanslaat, stijgt mijn adrenaline level tot ongekende hoogtes en beginnen mijn gedachtes als de Teletubbies te vragen om meer. Yeah, let's do that again...and again.

Combo's en Counters
De eye-candy van deze moves maakt het afschieten van vuurballen ook meteen onnodig, waardoor de characters in Dead or Alive 3 realistische vechtstylen hanteren. Tina en haar vader zijn bijvoorbeeld worstelaars, terwijl Ayane en Ryu vechten met de snelheid van ninja's. De gevechten zijn heel simpel te beschrijven; degene met de beste inzicht en reflexen wint. Onervaren spelers zullen bijvoorbeeld al snel verliezen van een n00bie buttonmasher, uitgillen dat ze ownen maar dat ze verliezen op een oneerlijke wijze en vervolgens afgemaakt worden door een ervaren DOA'er, die weet dat het allemaal veel dieper is dan het oog reikt.

De game is namelijk wel zeer toegankelijk als je kijkt naar hoe moves uitgevoert moeten worden, maar aan de andere kant ook weer zeer gecompliceerd. Je moet namelijk weten in welke situatie je bent beland. Tegenstanders die veel afwachten, blokkeren en counteren zijn zo niet te verslaan door te schoppen en te slaan. Je moet in die situaties gebruik maken van je throws (worpen), want een turtelende tegenstander krijgt een extra percentage schade van een throw.

De counters zijn trouwens ook een kenmerk van de geweldigheid van de gameplay. Als je, op het juiste moment, een knop indrukt kun je een move van je tegenstander counteren in een move uit je eigen arsenaal. Een verblinde tegenstander valt op deze manier al snel in een valstrik waarbij daadwerkelijk elke move die hij of zij maakt er een is die uiteindelijk eindigd in schade voor z'n eigen levensbalk. Natuurlijk zullen ervaren gamers hun style veranderen en een gevecht tussen 2 van deze titanen is er dan ook een waarin je alles moet gaan zien; throws, counters, lange combo's en level-interactieve, slimme andere moves.

R. Kelly
Wat deze R&B gast te maken heeft met Dead or Alive 3 is uit te leggen in 1 woordje; stepping. R. Kelly staat de laatste tijd bekend om step-songs en mag zich dus de koning op dat gebied noemen. Dead or Alive 3 heeft zo'n beetje het perfecte side-stepping systeem. Het lijkt er zelfs op dat je je door de levels voortbeweegt alsof het een Hack & Slash game is waarin je alles van bovenaf ziet. Voor je het weet sta je in een hoek, terwijl je nieteens weet hoe je daar heen gelopen bent.

Onwetenheid dus, een niet-zo-populair woord. Een minpunt is het echter niet. Het is het realisme, de gladheid. Als ik over een straat loop, met de intentie naar een winkel te gaan waar ik altijd naar toe ga, dan denk ik niet 'ik ga nu rechtsaf'. Ik kijk om me heen, glimlach naar een kindje, draai m'n hoofd even om als er een J. Lo look-a-like gepasseert is en uiteindelijk zie ik de winkel voor me. Dead or Alive 3 werkt op die manier. Zodra je de levels kent, voel je ze. Je weet automatisch welke stappen je maakt en het rondwandelen, het side-steppen en het draaien is geen kwestie van 'naar boven + rechts + B'.

Sound / Replay
De sound is in beat 'em-ups nooit echt boeiend, maar in Dead or Alive 3 is het net als de graphics; close-to-perfect. Veel van de moves hebben hun eigen soundeffect en het verschilt ook echt per level. Als je iemand tussen de bladeren werpt hoor je geritsel, als je iemand tegen of door steen aansmijt hoor je een pijnlijke bons of krak. De soundtrack is lekker en deels verzorgt door Aerosmith, terwijl de stemmen van de characters niet vertaalt zijn. Denk echter niet aan Dead or Alive: Extreme Beach Volleyball als ik het over stemmen heb. De dames kreunen en piepen veel minder in deze game.

Maar waar de dames niet kreunen en piepen, zo moet ik dat wel eventjes doen. De gameplay is super, de graphics en sound zijn super en de game zelf is samengevat superverslavend. Dit komt alleen niet door de aanwezige opties. Je hebt namelijk een Story Mode die niet al te lastig en boeiend is en daarna, tja, kun je Time Attack of Survival doen, met vrienden of tegen de computer. De enige mode die extra props verdient is Tag Battle, waar je in 2 tegen 2 gevechten meedoet. In deze mode is het jammer genoeg wel weer hetzelfde geval als in al die andere modes; de replay ligt 'em in de gameplay en als je niet net zoals ik kickt op de eye-candy moves, heb je al snel de griep des verveling te pakken.

Dus wat mist Dead or Alive 3 ten opzichte van de concurrentie? Nou, een Soul Calibur 2-achtige adventure mode was leuk geweest. De game heeft als rugsteun een interessant, boeiend verhaal en ik vraag me af waarom we daar, buiten de manual en het internet, niet meer van zien. Het is best vreemd dat een game met een geweldig verhaal daar weinig tot niets mee doet, vooral gezien het feit dat het de eerste 'groene' Dead or Alive game is en Tecmo 'em naar mijn mening niet goed genoeg 'presenteert' aan dit nieuwe publiek. Niet iedereen leest de manual en heeft internet.

Maar ondanks dat kleine minpuntje is het lastig om Dead or Alive 3 te gaan zien als iets anders dan een geweldige beat 'em-up titel, die op eigelijk maar één front (het aantal modes) minder is dan de concurrerende titels. Na het spelen van Dead or Alive 3 vraag ik me ook echt af waarom bepaalde mensen 2 jaar geleden zeiden dat de Xbox alleen op grafisch gebied 'ownde'. Dit is meer dan een groen-zwarte BH met 2 digitale tieten erin, Mr. Nintendo en Mr. Sony. Dit is hoogstaand, niet bol.

En daarom is het dan ook zo dat ook het cijfer bijpassend en dus hoogstaand is. Na het lezen van deze Review draag ik je ook op; pak je fiets, brommer, step, motor, auto, damn, klim voor mij part op je kameel, rij naar de winkels, en ruk dit juweeltje uit de schappen. Het is de 30,- euro's meer dan waard en ik durf zelfs te wedden dat de game voor minder verkrijgbaar is als je eventjes rondkijkt. Veel plezier alvast met het blauwschoppen van welgevormde, vrouwelijke, sexy digitale kontjes (alhoewel er ook mannelijke character in de game zitten).

Oordeel Dead or Alive 3 (Xbox)

• Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 2675