Die Hard: Vendetta (NGC)
43 100 1

Review Die Hard: Vendetta (NGC)

De Die Hard films zijn spectaculair, actievol en leuk om naar te kijken… Is de game dat dan ook meteen? Om antwoord op bovenstaande vraag te geven: Hij is niet spectaculair en zeker niet leuk om naar te kijken, want de graphics zijn gewoon verrot slecht! Maar games draaien om de Gameplay en om het verhaal, en actievol is de game dan weer wel…

Schilderij
In de eerste Die Hard film was er een bad-guy genaamd Hans Gruber. Zijn broer, Piet Gruber, is in Die Hard: Vendetta de bad-guy, en hij doet alsof hij een schilderij dat ontvreemd was, heeft gevonden in Zuid-Amerika en het nu teruggeeft aan het museum. De waarheid echter, is dat een paar van zijn handlangers in hetzelfde museum andere schilderijen meenemen. En dan ontvoeren ze ook nog eens je dochter, Lucy McClane, die een ontzettend vierkant kop heeft en echt laat zien hoe lelijk dit spel is! Jij, als John McClane, wilt natuurlijk alles doen om je dochtertje weer veilig thuis te brengen en daarom besluit je om de jonge agente en dochter te gaan redden met je pistooltjes. In het hele spel kom je erachter wat er allemaal aan de hand is en het blijkt dat Piet wraak wilt nemen op je omdat je zijn broer van een 100 meter hoog gebouw af gedonderd hebt.

Lelijke graphics
Hoewel games om de gameplay en het verhaal gaan, ga ik jullie toch vertellen over de graphics. Die Lucy lijkt wel stoned, haar ogen staan veel te ver uit elkaar! Dan krijg je nog de omgevingen, oké je kan zien wat het zijn, maar de graphics zijn gewoon te min voor de GameCube. Zelfs de Nintendo 64 zou dit met expansion-pack aan moeten kunnen. Nou, dan is er toch iets heel erg fout! Ook erg vreemd is dat sommige mensen wel bloed in hun lichaam hebben, en sommige niet… Zijn die mensen gemuteerd of zo? Ik dacht van niet… Ook leuk is dat je door hun hoofden heen kunt kijken. Erg vreemd allemaal, maar goed, laat ik jullie eens verblijden met een paar screenshots en een nieuw tussenkopje.

Geen multiplayer! Waar ik nog het meest teleurgesteld in ben, is het feit dat de GameCube-versie geen multiplayer heeft. Shooters zijn er om elkaar af te knallen, en niet om alleen maar in je eentje te spelen! Die Hard: Vendetta was eerst GameCube exclusief, maar een half jaar later kwamen ook de PS2- en de Xbox versie van de game. En die hadden wel een multiplayer… Maarja, deze game verdiende het niet om gepoort te worden. Dus waar heb ik het nou eigenlijk over?

Waar ga je heen, McClane?
De besturing in Die Hard: Vendetta is op zich niet verkeerd, maar wel ontzettend vaag. Zo duurde het mij een week voordat ik erachter kwam dat ik ook de game in Bullet-Time kon zetten. Maar dan hoorde je weer zo’n vaag kutgeluidje. Dit leek een beetje op een dronken Pavarotti, maar dan een vrouw, inderdaad, vaag dus! Ook het schieten met twee revolvers is niet lekker, waarom weet ik niet, maar ik werd er niet echt warm van. Waar ik ook niet warm van werd is het mensen gijzelen. Je pakt zo’n gangster bij z’n nek en het enige dat je kan doen is hem neerleggen en hem arresteren of zijn nek omdraaien… Shit, man! Ik wil hun kopje kapot schieten! En dat kan dan weer niet!

Tel-Sell
Jullie kennen vast allemaal Tel-Sell, inderdaad, dat programma waarin ze je troep aansmeren met een overdreven irritante stem, en je ziet overdreven duidelijk dat de stemmen niet gelijk lopen. Nou, het lijkt wel alsof Tel-Sell deze game gesponsord heeft of zo. Er zitten allemaal van die irritante stemmen in, zoals John McClade zelf, hij zegt op een gegeven moment met een heel ‘cool’ stemmetje: “WHOO! EASY HERE JOHN!” En er is ook zo’n eigenwijze droplul met een verkouden stem die heel irritant met een verstopte neus “Yes! Yes!” roept. Allemaal ontzettend irritant. En met dat “Yes! Yes!” zie je dan ook, zoals in het hele spel, dat het poppetje praat als de mond dicht zit! Fout hoor! Het is dat ze me nog net geen product proberen aan te smeren, anders had ik deze game meteen in de prullenbak geschopt!

Niet kopen! Zeker niet kopen! Voordat deze game uit was leek het best een vette game te worden, men had het zelfs over de ‘Perfect Dark beater’. Helaas, ik moet jullie teleurstellen, dit is niet de Perfect Dark beater waar jullie op gehoopt hadden. Het is eigenlijk helemaal geen beater, deze game is gewoon te erg voor woorden en daarom verdient hij niet hoger dan een 43. Dat is erg laag, maar ik heb er € 15,- voor betaald, en zelfs dat vind ik teveel! Dus laat deze game lekker in de winkels leggen!

Oordeel Die Hard: Vendetta (NGC)

• Graphics 54
  • Gameplay 67