Donkey Kong Country (GBA)
85 100 1

Review Donkey Kong Country (GBA)

Het zal een van de laatste keer zijn dat je Rare op je GBA schermpje ziet. Rare is alweer een jaar weg bij Nintendo, maar toch kwam er nog een hit van hun naar de GBA in de vorm van Donkey Kong Country. Het is dan niet geport door Rare, maar het origineel is wel van hun. Het spel is de tweede port van dit spel. De eerste port verscheen op de GBC en was ook geen verkeerd spel. Dit maal is DKC een bijna 1 op 1 kopie van de SNES versie. En dat is een groot compliment voor Nintendo. Niet zozeer omdat het een goed spel is, dat het wel is, maar omdat de kwaliteit nagenoeg gelijk is.
Het verhaal van Donkey Kong Country kent iedereen wel die al een beetje lang gamed. Donkey Kong wordt wakker gemaakt door Cranky Kong. Hij moest eens kijken in zijn grot. Als Donkey Kong gaat kijken ziet hij tot zijn grote schrik dat al zijn bananen weg zijn. Ze zijn gestolen door de leguaan-achtige Kremlins. Het bleek dat King Rool achter dit alles zat.

Donkey Kong is gelukkig geen compleet rechtstreekse port. Er zitten wat leuke mini games in. Je kunt bijvoorbeeld dansen of vissen. Hiermee kun je levens of fototoestellen verdienen. Je kunt met de fototoestellen hi-res plaatjes zien van vijanden en andere leuke plaatjes van gebeurtenissen in het spel. De fototoestellen zijn ook een van de leuke extra’s waar je verder niet veel aan hebt. Het zijn allemaal extra’s.
Het spel zelf is gewoon geniaal. Hoewel het een port is van de SNES zou ik persoonlijk zonder die extraatjes kunnen leven. Het spel zelf is al gewoon goed. Natuurlijk is het na verloop van tijd minder geworden, maar de nieuwe gamers die het nog nooit hebben gespeeld moeten deze game minstens één keer gespeeld hebben. Het is niet alleen een erg moeilijk spel, maar ook verslavend. Je weet wel, van die levels die je maar niet haalt, maar toch moet blijven spelen totdat je ze haalt. Bij DKC heb je veel van dat soort levels. Het is dan ook goed dat je veel en vaak extra levens krijgt want die heb je hard nodig.

De gameplay van DKC is erg goed. Je kunt bijvoorbeeld een van je dierenvrienden gebruiken als vervoermiddel. Iedereen kent Rambi de neushoorn of Engarde de zwaardvis nog wel. Met hun erbij kreeg je een hele leuke en vernieuwende gameplay. Je kon ook meer als je op zo’n dierenvriendje reed. Bijvoorbeeld vliegen, sneller zwemmen of hoger springen. Dit was een van die vele kleine dingen die Donkey Kong zo goed maakte.
Donkey Kong speelt erg lekker en zit boordenvol geheimen. In ieder level moet je de letters KONG verzamelen. Verder moet je een grote hoeveelheid fototoestellen verzamelen en in ieder level zitten geheimen bonus vaten verstopt. Al deze geheimen moet je vinden om het spel voor de volle 100% uit te spelen. Dit zorgt er voor dat DKC een groot replay gehalte heeft.
Een minpuntje is dat de verhouding tussen de levels en de eindbazen niet goed is. De eindbazen zijn belachelijk makkelijk terwijl sommige levels absurd moeilijk zijn. Dit mocht wel iets beter in verhouding zijn.

Donkey Kong Country is een van die weinige spellen met echt goede graphics. Ze zijn niet gelijk aan die van de SNES, maar ze zijn zeker beter dan die van de gemiddelde GBA game.
Donkey Kong en co bewegen nog steeds even soepel als in 1994. Dit zegt alles over de GBA die met zijn krachtige hardware gemakkelijk in staat is om SNES klassiekers perfect af te spelen. De muziek van het spel is om kippenvel van te krijgen. Het is gelijk aan die van de SNES versie. De deuntjes zijn perfect aangesloten op de levels. Ook de muziek effecten zijn goed omdat ze realistisch zijn. Het is allemaal erg goed qua geluid en een van de beste muziek in de games op de GBA.
Het enige minpunt is en blijft dat het wel een port is van een SNES game. Daarbij maakt het dan niet veel uit of het wel of niet een topgame is. Nintendo mag wel eens gaan beginnen met wat nieuwe titels. Daarom zal de game ook geen super hoog punt krijgen omdat het weer een port is.
Wil je wel een goede game en heb je nooit Donkey Kong Country gespeeld dan is deze game een absolute aanrader.

Oordeel Donkey Kong Country (GBA)

Aantal keer bekeken: 2410