Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans (NDS)
70 100 1

Review Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans (NDS)

Ka-Me-Ha-Me-HA! Een bekende term voor de fans van DBZ. Verslaat deze game zijn tegenstanders, of wordt Goku gedood door Piccolo? Lees het in deze review!

Goed, ik zal eerlijk zijn, die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Goku wordt tijdens het verloop van de game namelijk gedood door Piccolo. Alleen hoort dat toevallig gewoon bij het DBZ verhaal. Attack of the Saiyans gaat, zoals je misschien al vermoed, over de eerste saga van Dragon Ball Z. De Saiyan-saga. De fans van de animé denken nu misschien: is dat alles? Dat was in tenminste mijn eerste indruk. De Saiyan-saga is slechts één van de vele saga’s waarin Goku en zijn vrienden het op moeten nemen tegen een ‘onverslaanbare’ tegenstander. Raditz, Nappa, Vegeta, Freeza, Android 16,17 en 18, Cell, Mayiin Buu en nog veel meer tegenstanders zou ontwikkelaar Monolith in deze game kunnen stoppen. Toch had ik veel vertrouwen in deze titel omdat het van de studio komt die verantwoordelijk is voor één van mijn favoriete games aller tijden: Xenogears.

DBZ: AotS is namelijk een ouderwetse RPG. En dat houdt natuurlijk in, dat je behoorlijk veel tijd bezig zult zijn met het bevechten van allerlei vreemd gespuis. Met als doel om je team van personages steeds sterker te maken. Je maakt je personages nóg sterker door het verdelen van AP. Deze Ability Points kun je bijvoorbeeld gebruiken om Gohan zijn Masenko-techniek te versterken, of je kunt er voor kiezen om zijn attack-rating te verhogen. Deze versterkingen komen bovenop de reguliere bonus als je een level-up verdient. Zo kun je zelf bepalen hoe je jouw teamleden ontwikkelt.

Je zult dan ook een behoorlijk uitgebreide selectie aan spelers in je team krijgen. Alle bekende gezichten maken hun opwachting: Goku, Gohan, Krillin, Tien, Ciaotzu en natuurlijk Picollo. Het spel is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Elk van deze hoofdstukken bevat vervolgens weer een aantal missies. Denk hierbij aan opdrachten als: haal een capsule bij het Capsule Corp bedrijf, vlieg naar het huis van Kami, train Gohan etc.
Op zich is het een makkelijke manier om de levensduur van een RPG op te krikken. Maar toch voelt het niet zo aan als je de game aan het spelen bent. Het geeft namelijk een groot gevoel van voldoening als je na een hele lading gevechten weer een paar nieuwe skills kunt kopen.

Daar staat wel tegenover dat als je er niet van houdt om je team te levelen, je deze game misschien beter links kunt laten liggen. Je tegenstanders worden namelijk zo snel sterker dat je wel om de zoveel hoofdstukken even een paar uur lang moet levelen om je team een beetje sterker te maken. Als je dat niet doet, dan zul je namelijk snel merken dat het spel heel erg lastig gaat worden. Die stijgende lijn had wel wat geleidelijker gemogen.

Je kiest locaties door middel van een wereldkaart. Je kunt vervolgens kiezen welke locatie je wilt bezoeken. In het begin van de game zijn logischerwijs niet alle locaties beschikbaar. Voor de fans is het vooral leuk om bekende plaatsen te bezoeken. De toren van Kami, de thuisbasis van Bulma etc.

Qua gameplay valt er echter niet zo heel erg veel te doen in deze game. Het is simpelweg een kwestie van een nieuwe opdracht aannemen, je team upgraden, de volgende opdracht etc. Het spel is ook zeer rechtlijnig qua aanpak. Zo zijn er geen alternatieve verhaallijnen (waar de fightingames van DBZ soms nog weleens wat leuke extra’s van weten te maken), geen keuze vrijheid of iets dergelijks en kan de game behoorlijk snel vervelen als je niet van turnbased-gevechten houdt. Ik had zelf ook het idee dat de wereld van Dragon Ball Z uitermate geschikt zou zijn om wat leuke mini-games in het spel te integreren.

Grafisch ziet DBZ:AotS er goed uit. De werelden zijn kleurrijk en het is altijd goed te zien waar je karakters naartoe moeten. Je kunt zelfs een omschrijving van je huidige missie bekijken als je even vergeten bent wat je ook alweer moest doen. Op muzikaal vlak doet de game zijn ding. Hoewel ik wel moet bekennen dat ik de originele themesong van DBZ een beetje heb gemist.

Al met al is Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans een prima game voor de fans. Behoor je echter niet tot deze groep, dan blijft eigenlijk alleen maar een behoorlijk algemene RPG over. Daarom kun je bij mijn eindoordeel een punt optellen als DBZ je ding is. En er natuurlijk een punt van aftrekken als je er een hekel aan hebt. Het valt echter niet te ontkennen dat DBZ: AotS een zeer degelijk gemaakte game is.

Alleen jammer dat er zo langzamerhand elk jaar meerdere games verschijnen die net die ene volgende saga toevoegen. Wat dat betreft kun je er nu al wel haast vergif op innemen dat er volgend jaar een exemplaar van DBZ: The Cell games in de winkel ligt. En die game zal dan natuurlijk al deze content ook gratis bevatten.
Maar goed, zo gaat dat bij ontwikkelaars. Lekker elk deel een kleine update uitbrengen. Die lachen in hun vuistje zullen we maar zeggen. Ka-Me-Ha-Me-Ha-Ha-Ha-Ha-Ha.

Deze game is geschreven door Ollie1981

Oordeel Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans (NDS)