Dragon Ball Z: Budokai (NGC)
75 100 1

Review Dragon Ball Z: Budokai (NGC)

Dragonball Z, al jaren een fenomeen in Japan, Amerika en delen van Europa. Nu mogen ook België en Nederland genieten van de manga, anime en natuurlijk ook de games. Dragonball Z Budokai is de eerste telg van Dragonball op de GameCube. Is deze beat-‘em-up de naam Dragonball Z waardig? Dat zullen we nu even bespreken!
Saiyans
Goku, Vegeta, Trunks, Gohan… Mensen die iets van de serie afweten zullen deze namen waarschijnlijk wel bekend in de oren klinken. De Z Warriors beschermen de Aarde tegen vijanden zoals Frieza en Cell. Goku is het hoofdpersonage in de serie, en hij is net als sommige andere personages van het Saiyan ras, een ras dat onmetelijk sterk kan worden en haast iedere vijand aankan. Nu is het aan jullie om dit ook werkelijkheid te laten maken in Dragonball Z Budokai op Nintendo’s kubus!

In het spel zitten verschillende modes met elk hun eigen aspecten. De modes bespreek ik even in het volgende stukje:

Story Mode
De story mode in Budokai volgt het verhaal van de anime, te beginnen vanaf de Saiyan Saga waar de strijders het moeten opnemen tegen Nappa en Vegeta, en te eindigen bij de dood van Cell. Jij speelt het verhaal door in grote lijnen, met verschillende personages natuurlijk. Tijdens de gevechten zijn vele cutscenes te bekijken waarin het verhaal beter wordt verteld en getoond. Wat ook wel opvallend is, is dat de stemmen van de personages in het Japans zijn. Er werd dus geen gebruik gemaakt van de Amerikaanse voice-overs, voor sommigen een voordeel, voor anderen dan weer een nadeel.

Duel Match
De optie die in iedere beat-‘em-up haast verplicht aanwezig is. Neem het op tegen menselijke tegenstanders, of kies een CPU waar je wil tegen vechten. Je kan natuurlijk ook even de luierik uithangen en gewoon twee CPU’s tegen elkaar laten vechten. Wat popcorn erbij en je kan genieten van de show.

World Match
Hetgeen waar Dragonball in het prille begin allemaal rond draaide, namelijk toernooien. Ook deze zijn in Budokai weer aanwezig. Kies tussen verschillende moeilijkheidsgraden en werk je een weg naar de top om geld te verdienen. Dit geld kan je besteden om jezelf verschillende capsules aan te schaffen, maar hierover later meer. Let wel op, hier kan je je tegenstander uit de ring gooien, maar zij kunnen dat ook. Iets te dicht bij de rand van de arena komen en je verkeert in groot gevaar.

Practice Mode
De naam zegt het zelf, leef je lekker uit op stilstaande tegenstanders. Perfect om de vele bewegingen in Budokai te oefenen.

Skill Mode
Dit is toch wel iets wat je niet in iedere beat-‘em-up terugvind. Skill Mode heeft je de mogelijkheid om zelf een arsenaal van aanvallen aan een personage toe te wijzen, en zo de ultieme vechtmachine te bouwen. De aanvallen verkrijg je door capsules te kopen of te winnen. Veel wedstrijden van de World Match winnen is dus de boodschap om hier je capsules door aan te schaffen. Ook door de Story Mode heen zul je verschillende capsules aantreffen die je hier aan je personage kan geven. Natuurlijk zijn er niet enkel aanvallen te verdienen, maar ook enkele bonussen. Welke dat zijn, zoek je zelf maar even uit!

Vechtsysteem
Het vechtsysteem van Dragonball Z Budokai valt niet te vergelijken met die van andere dergelijke games zoals Mortal Kombat of Soul Calibur. Dragonball Z staat algemeen bekend om de energie-aanvallen van de personages, en dat is natuurlijk ook hier weer terug te vinden. De levensbalk van je karakter bestaat uit drie delen, dat zorgt ervoor dat de gevechten nog intenser worden. Ook heb je een energiebalk, telkens als je een special move uitvoer of een energiebol afvuur naar de tegenstander zal deze balk langzaamaan verkleinen. Gelukkig kan je je energie weer opladen door een bepaalde beweging uit te voeren. Budokai gebruikt vier knoppen, een om te slaan, om te schoppen, om een energiebol af te vuren en om te verdedigen. Springen is niet toegevoegd in dit spel, hetzelfde geld voor bukken. De personages komen via het gevecht wel in de lucht en zullen dan daar verder vechten. Klein nadeel dus aan het spel.

Transformeren
Het spel bevat enorm veel verschillende personages, personages die vroeger zelfs nooit in games zijn gekomen. Denk hierbij aan Raditz, Yamcha en Dodoria. Natuurlijk komen alle belangrijke personages ook in het spel voor. Wat opmerkelijk is, is dat het veranderen van gedaante (bijvoorbeeld Vegeta naar Super Saiyan laten gaan) gebeurd in het spel. Dit is iets wat nooit eerder te vinden was in Dragonball games. Door je energie genoeg op te laden kan je uiteindelijk met sommige personages naar een sterkere fase gaan. Zo kan Cell naar zijn Perfect Form gaan, en kan Zarbon in zijn Monser Form transformeren.

Spectaculaire aanvallen
De graphics zijn nou niet bepaald het van het voor de GameCube, maar toch zijn ze flink wat opgepoetst in vergelijking met de Playstation 2 versie van het spel. Zo heeft ieder personage nu een vloeiende schaduw in plaats van een donkergrijs bolletje onder zich. Ook hebben de personages een iets meer cell-shaded uiterlijk, maar nog steeds niet zoals echte cell-shaded games. Er werd vooral aandacht besteed aan de spectaculaire aanvallen, die zijn dan ook heel mooi in beeld gebracht. De muziek van het spel is niet slecht, maar ook niet superieur. De sound effects daarentegen zijn dan wel weer beter. Zo zullen de stemmen van de personages tijdens het vechten ook aanwezig zijn, en ook de impact van de schoppen en slagen is zeer goed te horen.

Dragonball Z Budokai moet zeker niet onderdoen voor andere beat-‘em-up games, maar toch is hij nu ook weer niet de nummer één. Dragonball fans zullen zeker smullen van dit spel, andere gamers zouden dit spel beter eerst eens huren voordat ze hem aanschaffen. De unieke gameplay en grote replaywaarde maken dit spel goed. Enkele kleine nadeeltjes zoals het ontbreken van springen en bukken kunnen we wel even door de vingers zien, de gevechten worden er niet minder van.

Oordeel Dragon Ball Z: Budokai (NGC)

Aantal keer bekeken: 2404

Laagste prijzen voor Dragon Ball Z: Budokai (NGC)