Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition (Switch)
90 100 1

Review Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition (Switch)

Het JRPG-genre is in de afgelopen jaren veel veranderd. Het lijkt wel een eindeloze put aan verschillende gevechtsstijlen, manieren van verhaalvertelling en werelden die ontwikkelaars ons hebben gegeven. Er is echter één serie die weinig innovatiefs doet maar toch al jaren meegaat: de Dragon Quest-serie. Dragon Quest (DQ) wordt ook wel gezien als de pionier van het JRPG-genre en heeft zich al die tijd vastgehouden aan de conventies van het genre. Het zal je dan waarschijnlijk niet verbazen dat het nieuwste deel in de serie, Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age- Definitive Edition, het wiel niet opnieuw uitvindt. Het voelt soms zelfs tussen alle moderne JRPG’s als iets verfrissends. Vorig jaar kwam DQ XI al uit op de PlayStation 4 en nu één jaar later is daar Nintendo Switch-versie, die door Square Enix als de definitieve editie in de markt wordt gezet. De Nintendo Switch-versie is niet een port van de PlayStation 4-editie, maar een remaster van het Nintendo 3DS-spel. Deze is echter nooit in het westen uitgebracht. De Switch-versie is nu dus de enige manier op DQ XI op een Nintendo-console te spelen.

De Luminary
Het verhaal begint met jou als jongen die is opgegroeid in het kleine dorp Cobblestone. Je lijkt een doodgewone knaap, maar na het ritueel om man te worden uitgevoerd te hebben, kom je ergens achter: je bent van koninklijken bloede en ook nog eens de Luminary. De Luminary is een held die bestemd is om het kwaad, in de vorm van de mysterieuze Dark One, te verslaan. Met deze informatie trek je de wereld van Erdrea in om meer over je achtergrond te weten te komen, vrienden te maken en mensen in nood te helpen. Dit verhaal is niet erg vernieuwend, maar blijft wel de hele tijd interessant. Het is vooral het tempo waarop het verteld wordt en de interessante personages die je tegenkomt en met je op avontuur gaan die het tot een goed geheel maken.

Erdrea
Zoals het een traditionele JRPG betaamt volgt DQ XI het stramien van het ontdekken van een gigantische wereld waarin je verscheidene dorpen bezoekt en af en toe eens een kerker uitkamt. De wereld is vrij lineair en voor het grootste deel opgedeeld in verschillende zones. Ondanks dat het vrij lineair is, voelt het nooit echt zo. Iedere zone is tamelijk groot en bevat genoeg monsters om te verslaan, schatten om te vinden en zijmissies om te doen. De balans is erg goed, je struikelt niet over de hoeveelheid schatten, maar de zones zijn ook niet leeg en kaal. Grafisch gezien kan deze remaster natuurlijk niet tippen aan de PlayStation 4-editie, maar de Switch-versie is zeker niet lelijk. De Switch-versie heeft wel last van bomen, struiken of personages die ineens inladen en  af en toe hapert het beeld een beetje. Het haperen gebeurt maar weinig en dit heb ik ook niet als storend ervaren.

Pepped up
Gevechten vinden plaats via het traditionele turn-based-mechanisme. Monsters lopen vrij rond door de wereld. Je kunt ervoor kiezen om ze te totaal te negeren, maar je kunt ze ook te slim af zijn door ze eerst aan te vallen. Op deze manier doe je nog net een beetje extra schade voordat het gevecht begint. Tijdens het gevecht kun je ervoor kiezen om alle keuzes voor de personages zelf te maken, maar het spel kan dit ook voor je doen. De mate waarin je dit zelf of door het spel wilt laten doen ligt helemaal bij jou. Zoals je van een traditionele JRPG kunt verwachten zul je moeten grinden om jezelf staande te houden in de baasgevechten. Baasgevechten zijn vaak een stuk moeilijker en vergen meer strategie. Personages kunnen tijdens een gevecht ’Pepped up’ raken. In deze toestand worden ze blauw (lijkt een beetje alsof ze Super Saiyan Blue worden) en worden ze voor een aantal beurten sterker. Om de status vroegtijdig te beëindigen kun je een Pep power gebruiken. Dit is een sterkere aanval die een personage alleen kan doen, maar sommige Pep powers vereisen ook samenspel tussen meerdere personages. Het Pep-systeem zorgt voor een extra laag strategie, wat interessant is en voor wat afwisseling zorgt.

Al dat vechten zorgt ervoor dat je personages in level zullen stijgen. Bij ieder level dat ze stijgen krijgen ze ervaringspunten die weer gebruikt kunnen worden voor het verkrijgen van nieuwe spreuken of vaardigheden. Personages kun je verder aanpassen met wapens, kleding en accessoires. Deze kunnen gekocht worden bij de verschillende winkels in de dorpen, maar je kunt ze ook zelf maken. Aan het begin van je reis krijg je een soort van opklapbare smederij. Hiermee kun je op ieder moment nieuwe items maken met gekochte of verkregen materialen van gedode monsters. Nieuwe recepten leer je door het lezen van boeken of via zijmissies. Het smeden van de wapens gaat door middel van een minigame. Tijdens deze minigame gebruik je zogenaamde ’focus’ om verschillende balken precies in het midden te krijgen. Hoe dichter je de verscheidene balken in het midden krijgt, hoe beter het item wordt. Bij het stijgen in level speel je allerlei nieuwe manieren vrij om de focus te gebruiken, zodat je betere items kunt maken.

Vernieuwingen
DQ XI S heeft veel verbeteringen en veranderingen ten opzichte van de PlayStation 4-versie. Een veel gehoorde klacht bij de PlayStation 4 versie was de MIDI soundtrack. Speciaal voor de Switch-versie is de gehele soundtrack opgenomen met een orkest. Nu is er de keuze tussen de MIDI of de orkestrale versie van de soundtrack. De orkestrale soundtrack is ronduit fantastisch. Verder is er nu de mogelijkheid om de tussenfilmpjes over te slaan, zijn de gevechten te versnellen (waardoor grinden een minder groot probleem wordt), is er de mogelijkheid om het spel in het Japans te spelen en is er een fotomodus toegevoegd. Er zijn niet alleen maar kleine veranderingen doorgevoerd, er is ook één grote verandering: de 2D-modus. Bij het bezoeken van een kerk kun je kiezen om de 2D modus aan of uit te zetten, wat een heel andere ervaring met zich meebrengt. Het switchen naar de 2D-modus brengt namelijk wat veranderingen met zich mee. Random encounters zijn terug, de UI is compleet veranderd en de muziek is aangepast. Er kleeft wel een klein nadeel aan. Bij het veranderen van modus word je weer teruggezet naar het begin van het hoofdstuk, maar je krijgt wel al je geld en items mee.  Naast deze modus is er ook nog veel meer content in DQ XI S gestopt, waarvan het grootste deel zich in het dorp Tickington afspeelt. In dit dorp kun je recreaties van voorgaande Dragon Quest-werelden bezoeken. Hier is natuurlijk ook wat aan de hand en jij mag dit door middel van verscheidene missies op gaan lossen. Om toegang te krijgen tot één van deze werelden moet je eerst zogenaamde Tockles vinden in Erdrea. Deze Tockles geven je een geheime ‘pastcode’ geven. Met deze informatie kun je teruggaan naar Tickington om de nieuwe content te gaan spelen. Tickington is een leuke toevoeging aan DQ XI en zorgt voor wat nostalgische gevoelens naast afwisseling van het hoofdverhaal.

Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age mag met recht de definitieve versie genoemd worden. Een verhaal met een goed tempo en een interessante groep personages plus een interessante wereld met genoeg content om je heel lang zoet te houden. Alle vernieuwingen zijn goed uitgedacht en de soundtrack is nu ronduit fantastisch. De 2D-modus geeft een andere manier om DQ XI te ervaren en met Tickington zit er ook genoeg nieuwe content in. Dit alles maakt Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age voor zowel een terugkerende als een nieuwe speler van het JRPG-genre een aanrader!

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 6449

Laagste 1 prijzen voor Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition (Switch)