Eragon (PSP)
62 100 1

Review Eragon (PSP)

Het zal je misschien een worst wezen, maar ik wil je toch even waarschuwen dat ondanks het feit dat ook ik 'tig keer die "lame-ass" reclames gezien heb van Eragon, ik geen flauw idee had waar het allemaal om draaide toen ik aan deze recensie begon. En om nu te zeggen dat Ergon voor de PSP compleet om verhaal draait, is ook weer een beetje overdreven. Enfin, ik wil alleen zeggen dat als ik Eragon "fanboys" beledig met mijn review… ze de pot op kunnen, aangezien ik dus geen flauw idee heb of deze game enige meerwaarde voor ze bezit.

Dat gezegd, moet ik er toch even bij vermelden dat Eragon zeker geen slechte game is. De grootste reden is dat ik toch een beetje een naar smaakje overhoud aan deze game, is dat, toen ik de aankondiging van deze game las, ik stiekem (tegen beter weten in) hoopte op een soort draagbaar "Panzer Dragoon Orta". Als 1 van mijn all-time favourite games, hoop ik al jaren op een vervolg, al dan niet in draagbare vorm. Dus misschien was mijn hoop gewoon misplaatst, of misschien is deze game wel zo middelmatig als ik hem ervoer, who knows? Genoeg geluld in ieder geval, let's get down to business…

Met alle Eragon games en de film in omloop, wil ik niet veel meer kwijt dan dat jij 1 van de laatstte drakenrijders bent, die het opneemt tegen een tiran om de wererld van de ondergang te redden. In de PSP versie hoef je echter niet veel inmenging van Eragon zelf te verwachten, aangezien jij je in de rol van Saphira zult bevinden, de blauw geschubde draak van Eragon.

Veel tijd zul je echter niet nodig hebben, om de wereld te redden, aangezien de game maar enkele levels telt, en je ieder level binnen maximaal een half uur wel zult hebben uitgespeeld. Dar komt nog eens bij dat daar de "tutorial" levels bij opgeteld zitten. Daarnaast kun je echter nog wel blijven spelen in arena's, waar je tegen bots of vrienden kunt spelen. So far, so good, op de korte speelduur na, is er nog niks aan de hand met Eragon, maar dan… dan komt die tergende besturing, de soms slechte camera punten en de hinderende levelbouw. De controls zijn gewoon kut te noemen, je krijgt er bijna kramp van, en het sturen luistert iets te nauw. Daar komt nog eens bij dat je vaak gronddoelwitten zult missen omdat je: A, te snel gaat en daarmee de camera niet goed meebeweegt en B, je de doelwitten soms pas ziet wanneer je er recht boven vliegt. Tel daarbij op de claustrofobische levelbouw waardoor je meer van muur naar muur zult kaatsten dan echt vliegen, en je hebt alle frustratie te pakken die ik voelde toen ik deze game speelde. Een eervolle vermelding verdienen dan echter weer wel toffe moves als het oppakken van en vervolgens verslinden van tegenstanders of schapen, de redelijk toffe animaties van de draken, de verschillende multiplayer-modes en het feit dat je slechts 1 exemplaar nodig hebt om van alle multiplayer functies gebruik te maken.

Wat betreft de kwaliteit van de graphics en het geluid kan ik kort zijn: niks spectaculairs, maar wel degelijk, en zeker niet slecht.

Conclusie:
Zie Eragon niet (zoals ik hoopte) als een soort Panzer Dragoon, met geweldige dogfights tussen draken, zinderende grapics en een uitdagende singleplayer. Zie het echter als een vermakelijk tussendoortje, dat je zeker met je vrienden in de multiplayer mode nog wel een tijdje zoet zal kunnen houden. Alles behalve een draak van een game dus ;)

Oordeel Eragon (PSP)

• Eindcijfer 62

Aantal keer bekeken: 3601