FIFA Football 2005 (NGC)
79 100 1

Review FIFA Football 2005 (NGC)

De strijd om beste footie game van 2005 is alweer een tijdje aan de gang, maar wie gaat er dit jaar aan de haal met deze prestigieuze titel? Wij hebben FIFA 2005 voor jullie bekeken, gespeeld en becijferd. Toch maar halen dit leuke voetbalspelletje?

FIFA of Pro Evolution Soccer?
Er zijn jaarlijks enkele zekerheden, zo is de goede Sint 5 december jarig, begint de zomer op 21 juni, valt dierendag op 4 oktober en mogen we in het laatste kwartaal van het jaar een nieuw deel van de FIFA-reeks in ontvangst nemen. En ook al zitten we nog een dikke 2 maanden in het jaar 2004, toch ligt FIFA 2005 al in de winkels. Die met alle licenties, geüpdate teams, betere graphics, verder geperfectioneerde gameplay zijn voorganger weer moet verbeteren. Maar nog belangrijker, zal EA met FIFA 2005 dit keer de concurrent van Konami, Pro Evolution Soccer 4, achter zich kunnen laten? De voorgaande delen zijn hier jammerlijk in gefaald, zal dit nieuwste deel hier wel in slagen?

Uitgebreid als altijd
Zoals in elke EA spel, zit ook FIFA weer boordevol met gelicenseerde 'troep'. Zo zijn er 18 competities, 38 nationale elftallen en maar liefst 11.000 spelers voorzien van hun eigen naam en uiterlijk. Behalve de namen, de vele nationale en internationale elftallen zijn er ook nog meer dan voldoende speelmodi's te doen, naast de standaard oefenpotjes, trainingssessies en toernooien kan je ook aan de gang gaan in de 'Cariére-Mode', de rode draad van het spel. In de 'Cariére-Mode' is het de bedoeling om als kleine manager/coach bij een klein voetbalclubje jezelf op te werken tot manager/coach van een wereld elftal met de nodige vedettes met haar problemen.

Voordat je kunt beginnen aan de 'Cariére-Mode' moet je eerst even je memorycard leeg gaan gooien, ik had maar liefst 70 blocks nodig om te kunnen saven. Mensen met alleen een 59 blocks zullen dus niet aan de gang kunnen gaan met FIFA 2005. Heb je dan uiteindelijk genoeg ruimte gemaakt dan kan je aan de slag, allereerst is het de bedoeling om jezelf, als Coach, een eigen look te geven, waarna je een kleine club mag kiezen. Clubs uit onder andere de Serie B, First Division en de 'slechtere' clubs uit de Vaderlandse competitie als AZ, Heerenveen en NEC liggen er voor de hand.

Eenmaal alles gekozen dan kan je beginnen aan een lange missie, zorg ervoor dat je in 15 seizoenen de allerbeste coach/manager van de wereld wordt. Je kunt er dan voor kiezen om bij dezelfde club te blijven, maar je prestaties blijven niet onopgemerkt en je zal naarmate je beter presteert aanbiedingen krijgen van grotere clubs. Kies je er dan voor om trouw te blijven aan je club of ga je voor het grote geld? In dit nieuwste deel hoef je niet alleen maar je wedstrijdjes af te maken en een spelertje te kopen om je team goed te laten presteren. Het team moet nu ook op een professionele manier gemanaged worden door jou, zo moet je de clubkas bij houden, de juiste spelers aankopen en verkopen, zorgen voor de juiste opstelling, tactieken bepalen en de trainingen verzorgen. Want je kunt met behaalde punten ervoor zorgen dat jou voorhoede beter wordt, door geld en punten te investeren in 'aanvalstrainingen'. Speelt je verdediging als een aangevreten gaten kaas? Steek dan wat meer aandacht in het verdedigen. Maar ook de mental-coaching en de fysiotherapeut moeten genoeg aandacht krijgen. Al met al een hele klus om je club en team staande te houden tussen al het voetbalgeweld.

FIFA eindelijk Pro Evo voorbij?
Hoe goed de graphics ook zijn, hoe lekker de soundtrack ook klinkt, zonder een goede gameplay heb je nog steeds bagger in handen. Zoals velen van jullie weten klopte eraan de voorgaande delen van EA bijna alles, behalve de gameplay. De animaties verliepen niet vloeiend en het speelde voor geen meter, wilt EA de nummer 1 footie game Pro Evo van de troon afstoten dan zou de schoffel door de gameplay gehaald moeten worden. Wat ze gelukkig ook hebben gedaan.

Eindelijk begint een FIFA spel ergens op te lijken, de animaties ogen vele malen realistischer dan voorheen, de moeilijkheidsgraad is een stuk opgeschroefd en de gameplay is er met 7 schoenmaten op vooruit gegaan. Zo heb je nu daadwerkelijk controle over de bal, kan je ballen plaatsen waar jij ze wilt hebben en lopen de mannetjes niet als kippen zonder kop over het veld. De AI van je medespelers, maar ook zeker die van je tegenstander is een flink stuk verbeterd. Ze zullen veel meer goede en overdachte beslissingen nemen, dit komt mede doordat jij als speler niet alleen controle hebt over het mannetje met de bal, maar ook de medespelers. Met een simpele druk op de Z-knop kan je medespelers de diepte insturen, waarna jij met een geplaatste steekpas de bal pal klaar legt voor een loepzuivere voorzet. Het vergt allemaal heel wat oefening om dit goed onder de knie te krijgen, maar dan heb je ook wat. Ook kan je met de C-stick een bal tijdens een aanname zo neerleggen dat je gelijk een lange dribbel langs de zijlijn kan maken. Maar ook het passeren van een mannetje met een versnelling doormiddel van de C-stick is erg makkelijk en leuk om te doen. Verder kan je tijdens dooie speelmomenten effect aan de bal geven om hem precies op het hoofd van een medespeler of net onder de lat te plaatsen. Allemaal leuke en effectieve toevoegingen, die hier en daar nog wat bijgeschaafd hadden moeten worden.

Als rasechte Pro Evolution Soccer fan had ik voor het eerst het gevoel dat ik echt met voetballen bezig was, en je kan van mij aannemen dat het dan wel goed in elkaar steekt. Er zitten nog enkele onvolkomenheden in en het speelt nog niet zo lekker als zijn concurrent, maar werkt EA alles nog allemaal iets beter uit dan wordt het volgend jaar misschien spannend. Zo voelde het 'Off-the-Ball' controle goed aan, maar werkte het nog niet helemaal voor 100%, ook waren de animaties nog niet wat ze horen te zijn. De potentie is er zeker, nu alleen nog de juiste afwerking.

Tot de verbeelding sprekende Graphics?
Waar EA bij voorgaande delen altijd de beste graphics op de groene grasmat neerlegde met een ondermaatse gameplay hebben ze dit maal ervoor gekozen om eerst te gaan sleutelen aan de gameplay om daarna aandacht te besteden aan de graphics. Deze zien er niet verkeerd uit, maar een vlugge blik naar de grote concurrent maakt duidelijk dat FIFA dit maal niet de beste graphics heeft. Wel herken je de grote vedettes uit de voetbalwereld meteen, maar de iets mindere Goden zijn niet te herkennen. Ook de sponsoren van de grote clubs zijn te vinden op shirts, samen met de namen van de spelers. Een ander leuk detail is het viezer worden van de spelers, zo zie je na 80 minuten spelen verscheidene spelers onder de modder een gele kaart in ontvangst nemen. Verder zijn de grote bekende stadions makkelijk te herkennen voor de voetballiefhebber. Alles verloopt lekker soepel en waar er bij voorgaande delen nog wel eens frame-drops langs kwamen, zijn deze in 2005 niet meer te vinden.

Evert en Youri's Komedie Club
Om je te bescheuren, ik heb in me eentje nog nooit zo hard gelachen tijdens het spelen van een spel op Simpson Hit and Run na. Start je in het begin even snel een potje voetballen op, hoor je de malloot van een Evert ten Napel door je speakers schreeuwen. Op zich is er niets mis mee, maar het klinkt gewoon voor geen meter en als je buikspieren net bekomen zijn van het eerste lachsalvo komt die droogkloot van een Youri Mulder met een 'oneliner' er doorheen knallen. Ik weet niet wat de bedoeling van EA hiermee was, maar na 5 minuten spelen kon ik dit spel niet meer serieus nemen, het is zo extreem grappig dat je alleen nog maar aan het luisteren bent naar dat stomme commentaar van ze. Gelukkig heb ik nog een Cd-speler want anders had ik dit spel niet fatsoenlijk kunnen spelen, de tranen rollen nog over mijn wangen.

In een voetbalspel hoort natuurlijk een commentator en gelukkig kan je hem ook uit zetten, want dit klonk echt helemaal nergens naar. Heb je eenmaal die twee soepstokken de mond gesnoerd dan kom je erachter dat er wel degelijk is na gedacht over het geluid. Zo hoor je tijdens een Ajax - Feyenoord de clubliederen van de tribunes af galmen als een kermende Yeti met tropenuitslag. Klinkt het over en weer tikken van de bal lekker, gaat het publiek op de tribunes staan bij een vrije trap en hoor je kreten vanuit het publiek met commentaar op de leiding of spelers. Ook steekt de soundtrack weer goed in elkaar, maar dat zijn we al jaren gewend van EA. Toch is het zonder commentaar erg stil tijdens het spelen van zo'n wedstrijd, het aanzetten van een goed cd'tje was de enige optie.

Replay
Zoals met veel sport spellen is de replay ervan eigenlijk oneindig, het spel moet dan wel beschikken over een uitstekende uitgebalanceerde gameplay. Zo ook met FIFA 2005 en hoewel er nog het nodige verbeterd zal moeten worden, gaat het zeker de goede kant op met dit deel. Één ding is zeker, snel uitspelen zal je dit spel niet. Eerdaags je klaar bent met het voltooien van de 'Cariére-mode' ben je al een hele tijd zoet geweest met dit spel, mocht je na het uitspelen niet de behoefte voelen om het spel nog een keer uit te spelen kan je altijd nog je eigen team maken met behulp van het zeer uitgebreide 'Create-a-Player' optie. Verzorg het uiterlijk van alle mannetjes, de grootte, de dikte en hoe goed ze zijn. Maak zo je eigen sterrenteam, met jezelf en je vrienden als dragende spelers. Ook ontbreekt de altijd grappige 4-player mode niet, heb je nog 3 vrienden die van een potje voetbal houden? Met FIFA 2005 heb je geheid een gezellige avond, vooral met het commentaar van Youri Mulder erbij.

EA heeft er weer alles aan gedaan om van deze nieuwe FIFA een leuk spel te maken, zo begint de gameplay ergens op te lijken, zit er potentie in het 'off-the-ball-control', plakt de bal niet meer aan de voeten van de spelers, verlopen de animatie's vele malen beter dan in voorgaande delen, zijn alle spelers weer voorzien van de echte namen en is de soundtrack weer erg lekker. Toch is er een dubbel gevoel bij mij naar binnen geslopen, het speelt allemaal redelijk lekker en heb je hier te maken met het beste deel uit de serie, toch schiet het spel op veel punten te kort. Helemaal als ik het vergelijk met het nieuwste deel van de grote concurrent, Pro Evolution Soccer 4, waar alles weer klopt, op het hebben van de echte namen bij enkele clubs en spelers na. Zelfs de graphics zijn dit maal beter in PES 4, toch iets waar EA bekend om staat. Het is voor mij dus erg moeilijk om een zo goed en eerlijk mogelijk cijfer te geven, ik heb daarom gekozen voor een compromis. Heb je de mogelijkheid om Pro Evo te spelen trek dan van dit cijfer een half puntje af, heb je alleen de beschikking over een Cube en hou je van footie's, dan moet je FIFA 2005 gewoon kopen en mag je er een half punt bij optellen.

Oordeel FIFA Football 2005 (NGC)

• Eindcijfer 79

Aantal keer bekeken: 2048